چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

ورزی کارگردان «معمای شاه»:

فیلم تاریخی با کتاب تاریخی تفاوت دارد/ در برابر اتهامات سکوت نمی‌کنم

محمدرضا ورزی

کارگردان سریال «معمای شاه» ضمن بیان اینکه تصویر برداری این سریال در حال حاضر در کاخ نیاوران انجام می شود، در رابطه با تحریف تاریخی در سریال‌های تلویزیونی عنوان کرد:فیلم تاریخی با کتاب تاریخی تفاوت دارد بنابراین نمی توان به دراماتیزه کردن وقایع تهمت تحریف تاریخی زد.

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال «معمای شاه» در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس در رابطه با روند تولید این سریال اظهار داشت: در حال حاضر گروه در کاخ نیاوران حضور دارند و بخش‌های مربوط به 10 سال آخر سلطنت محمدرضا پهلوی در این کاخ  تصویر برداری می شود، تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم در سال جاری این سریال را برای پخش در تلویزیون آماده کنیم.

 

این کارگردان در رابطه با روند تحقیقات تاریخی در سریال «معمای شاه» عنوان کرد: ما برای نگارش فیلمنامه در این سریال مشاور پژوهشی داریم و همواره یک مورخ درتمام مراحال ما را همراهی می کند، موسی حقانی به عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی سالهاست که در این حوزه به ما یاری می رساند، بنابراین در این فیلم همه مسائل تاریخی بر اساس مستندات تاریخی پیش می رود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید واکنش منتقدین در مقابل سریال هایی چون کلاه پهلوی در رابطه با تحریف تاریخی در مورد سریال معمای شاه نیز اتفاق بیافتد، اظهار داشت: هنوز خیلی از افراد معنی تحریف تاریخی را درست نمی دانند، اگر صدا سیما را محکوم به تحریف تاریخی در سریال ها می کنند این یک دشمنی آشکار و غرض ورزی نسبت به صدا سیما است زیرا که صدا سیما سالهاست که مسئولیت خود را در قبال فیلم های تاریخی به درستی انجام می دهد.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: باید بدانیم که سینما و تلویزیون با کتاب تاریخی فرق دارد، ما داریم یک کار نمایشی و هنری انجام می دهیم و این مسئله ای است که هنوز برای یک سری از افراد خاص جا نیافتاده است که در یک فیلم و سریال اتفاقات دراماتیزه می شود، اما متاسفانه این افراد مغرضانه در برابر این فیلم ها برخورد کرده و جو سازی می کنند، هر کار تاریخی که ساخته می شود قطعا باید یک پژوهشگر تاریخی و تیم تحقیقاتی داشته باشد بنابراین تحریف تاریخی وجود ندارد بلکه وقایع دراماتیزه می شوند تا بتواند مخاطب را جذب کند و قابل دیدن باشد.

 

ورزی افزود: این دراماتیزه شدن وقایع در فیلم های تاریخی در همه جای دنیا وجود دارد برای مثال فیلم «ده فرمان» داستان موسی بنا به نظر خود نویسنده و کارگردان اثر داراماتزیزه شدند، یا دکتر ژیواگو یک قصه ای است که در یک زمان تاریخی روایت می شود اما هیچ کس نگفت که وقایع تاریخی در این فیلم و یا امثال آنها تحریف شده است، اما وقتی همین اتفاق در سریال «کلاه پهلوی» رخ می دهد یعنی یک اتفاق در یک زمان تاریخی روایت می شود به آن تهمت تحریف شدن تاریخ را می زنند.

 

کارگردان سریال «معمای شاه» تصریح کرد: سریال های «کلاه پهلوی» و «در چشم باد» قصه هایی داشتند که در یک زمان تاریخی مشخص روایت می شدند و یک جریان شناختی را ارائه می کردند که در بیان داستان های خود موفق عمل کرند، و سریال هایی بودند که توانستند وقایع سیاسی و اجتماعی در زمان و تاریخی مشخص را در بست یک داستان به مخاطبان خود ارائه بدهند بنابراین اگربرخی از افراد بگویند که تاریخ در این سریال ها تحریف شده است این دشمنی است.

 

وی در ادامه با اشاره به فیلم «اسپارتاکوس» عنوان کرد: «اسپارتاکوس» یک شخصیت تاریخی بود، اما از این شخصیت چند مدل فیلم ساخته شد، پس چرا منتقدان در رابطه با فیلم هایی که در مورد این شخصیت ساخته شده تهمت تحریف تاریخ نزدند؟ شاخ و برگ ها در رابطه با این شخصیت زاییده ذهن نویسنده بود و نمایشی شده بود، به نظر من تحریف تاریخی زمانی صورت می گیرد که مثلا بگوییم امیر کبیر در حمامی در تهران کشته شد، یا مشروطه در زمانی غیر از آن زمانی که در تاریخ آمده اتفاق افتاده است اما اگر یک داستان را در یک زمان تاریخی به شکلی داراماتیزه روایت کنیم در آن زمان دیگر نمی توانیم بگوییم که تحریف تاریخی صورت گرفته شده است.

 

ورزی گفت: البته من در رابطه با این اتهامات سکوت نمی کنم و اگر کسی قرار باشد در رابطه با فیلم های من از جمله «معمای شاه» ادعای تحریف تاریخی بکند باید با دلیل و مدرک و سند این ادعا را مطرح کند در غیر این صورت باید در مقابل مراجع قانونی پاسخ گو باشد.

 

کارگردان سریال «سالهای مشروطه» تصریح کرد: آنچه در یک سریال تاریخی باید اتفاق بیافتد جاذبه برای مخاطبان در جهت دیدن سریال است که این اتفاق نیز با دراماتیزه کردن داستان و وقایع اتفاق می افتد، من اولین کارگردانی نیستم که در جهان در رابطه با یک فیلم تاریخی این کار را انجام می دهد بسیاری از کارگردان ها در سراسر جهان چنین کاری را انجام می دهند و من شاید هزارمین نفر آنها باشم، برای مثال اسکورسیزی در فیلم «وسوسه های مسیح» وقایع را داراماتیزه ارائه کرده بود هرچند که این فیلم اهانت به مقدسات بود  و به هیچ وجه نمی توان آن را قبول کرد.

 

ورزی در پایان خاطر نشان کرد: «معمای شاه» اولین سریالی است که در رابطه با زندگی محمدرضا شاه ساخته می شود حتی در سینما هم این اتفاق تا به حال رخ نداده است، در رابطه با این شخصیت به صورت مستقیم هیچ وقت هیچ فیلمی ساخته نشده بود البته در فیلم هایی مانند «گوهر شب چراغ» یا «پدرخوانده» بخشی از آن به زندگی این شخصیت پرداخته بود اما اینکه یک فیلم مستقل در رابطه با زندگی محمد رضا ساخته شود تا به حال رخ نداده بود و «معمای شاه» اولین کار محسوب می شود.

 

گفتنی است، سریال «معمای شاه» عنوان مجموعه تلویزیونی در ژانر تاریخی به کارگردانی محمد رضا ورزی است. در این مجموعه ۱۶۰۰ بازیگر و بیش از ۱۵۰ نفر از عوامل سینمای ایران حضور دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.