شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷

سینمای رسانه و انتظارات منتقدان/

برج ميلاد بهترين گزينه برای كاخ جشنواره فيلم فجر/ مهمانان غیر رسانه‌ای شهرداری در سینمای رسانه چه می‌کنند؟!

مرکز همایشهای برج میلاد**

یکی از مسائل بحث برانگیز جشنواره فیلم فجر که هر سال تکرار می شود سینمای رسانه و محل و چگونگی مدیریت آن است. اهالی رسانه و منتقدان در این زمینه نظرات خود را به سینماپرس ابراز کرده اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس هر ساله بعد از اعلام مديران جشنواره فيلم فجر بحث هايي مبني بر انتخاب سالن سينماي رسانه ها مطرح مي شود و تصميم گيري در اين موضوع از قبل از برگزاري تا پايان آن بحث داغ اهالي رسانه است، تا پيش از جشنواره بيست و هشتم در هر دوره‌اي سينماهاي تهران مثل شهرقصه(آزادي)،قدس،استقلال،فلسطين و صحرا ميزبان اهالي رسانه بودند اما با افزايش رسانه ها و سرعت در اطلاع رساني براي اولين بار «مهدي مسعودشاهي» سالن همايشهاي برج ميلاد را به عنوان كاخ جشنواره معرفي كرد و آن را اختصاص به اهالي رسانه،سينما و بازار كرد.

اين مركز به دليل گسترش آن به لحاظ فضا، امكان نمايش فيلم در سالن اصلي، پخش آثار مستند در سالنهاي ديگر، برگزاري نشست هاي رسانه اي در سالني مشخص، استوديو پخش زنده براي راديو و تلويزيون، پاركينگ و رستوران مورد توجه قرار گرفت.

انتخاب برج ميلاد همواره مخالفان و موافقان سرسختي دارد به طوري كه برخي ها كاخ جشنواره را فضايي در شان جشنواره فيلم فجر مي دانند و برخي ها هم نرفتن به آن را فضيلت. اما آنچه باعث شده است برخي ها با كاخ جشنواره قهر كنند و نسبت به آن نقد وارد دانند، حضور افرادي غيرمرتبط با سينماست .

برج میلاد به شرط نبود افراد غیر رسانه‌ای بهترین گزینه است

«حسین معززی نیا» سردبیر مجله 24 در گفتگو با سینماپرس درباره سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به امکانات موجود سینمای ایران به نظرم برج میلاد بهترین گزینه است، مشکل برج میلاد نحوه اداره کردن آن است به نظر می آید کاخ جشنواره علاوه بر اینکه در اختیار جشنواره است، دراختیار شهرداری هم هست، در سال های گذشته دیده شده که از همه ارگانها و اقشار در برج میلاد حضور دارند.(سينماپرس،3 دي ماه 92)

«رضا درستکار» كه بيشتر در شب هاي جشنواره در برنامه «هفت» به تحليل فيلم ها مي پردازد  گفت: به نظرم «برج میلاد» مناسب‌ترین گزینه برای رسانه ها است، شما در نظر بگیرید سینما فلسیطن مطلقا مناسب نیست اما پردیس ملت می تواند یکی از گزینه ها باشد ولی مشکل سالن و پارکینگ دارد، ولی به نوعی حضور اهالی رسانه باید در برج میلاد مدیریت شود.(سينماپرس،26 آذر 92)

«مازیار فکری ارشاد» درباره سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به بی‌کیفیتی سالن‌های سینما من پردیس آزادی و ملت را مناسب می بینم، اما رفت و آمد به این پردیس‌ها با مشکل مواجه می کند.

این منتقد كه علاوه بر حضور در جلسات رسانه اي، اجراي برنامه زنده راديويي را هم برعهده دارد، افزود: امکانات پرتابل فرستنده های رادیویی و تلویزیونی به راحتی در مکان هایی مثل پردیس ملت قابل نصب است. اما برج میلاد از ابتدای ساخت به این امکانات رادیویی فکر شده و آماده است.(سينماپرس،25 آذر 92)

جلسات پرسش و پاسخ از نقد جدا شود

از ديگر مسئله هاي با اهميت در طول برگزاري جشنواره فيلم فجر نوع برگزاري نشست هاي رسانه‌اي آن است و در چند سال اخير هر بار اين نشست ها به شيوه اي متفاوت برگزار شده است و هرساله مديران در پي تجربه كردن يك شيوه جديد هستند و همچنان در اين جلسات مشخص نيست كه قرار است نقد صورت بگيرد يا پرسش و پاسخ و يا نظر شخصي برخي از دوستان نسبت به فيلم! سال گذشته «محمدرضا شهيدي فر» اجراي اين جلسات را بر عهده داشت كه فضاي جلسات را از الگوي ژورناليستي خارج كرده بود.

