شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

پای سفره یلدا با هنرمندان/

کشاورز: فرهنگ و آیین‌های ایرانی باید در سینما نمود داشته باشد

محمد علی کشاورز در آستانه هشتادو یکمین سال تولدش

شب یلدا از سنت‌های قدیمی و همواره در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. سینماپرس به بهانه بلندترین شب سال گفت و گویی را با هنرمندان در رابطه با فرهنگ های ایرانی و تبلور آن در سینمای کشور انجام داده است، این هنرمندان معتقدند: فرهنگ و آیین های ایرانی باید در سینما نمود بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس؛ «شب یَلدا» یا «شب چلّه» یکی از جشن‌های کهن ایرانی است. ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند. این شب در میان ایرانیان همواره با رسومی همچون حضور در کنار بزرگترهای خانواده، بیدار ماندن تا پاسی از شب، مراسم حافظ خوانی و ... همراه بوده است.

 

سینما به عنوان یکی از ابزار انتقال فرهنگ ها به یکدیگر همواره می تواند معرف فرهنگ غنی ایران به دیگر کشورها باشد. به بهانه شب یلدا گفت و گویی را با برخی از هنرمندان کشور انجام داده و نظر آن ها را در مورد شب یلدا و همچنین قابلیت سینما در معرفی فرهنگ ایرانی جویا شدیم.

محمد علی کشاورز در این رابطه عنوان کرد: اگر مطالعه ای در رابطه با تاریخ و تمدن ایران داشته باشیم متوجه می شویم که ایران از لحاظ فرهنگ از بسیاری از کشورهای دیگر جلوتر بوده است، حفظ و ضبط این فرهنگ برای نسل آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و جوانان باید با رجوع به فرهنگ عالی خود در حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانی تلاش کنند.

 

این پیشکسوت عرصه هنر تصریح کرد: یکی از سنت های اصیل شب یلدا دیدار از بزرگترها و سنت شعر خوانی است، این مراسم یادآور همبستگی خانواده های ایرانی است، چه خوب است که بتوانیم این سنت را برای همیشه در خاطر نگاه داریم، می توان از سینما هم به عنوان یکی از راه های حفظ این سنت های اصیل بهره برد. اگرچه تا پیش از حضور سینما در ایران نیز این سنت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده است اما به هر حال می توان از این هنر برای حفظ بسیاری از فرهنگ های اصیل ایران و معرفی آن به جهانیان بهره برد.

 

مینو فرشچی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

 

مینو فرشچی اظهار داشت: دقیقا به خاطر ندارم که در سینمای ایران فیلمی ساخته شده باشد که به طور خاص موضوع آن اشاره مستقیم به فرهنگ ایرانی از جمله شب یلدا داشته باشد اما بوده اند آثاری که  بنا به اقتضای فیلمنامه اشاره ای به برخی از فرهنگ ها و اداب ایرانی داشته اند.

 

وی ادامه داد: سینما بهترین وسیله ثبت و ضبط فرهنگ های اصیل ایرانی است و با توجه به خاصیت ماندگاری این هنر می توان این فرهنگ و آداب های اصیل را در حافظه تارخی مردم و برای نسل های آینده حفظ کنیم.

 

فرشچی تصریح کرد: شب یلدا به عنوان یکی از زیباترین فرهنگ های ایرانی قابلیت زیادی برای ساخت فیلم های سینمایی دارد، مراسم هایی که در این شب در میان خانواده ها برگزار می شود یادآور همبستگی و اتحاد میان خانواده های ایرانی است.

 

عبدالرضا اکبری در  فیلم تلویزیونی «چهل » به کارگردانی سعید جلیلی

 

عبدالرضا اکبری دیگر هنرمند کشورمان در رابطه با شب یلدا اظهار داشت: شب یلدا همیشه فرصتی بوده است تا در کنار خانواده گرد هم آییم و به بهانه طولانی ترین شب سال ساعتی را کنار یکدیگر نشسته و عمر را به بهترین شکل سپری کنیم. یلدا همیشه برای من یاداور این موضوع و همراه شدن با سنت هایی چون خورن تنقلات و حافظ خوانی و ... بوده است. چه خوب است که بتوانیم به جای رواج سنت های غلط که با فرهنگ ایرانیان سنخیتی هم ندارد بنوانین آیین ها و رسم های ایرانی را بیش از پیش رواج داده و حتی این آیین ها و فرهنگ ها را به کشورهای دیگر هم معرفی کنیم.

 

این بازیگر ادامه داد: مسلما یک وسیله فرهنگی مثل سینما که کار آن ارتباط فکری و تغذیه روح آدمی است باید در درجه اول بتواند نمایانگر فرهنگ اصیل کشورمان باشد و به سنت های خودمان تکیه کرده و آنها را دستمایه خلق فیلمنامه هایی فاخر کند. باید در سینمای کشورمان بیش از پیش به این فرهنگ ها و آداب و رسوم ایرانی پرداخته شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.