سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

نمادهای هویتی در سینمای ایران/2

نجفی: فیلم ایرانی بازتاب اندیشه ایرانی در تصویرهای سینمایی است/سال‌هاست که شرایط تولید «خداوند الموت» فراهم نیست

محمد علی نجفی*

محمدعلی نجفی گفت: اگر بخواهیم از دریچه نگاه و تفکر ایرانی به موضوعات نگاه کنیم متوجه تشخص اندیشه ایرانی می شویم و حال باید بکوشیم این تشخص را در تصویرهای سینمایی پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس «تشخص» در سینمای ایران که همیشه از دغدغه های فرهنگی این مرز و بوم بوده است به نظر در سینمای ایران کمی رنگ باخته و به نظر کمتر به اصالت تصویر در سینمای ایران توجه می شود.

محمدعلی نجفی کارگردان باسابقه سینمای ایران درباره این موضوع عقیده دارد: هویت و تشخص در سینمای ایران  مسئله مهمی است  که باید مورد برسی قرار بگیرد. به اجبار چون سینما یک زبان بین المللی است شما هر نوعی که عمل کنید همان زبان سینما را پیدا می کند ولی اگر بخواهیم فیلم ایرانیزه باشد که ما نمونه های هم در تاریخ سینما مانند فیلم «گاو» داریوش مهرجویی داریم باید به اندیشه ایرانی نگاه کنیم.

کارگردان «سربداران» گفت:بشر ایرانی مانند بشر غیر ایرانی است اما تفاوت و تمایز در نگاه کردن انواع بشر به هستی است که به آنها هویت خاص خودشان را می بخشد. اگر بخواهیم از دریچه نگاه و تفکر ایرانی به موضوعات نگاه کنیم متوجه تشخص اندیشه ایرانی می شویم و حال باید بکوشیم این تشخص را در تصویرهای سینمایی پیدا کنیم.

وی افزود: فرهنگی که در هر جغرافیا شکل می گیرد بافت فرهنگی آن جغرافیا را به وجود می آورد. مردم ایران به دلایل تاریخی رفتار و فرهنگ خاص خودشان را دارند و همینطور می توان گفت نگاه خودشان به هستی را دارند که درفیلم های مرحوم  علی حاتمی و این نمونه ها که ریشه در تاریخ و تفکر این مردم داردآن ها را می توانیم ببینیم.

نجفی ادامه داد: هنگامی که امکانات و تهیه کننده با فرهنگ داشته باشیم می توانیم تولیدات فرهنگی داشته باشیم، این دو معضل در سینمای ایران است. من الان مدت ها است که سناریو «خداوند الموت» را نوشتم و صد در صد با این نگاه نوشته ام اما امکان ساخت آن وجود ندارد،چرا وجود ندارد؟ چون شرایط ممیزی و شرایط اقتصادی توان تولید آن نیست.

وی در پایان افزود: تاریخ ایران پر است از آدمها و تفکرات استثنایی که هر کدامشان تاریج جهان را تحت تاثیر قرار داده است توجه به این اندیشه ها  مانند مولانا به گسترش اندیشه در جهان کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.