دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

سینماگران و مطالعه کتاب/2

تهامی: مدت‌ها است هیچ کتابی را به پایان نرسانده‌ام/ افراد را باید به مطالعه مجبور کرد!

کوروش تهامی در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات

کوروش تهامی به عنوان یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در رابطه با درصد سرانه مطالعه سینماگران در کشور، گفت: برخی از افراد را باید مجبور به مطالعه و به روز شدن ذهنشان کرد.

کوروش تهامی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با سرانه مطالعه سینماگران، گفت: مطالعه برای سینماگران به ویژه بازیگران بستگی به این دارد که تا چه اندازه بتوانند برای مطالعه وقت و زمان بگذارند. معمولا ما زمان هایی که درگیر یک کاری می شویم در طول شبانه روز خیلی گرفتار آن هستیم و بعد هم که به خانه برمی گردیم باید زمان اضافه را به استراحت بپردازیم تا برای کار سنگین روز بعد آماده باشیم.

وی در تکذیب حرف خود ادامه داد: البته این نباید دلیل آن شود که زمان برای مطالعه وجود نداشته باشد و بخشی از این امر هم به خصلت، خلق و خوی و فرهنگ مطالعه افراد برمی گردد که متاسفانه در کشور ما این موضوع رواج زیادی پیدا نکرده است. من معتقدم که برخی از افراد را باید مجبور به مطالعه کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «این زن حرف نمی زند» با تاکید بر این امر که ما به عنوان یک ایرانی دغدغه کتابخوانی را نداریم، اظهار داشت: به دلیل اینکه عدم مطالعه در کوتاه مدت لطمه و ضرری به فرد وارد نمی کند افراد از خواندن و مطالعه کردن سر باز می زنند. با اینکه اگر در دراز مدت تاثیر مطالعه نکردن را بررسی کنیم متوجه میزان ضررهای جبران ناپذیر آن خواهیم شد. در همه دنیا حتی در تاکسی و مترو افراد از کوچکترین فرصت استفاده می کنند و به مطالعه می پردازند اما متاسفانه در کشور ما این موضوع فرهنگسازی نشده است.

تهامی با تاکید بر این مهم که خود در لا به لای برخی از سکانس‌ها به مطالعه می پردازد، افزود: زمان‌هایی هست که فرد بیکار می شود و می تواند در آن ساعت ها یا دقایق کتابی بخواند مانند زمان اضافه ای که در میان سکانس های فیلمبرداری پیدا می کند و من درست در همین مواقع به خواندن کتاب های جیبی که همیشه با خود به همراه دارم، می پردازم.

وی با بیان نام آخرین کتابی که خوانده است، ادامه داد: آخرین کتابی که خواندم « استخوان های دوست داشتنی» دومین رمان «آلیس سبالد» نویسنده آمریکایی بود اما متاسفانه مدت ها است هر کتابی که خواندم را نتوانستم تا آخر تمام کنم. شاید دو یا سه کتاب نصف خوانده دارم که هر زمان فرصت پیدا کنم چند صفحه ای از آن ها را می خوانم. هر از چند گاهی کتاب هایی را که دوست دارم مرور می کنم که از جمله آن ها نثری است که راجع به شاهنامه نوشته شده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه به علاقه خود در سبک رمان اشاره کرد و گفت: به مطالعه کتاب هایی که سبک رئالیسم جادویی دارند، علاقه‌مندم. به طور مثال با اینکه داستان های کوتاه «گابریل خوزه گارسیا مارکز» را بارها خوانده ام اما دوباره و دوباره به آن ها رجوع می کنم تا شاید بتوانم لحظاتی از شخصیتی را که بازی می کنم توسط آن ها بسازم.

بازیگر سریال پرطرفدار «زیر تیغ» اذعان داشت: بعضی مواقع در بازیگری از کتاب هایی که می خوانم تاثیر می گیرم زیرا اقوام و آدم های مختلف کمی رفتارشان و نوع حضورشان متفاوت است.

تهامی در پایان در قالب پیشنهادی برای ارتقای سرانه مطالعه گفت: ای کاش جایی و یا مرکزی وجود داشت که سطح آگاهی های افراد را ارزشیابی می کرد تا افراد مجبور به مطالعه می شدند، متاسفانه ما در کشورمان عادت کرده ایم که خیلی از چیزها را یا نپذیریم یا با زور بپذیرم. با تاسیس چنین مرکزی درصد اطلاعات افراد از موضوعات، شخصیت های مختلف و یا حتی مکان های جغرافیایی مشخص می شود و فرد می تواند درباره آن چیزی که اطلاعات کمتری دارد تحقیق کند، فیلم بسازد و یا بازی کند و این امر موجب می شود که ما مدام خودمان را به روز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.