سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰

کارگردان انیمیشن سینمایی«معمای گندم»:

انیمیشن می‌تواند سینما را پر رونق کند/تهیه کنندگان در انیمیشن کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنند

معمای گندم

کارگردان این اثر در رابطه با ضعف ایران در حوزه انیمیشن‌های سینمایی عنوان کرد: عدم حمایت مهمترین مشکل در بخش انیمیشن است، تهیه کنندگان باید به سمت سرمایه گذاری برای تولید انیمیشن هایی برای کودکان و نوجوانان بروند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، «معمای گندم» انیمیشن بلند ساخت ایران است که در استودیو انیمیشن پاج مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند. این انیمیشن که به سفارش و تهیه کنندگی مرکز پویا نمایی صبا تولید می شود برای اکران در سینماهای ایران در نظر گرفته شده است. یاشین نهانی؛ کارگردان این انیمیشن در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس در رابطه با مراحل شکل گیری ایده تا تولید این انیمیشن اظهار داشت: من علاقمند بودم که انیمیشنی با استانداردهای جهانی بسازم، هنگامی که طرح «معمای گندم» را با مدیران وقت مرکز پویانمایی صبا در میان گذاشتم مورد تآیید آنها قرار گرفت. البته در ابتدا قرار بود که این انیمیشن با فرمت تلویزیون تولید شود اما در نهایت با پیشنهاداتی که از سوی من مطرح شد تصمیم گرفتیم که «معمای گندم» را سینمایی تولید کنیم.

 

وی ادامه داد: برای خلق فضاهای «معمای گندم» و نزدیک شدن به فضای ایرانی در داستان به شهرها تاریخی ایران همچون کاشان، یزد، اصفهان، تبریز، لاهیجان، مشهد، بافت های تاریخی تهران و ... سفر کرده و از بافت شهرسازی، ابزار تاریخی و هرچه که به ما در تولید این انیمیشن یاری می رساند عکس تهیه کرده تا این موارد را به صورت انتزاعی در کارمان استفاده کنیم.

 

این کارگردان جوان انیمیشن، تصریح کرد: «معمای گندم» موقعیت زمانی و مکانی مشخصی ندارد اما نوع فضا و داستان به گونه ای است که مخاطبی که آن را می بیند به خوبی متوجه ایرانی بودن آن می شود و در واقع این یکی از حسن های این انیمیشن است، ما برای ایرانی شدن «معمای گندم» تلاش زیادی انجام داده ایم حتی از کار نقاشان بزرگ ایرانی در حوزه های نگارگری، تذهیب، گل مرغ و ... بهره برده ایم و از نقوش ایرانی در کار استفاده کرده ایم و در واقع خواسته ایم که اگر اسبی در «معمای گندم» به نمایش گذاشته می شود اسبی باشد که نشان دهنده ایرانی بودن کار باشد، لباس‌ها ، ظروف، اجسام و حتی جزئی ترین بخش ها در این انیمیشن ایرانی هستند.

 

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از تولید این انیمشن به پایان رسیده است، عنوان کرد: ما تصمیم داشتیم که این انیمیشین را به جشنواره فیلم فجر برسانیم اما به خاطر کمبود بودجه بخشی از صداگذاری، موسیقی، دوبله و برخی از سکانس ها هنوز باقی مانده است و منتظر هستیم که سرمایه گذاری برای انیمیشن پیدا کرده و آن را تکمیل کنیم در غیر این صورت مجبور هستم که با هزینه و سرمایه شخصی این کار را به اتمام برسانم.

 

نهانی تصریح کرد: زهرا سادات طباطبایی؛ نویسنده، ادریس ارمغانی؛ مدیر تولید، پیمان مسکریان؛ سرپرست طراحان این انیمیشن بودند و در واقع ما با کمترین عوامل تولید سعی کردیم که انیمیشنی در حد استانداردهای جهانی تولید کنیم. سرعت ما به خاطر کمبود بودجه  نیرو آهسته بود اما امیدوار هستیم که بتوانیم با این انیمیشن در سطح منطقه وارد رقابت شویم.

 

وی در رابطه با داستان انیمیشن «معمای گندم» تصریح کرد: شخصیت اصلی داستان در این انیمیشن پسری است که در کنار پدر و مادرش در تنها نانوایی شهر مشغول به کار است، این پسر با یک پروفسور که دور از شهر زندگی می کند و رفتار عجیب و غریبی دارد دوست است، در یکی از روزها پروفسور که در بچگی پدرش را به علت نان آوری کم می دیده است گندمی اختراع می کند که اگر تبدیل به نان شود و مردم آن را بخورند تا انتهای روز احساس سیری می کنند اما زمانی که پروفسور به صورت آزمایشی گندم را در اختیار پسر بچه قرار می دهد نتیجه معکوس می دهد و مردم هر چه از نان می خورند بیشتر گرسنه می شوند، در همین زمان شخصیت منفی قصه وارد داستان شده و از این قضیه سودجویی می کند و پسر برای حل این قضیه درگیر با شخصیت متفی داستان می شود.

 

این کارگردان در رابطه با مشکلات تولید انیمیشن در ایران عنوان کرد: کارگردان های انیمیشن همه به سختی در ایران کار می کنند که بخشی از علت این مسئله نیز حمایت و بودجه ناکافی است، ما به سختی کار می کنیم و تنها چیزی که ما را تا به حال سرپا نگاه داشته است، عشقمان به کارمان است، انیمیشن هایی در ایران است که سالها پیش استارت خورده اند اما در نیمه راه به علت کمبود بودجه متوقف شده اند.

 

نهانی با بیان اینکه کشور ما نیاز به تولید انیمیشن هایی بر اساس فرهنگ خودمان در مدیوم سینما دارد، عنوان کرد: اکثر کودکان و نوجوانان رو به انیمیشن های خانگی آورده اند، انیمیشن هایی که بر اساس فرهنگ ما تعریف نشده اند و تعلق به فرهنگ و زبان های دیگر دارد، ما باید فضا و فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را در قالب انیمیشن به کودکان ارائه بدهیم و اگر این انیمیشن ها در قالب سینمایی و با استانداردهای جهانی ساخته شود مطمئن هستم که مخاطب خود را نیز پیدا خواهد کرد زیرا کودکان و نوجوانان از طرفداران مهم انیمیشن هستند.

 

وی با بیان اینکه تهیه کنندگان باید برای انیمیشن ها یی برای کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کنند، خاطر نشان کرد: بیشتر انیمیشن هایی که برای سینما تولید می شود در ایران که تعدادشان زیاد هم نیست برای بزرگسالان است اما اگر تهیه کنندگان به سمت سرمایه گذاری برای تولید انیمیشن های سینمایی برای کودکان و نوجوانان حرکت کنند مطمئنم که رونق به سینماهای کشور باز می گردد.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.