دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸

بررسی عوامل کاهش کیفیت در سینمای مستند/3

نادر طریقت: مستندسازان دنبال سوژه‌های دردسرساز نمی‌روند

نادر طریقت

نادر طریقت ضمن بیان اینکه خودسانسوری مستندسازان یکی از آسیب های سینمای مستند است گفت: آنها سراغ برخی از موضوعاتی که فکر می کنند در رابطه با آن به مشکل برمی‌خورند نمی روند.

نادر طریقت؛ کارگردان و مستندساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس یکی از عوامل کاهش کیفیت در سینمای مستند را خودسانسوری مستندسازان عنوان کرد و در این رابطه اظهار داشت: در حوزه مستند سازی، سوژه و ایده فراوان است اما مستندسازان به دلیل ممیزی هایی که در این حوزه وجود دارد دچار خودسانسوری شده‌اند و به همین علت سراغ برخی از موضوعاتی که فکر می کنند در رابطه با آن به مشکل برمی‌خورند نمی روند.

وی ادامه داد:  من به عنوان یک مستند ساز اجتماعی هیچ گاه خودم را سانسور نکرده ام و بارها فیلم هایی را ساختم که از نظر عده ای از مدیران غیر قابل نمایش بود اما بر این باور هستم که ممیزی دلیل خوبی برای اینکه وقایع کشورم را به تصویر بکشم نیست. آنچه که ساخته می شود شاید در حال حاضر غیر قابل نمایش باشد اما برای نسل آینده می تواند به عنوان یک منبع تاریخی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا که این فیلم های مستند از میان نمی رود.

این مستندساز یکی دیگر از مشکلات سینمای مستند را سرمایه گذاری و عدم بازگشت سرمایه دانست و در این رابطه عنوان کرد: عدم بازگشت سرمایه اولین ضربه ای است که به سینمای مستند وارد می کند و به همین دلیل تهیه کنندگان در بخش خصوصی به علت همین مسئله تمایلی برای سرمایه گذاری در این بخش از سینما ندارند.

طریقت در رابطه با حمایت های دولتی از سینمای مستند عنوان کرد: حمایت دولتی باید با عدالت همراه باشد، اینکه مسئولان همه هنرمندان را با یک چشم نگاه کنند و امکانات را عادلانه تقسیم کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارگردان مستند «درخشش» در رابطه با استقبال مخاطبان از سینمای مستند، خاطر نشان کرد: فیلم بی بو و بی خاصیت را هیچ کس حتی خود فیلمسازان دوست ندارد. سینمای مستند در درجه اول باید بتواند مخاطبان را جذب خود کند، مستندسازان باید چشم ها را بشویند و جور دیگری نگاه کنند تا زمانی که نگاه ما تغییر نکند نمی توانیم نه تنها در سینمای مستند بلکه در بخش های دیگر سینما نیز رشدی مشاهده کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.