یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

نقد فیلم از منظر سینماگران/

راعی: نقد در سینما بی‌در و پیکر است /نقد «نقدفیلم» نداریم!

مجتبی راعی*

مجتبی راعی گفت: نظر من درباره نقد در سینمای ایران در یک جمله خلاصه می شود و آن هم این است که طی این سال ها نقد در سینمی ایران بسیار بی در و پیکر شده است.

مجتبی راعی در رابطه با نقد حرفه ای در سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: نظر من درباره نقد در سینمای ایران در یک جمله خلاصه می شود و آن هم این است که طی این سال ها نقد در سینما بسیار بی در و پیکر شده است.

وی در معنای بی در و پیکر بودن نقد در سینما عنوان کرد: این امر به این معنا است، نقدهایی که امروزه منتقدان بر فیلم های سینمایی می نویسند و یا به صورت شفاهی می‌گویند از هیچ قاعده خاصی پیروی نمی کند، ممکن است که یک بخشی از آن مغرضانه و بخشی دیگر از روی ناآگاهی باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «ترنج» ادامه داد: هر فیلمسازی بر اساس نقدهایی که برای فیلم او می‌نویسند متوجه می شود که چه کسانی فیلم او را به خوبی فهمیده اند و به درستی در مورد آن صحبت می کنند. طبعا همان کارگردان به آن دیدگاه ها اهمیت می دهد و نظرات آن ها را در کارهای بعد خود اعمال می کند اما در عین حال کارگردان از روی نقدها و نظرات متوجه این امر هم می شود که بعضی ها فیلم او را اصلا متوجه نشده اند و یا نادان و مغرض اند این جا است. به هر دلیلی فیلمساز سعی می کند این نوع دیدگاه ها و آن افراد منتقد که نقدی مغرضانه یا از روی ناآگاهی دارند را نادیده بگیرد و به کار معمول خود ادامه دهد.

وی با تاکید بر این امر که برخی نقدها برایم مهم است، گفت: قطعا بعضی از منتقدها و نقد آن ها برای من مهم هستند که نظرات آن ها را درباره فیلمم می خوانم. این تنها به منتقدان برنمی گردد بلکه عام افراد را دربرمی‌گیرد. زمانی که ببینم این نظرات چیزی را برای من روشن می کند به آن اهمیت می دهم اما در مقابل برخی از آن ها هم برایم اهمیت ندارند.

راعی در همین خصوص ادامه داد: من به نقدهای خوبی که راه را برای انجام کار بهتر برایم باز می کند اهمیت می دهم اما در مقابل بر روی نقدهایی که یا از روی نادانی نوشته می شود و یا از غرض، وقت نمی گذارم و برایم حائز اهمیت نیست.

این کارگردان سینما در مقابل پاسخ به این سوال که جه نوع نقدی منصفانه است، بیان کرد: نمی توانم به طور خاص توضیح دهم که چه نوع نقدی منصفانه است بلکه معتقدم که یک منتقد در ابتدا باید فیلم را ببیند و به خوبی معنا و مفهوم عمق آن را درک کند به علاوه سینما و اصل آن را هم بداند بعد به نقد فیلم و سینما بپردازد تا آن زمان ما بتوانیم درباره منصافانه و غیر منصفانه بودن آن صحبت کنیم. برخی از نقدهایی که نه تنها برای فیلم های خودم بلکه برای فیلم های دیگران می بینم، متوجه می شوم که کسانی که این نقدها را نوشته اند در کل یا سینما را متوجه نشده اند و یا فیلم را نفهمیدند بنابراین هیچ دلیلی ندارد که به آن ها اهمیت داد.

راعی در پایان این گفت و گو تاکید کرد: بحث درباره نقد در سینمای ایران بحثی نیست که به همین گفت و گو های تلفنی ختم شود از طرفی بحث ژورنالیستی هم نیست. باید در یک جلسه ای چندین متخصص به صورت جدی نشستی را تشکیل دهند و این موضوع را از ریشه آسیب شناسی کنند. سال ها می خواستند این کار را انجام دهند؛ اما همیشه ژورنالیستی برگزار شده و به سرانجام نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.