«معززي نيا»  با تاكيد بر پرسش و پاسخ در جلسات رسانه اي گفت: بهترین حالت این است که یک فرد رسانه ای مسلط جلسات را اداره کند و منتقد در این جلسات حاضر نباشد. این جلسات جای نقد نیست. اگر بخواهیم شبیه جشنواره های دنیا عمل کنیم نباید منتقد داشته باشیم، معمولا این جلسات برگزار می شود تا اهالی رسانه سوالات خودشان را داشته باشند و اگر مجری‌ای مثل شهیدی فر که در نقش اداره کننده جلسات باشد به نظرم مناسب است، البته منظورم انتخاب شخص شهیدی فر نیست.(سينماپرس،3 دي ماه 92)

«فکری ارشاد» درباره نحوه برگزاری نشست های رسانه ای یادآور شد: راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، ما باید به جشنواره های خارجی نگاه بیاندازیم و می توانیم از این روش ها استفاده کنیم. هرسال این جلسات به یک شیوه ای برگزار می شود و بدترین شیوه برگزاری نشست را سال گذشته شاهد بودیم و کسی جلسات را برگزار کرد که کارشناس حوزه سینما نبود و صرفا به دلیل تجربه اجرای تلویزیونی برای اجرای نشست ها انتخاب شد که اعتراض اهالی رسانه را در پی داشت و این اعتراض ها مناسب جشنواره فیلم فجر نیست.(سينماپرس،25 آذر 92)

«درستكار» درباره اين موضوع گفت: این جلسات بهتر است بدون حضور منتقد انجام شود و معمولا نقدهایی که در جشنواره انجام می شود کامل نیست، به طور کلی سینمای ایران ظرفیت نقد ندارد. : سال گذشته تجربه خوبی در انتخاب مجری این جلسات انجام نشد و بهتر است اجرای جلسات به منتقدان سپرد، انتخاب مجری غیر کارشناس نشان دهنده جدی نبودن جلسات رسانه ای است.(سينماپرس،26 آذر 92)

اما فكري ارشاد نقد فيلم هاي جشنواره را ضروري دانست و پيشنهادي در اين زمينه مطرح كرد كه مي تواند براي مديران جديد مفيد باشد.

این منتقد درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره مبنی بر سینمای رسانه ها گفت: در جلسات نقد و بررسی صرفا منتقد حضور داشته باشد و خبرنگارها آنچه که گفته می شود را ثبت کنند، پرسش و پاسخ را می توان در فضای دیگری انجام داد و به اندازه کافی منتقدها فرصت برای اظهار نظر داشته باشند.

فكري ارشاد كه در جشنواره سي ام به دليل توهين سعيد حاجي ميري به اهالي رسانه و منتقدان در نشست رسانه اي «بيداري» جلسه را ترك كرد، به ظرفيت نقد پذيري سينماگران اشاره كرد و گفت: فیلمسازها اگر ظرفیت نقدپذیری ندارند به جشنواره اعلام کنند که این جلسات برای آنها برگزار نشود و به این شکل جنجالی در جشنواره بوجود نخواهد آمد، فیلمسازها از ابتدا تکلیف شان را مشخص کنند، ما نمونه این ماجرا را در جشنواره فجر داشتیم، لازم نیست هر فیلمی که در کاخ جشنواره اکران می شود جلسه نقد و بررسی داشته باشد.(سينماپرس،25 آذر 92)

معززي نيا كه هر ساله تجربه حضور در جشنواره كن و ساير جشنواره هاي مهم را دارد درباره پيشنهادش مبني بر سينماي رسانه به سينماپرس گفت: مهمترین نکته این است که حضور افراد تخصصی تر شود، اگر مطمئن باشیم که افرادی که وارد آن مجتمع می شوند، فقط اهالی سینما و رسانه اند این موضوع باعث افزایش کیفیت کاخ جشنواره می شود و واکنش ها را یکدست خواهد کرد. مشکل بزرگ سینمای رسانه ها در این 20 سال عدم توانایی در کنترل آن است. بعد از چند سال بچه های رسانه را می شناسیم اما بعد از چند روز چهره ها به کل ناشناس می شوند، اگر به ترکیب اهالی سینما و رسانه در برج میلاد برسیم باعث افزایش کیفیت خواهیم شد.(سينماپرس،3 دي ماه 92)

در پايان آنچه كه مي تواند نتيجه گرفت اين است كه مركز همايشهاي برج ميلاد بهترين گزينه براي برگزاري هرچه باشكوه‌تر جشنواره فيلم فجر است كه نياز به يك مديريت كارآمد در راستاي افرادي دارد كه شايسته حضور در آن باشند و در اين جلسات نمي توان هم نقد را مطرح كرد و هم خبرنگاران طرح سوال كنند. از طرفی جلوگیری از ورود افراد غیر رسانه‌ای و سینمایی به سینمای رسانه نکته ای مهم در این زمینه است.

حميد غفاريان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.