دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷

فیلمی با سرمایه حوزه هنری

نائیجی: «حق سکوت» قصه حساس و خاصی دارد/ نمی خواستم برای خوشایند روحانیت فیلم بسازم

حق سکوت*

کارگردان فیلم حق سکوت گفت: فیلمنامه من ویژگی هایی داشت که با سیاست‌های حوزه هنری و پروژه ای که میرکریمی تعریف کرده که قرار است هر سال یک سری از فیلمسازان فیلم اولی مورد حمایت حوزه قرار گیرند، مناسب بود و همخوانی داشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس «حق سکوت»  فیلمی از محمد هادی نائیجی است  که فیلمنامه اش توسط وی نوشته شده و یک اثر اجتماعی به شمار می‌رود و در بخش نوعی نگاه در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. گفته می شود «حق سکوت» می‌تواند یکی از بحث برانگیزترین آثار جشنواره سی و دوم باشد. فیلم نمایشی از زندگی یک روحانی در دل زندگی اجتماعی در ایران است.

محمد هادی نائیجی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: از اوایل آذر ماه فیلمبرداری را شروع کردیم و 48 جلسه فیلمبرداری  داشتیم و در حال حاضر در حال انجام آخرین مراحل فنی برای آماده سازی فیلم هستیم.

نائیجی ادامه داد: تدوین «حق سکوت» را  محسن قرایی به طور همزمان با فیلمبرداری به خاطر فشردگی زمان انجام می داد و صداگذاری فیلم بر عهده آرش قاسمی بود و رضا مرتضوی هم  موسیقی فیلم را ساخته است که با انجام میکس نهایی و انجام آخرین مراحل فنی سعی می کنیم نسخه ای مطلوب را برای نمایش در جشنواره فجر آماده کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که از ابتدا که فیلمنامه را با رضا میرکریمی مطرح کردم مسیر فیلم به سمت یک پروژه تعریف شده در حوزه هنری رفت. حوزه هنری هم با پروژه ای که میرکریمی تعریف کرده قرار است هر سال یک سری از فیلمسازان فیلم اولی که طرح و فیلمنامه ای که حوزه هنری و میرکریمی تایید کنند را به ساخت برساند . فیلمنامه من ویژگی هایی داشت قرار شد طبق این تعریف ساخته شود البته این روش از کار سختی ها و معایب و همچنین مزیت هایی دارد.

نائیجی ادامه داد: خوشبختانه تهیه کننده ای داریم که خودش فیلم ساز است و می تواند به فیلمساز فیلم اولی خیلی کمک کند و نظارت او باعث می شود جذب سرمایه خیلی سریع تر اتفاق بیافتد . ساختار«حق سکوت» ،ساختار فیلم های با هزینه کم است. البته برای میرکریمی و حوزه هنری ،کیفیت خیلی اهمیت دارد اما کیفیتی که در فیلم های کم هزینه اعمال می شود. به هر حال «حق سکوت»برای من تجربه خوشایندی به لحاظ تولیدی بوده است.

وی افزود: طبیعتا برای من که فیلم اولم را ساخته ام اگر ضعف فیلمم را با  توجیه تولید کم هزینه عنوان کنم پذیرفتنی نیست . می شود گفت اقتضای تولید، واقعیت یک فیلم است و توانایی فیلمساز پشت این اقتضائات است.  اگر یک تماشگر با فیلم روبرو شود و مثلا بگوید این فیلم ،فیلم خوبی است اما آن تماشاگر نمی داند که این فیلم با چه بودجه ای ساخته شده و در مقابل فیلم های که هزینه هنگفت دارند و فیلم های بدی هستند چه ارزشی دارد . طبیعتا فیلمساز در  ساخت اولین فیلم قدرت تصمیم گیری کمتری دارد و باید از بعضی از خواسته هایش بگذرد. خوشبختانه با حضور میر کریمی و گروه جوان فیلمسازی، ما مشکل زیادی نداشتیم و من به عنوان فیلمساز می گویم این فیلم توانایی من است و با تمام اتفاقات این فیلم اول من است.

نائیجی اظهار داشت: یکی از سختی هایی که می شود درباره «حق سکوت» گفت این است که قصه حساسیت خاصی دارد و خیلی باید با دقت وارد قصه می شدیم.درباره یک روحانی فیلم ساخته ام و مجموعه مشکلاتی که یک روحانی با آن مواجه است. چیزی که در «حق سکوت» برای من اهمیت داشت این بود که نمی خواستم فقط برای خوشایند روحانیت فیلم بسازم و می خواستم از این فراتر روم و بگویم یک روحانی در جامعه ایران چگونه است و آن را به تصویر بکشم و اینکه یک روحانی چگونه در جامعه پذیرفته می شود و یا نمی شود.همه ما یک تصورات درست یا نادرست از یک روحانی داریم و همه این ها در فیلم است و قهرمان داستان مسیر خودش را می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.