شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

رواج مطالعه در میان سینماگران/1

فراهانی: سینماگری که مطالعه نمی‌کند مرده است!

بهزاد فراهانی در مجموعه تلویزیونی دختری به نام آهو به کارگردانی قدرت اله صلح میرزایی

بهزاد فراهانی در مورد میزان سرانه مطالعه در میان سینماگران، گفت: سینماگر و اهل هنر اگر مطالعه نکند مردنی است و مردنی هم واقعا مرده است.

بهزاد فراهانی در گفت و گو با سینماپرس در رابطه با میزان سرانه مطالعه سینماگران در ایران، بیان کرد: سینماگر و اهل هنر اگر مطالعه نکند که مردنی است آن هایی هم که مطالعه نمی کنند و مردنی هستند واقعا مرده اند و برای همین هم هست که سینمای ما به این روز افتاده است.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: کسانی هم که سینماگران ما را نقد می کنند آن ها زودتر مرده اند اما واقعیت این است که آن هایی سینماگر واقعی ما هستند مطالعه هم می کنند حالا ممکن است که مانند ناصر تقوایی کنار گذاشته شوند اما این بدان معنا نیست که مطالعه را هم از او گرفته اند اتفاقا زمانی که ما را کنار می گذارند ما بهتر هم مطالعه می کنیم.

 

فراهانی افزود: به هر حال اکنون این امر یک واقعیت است، آن هایی که ما را کنار می گذارند بی سوادند و آن هایی هم که سینماگرند و مطالعه را کنار می گذارند بی سوادتر هستند.

 

وی در رابطه با میزان مطالعه خودر به عنوان یک سینماگر اظهار داشت: تا به همین امروز که ۵۳ سال از دوره پیشینه کاری من می گذرد حداقل هفته ای یک یا دو متن را می خوانم حالا یا کتاب است یا قصه و یا متن ویدئویی و تلویزیونی و سینمایی است. اگر نخوانیم قطعا در نادانی کامل خواهیم بود و باید بخوانیم چون همانطوری که بشریت هر روز تغییر می کند علم هم هر روز در حال تغییر است و یک کسی که بخواهد به روز باشد باید با کتاب و مطالعه جلو برود. خود من آخرین کتابی که خواندم «چهارشنبه ها» نوشته فریدون تنکابنی بود.

 

 

فراهانی در پاسخ به این سوال که تا به حال چقدر از کتاب هایی که خوانده اید در بازیگری تاثیر گرفته اید، گفت: کتاب هایی که می خوانم حداقل در انتقال مفاهیم به من کمک می کند من در حال حاضر کارگردانی کار تئاترم را می کنم و طبیعتا هر آن چه که از کتاب ها و خواندن آن ها به دست می آورم در کرسی گروه می ریزم و همیشه تاثیر مثبت داشته و غیر از این نمی تواند باشد.

 

وی در پایان از آخرین فعالیت های هنری خود خبر داد و گفت: به غیر از کاری که در تئاتر کارگردانی می کنم کار جدیدی ندارم و نمی خواهم که داشته باشم زیرا ۳۰ تا بازیگر در این کار بازی می کنند یک کار بسیار وسیعی با نام «خون و گل سرخ» است  و از اول دی ماه با ۲ اجرا در روز اجرا می کنیم.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.