جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

امیر دژاکام:

کارکرد جشنواره «تئاتر سوره ماه» کشف استعدادهاست

امیر دژاکام در مراسم معارفه مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی

سینما پرس - گروه هفت هنر/ امیر دژاکام که نمایشنامه «بازی نامه فرود» وی در جشنواره تئاتر سوره ماه اجرا شد، در رابطه با ویژگی‌های جشنواره سوره ماه سخن گفت و اظهار داشت: جشنواره «تئاتر سوره ماه» فرصت مناسبی برای کشف استعدادها است.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، نمایش «بازی نامه فرود» به نویسندگی امیر دژاکام و کارگردانی حسام الدین شریفی در قالب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر«سوره ماه» به روی صحنه رفت. امیر دژاکام نویسنده این نمایشنامه در رابطه با این نمایشنامه عنوان کرد: ﻧﻤﺎﯾﺶ «باز نامه فرود» ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ اﺳﺖ از روش های اﺟﺮاﯾﯽ دو ھﻨﺮ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﻧﻘﺎﻟﯽ و ﺗﻌﺰﯾﻪ و ﺑﻪ داﺳﺘﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺮود ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯿﺎوش و سپهسالار توس می پردازد. البته در مورد اجرای این نمایش در جشنواره سوره ماه باید از کارگردان این نمایش اطلاعات دقیق تر را گرفت.

 

دژاکام در رابطه با جشنواره سوره ماه و کارکرد آن گفت: واقعیت این است که مهمترین کارکرد جشنواره تئاتر ماه یا به طور کلی جشنواره ها این است که بیشترین هنرمندان تئاتر اعم از نویسنده، کارگردان، بازیگر و... از طریق این جشنواره ها به ما معرفی می شوند و برگزاری آنها کوتاه ترین راه ممکن برای معرفی نیروهای کارآمد به جامعه تئاتر کشور است.

 

کارگردان نمایش ساقی تصریح کرد: جشنواره تئاتر «سوره ماه» نیز جدای از دیگر جشنواره ها نیست و قطعا ویژگی ذکر شده را با خود همراه دارد ضمن اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب و تآثیر گذار این جشنواره این است که هر اثری که در این جشنواره اجرا می شود به آن اجرای عمومی می دهند و این کاری است که در رسمی ترین جشنواره تئاتر کشور یعنی تئاتر «فجر» به آن توجه زیادی نمی شود.

 

دژاکام با بیان اینکه عدم در اختیار قرار دادن فرصت برای اجرای عمومی در تئاتر فجر به معنای خسارت گروه های شرکت کننده است، ادامه داد: به اعتقاد من هر گروهی که در جشنواره تئاتر فجر به آن اجرای عمومی داده نمی شود این به معنای خسارت است ضمن آنکه حقوق اولیه آنها نادیده گرفته می شود.

 

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: کل جشنواره هایی که در حوزه تئاتر برگزار می شود باید به سمت اجرای عمومی و همچنین کشف راه حل های جدید برای ارتباط با تماشاگر و گسترش توانایی های تئاتری حرکت بکند، اگر در این موارد اقداماتی را انجام داد آنگاه می توانیم ادعا کنیم که آن جشنواره موفق عمل کرده و به اهداف خود رسیده است.

 

دژاکام خاطر نشان کرد: خوشبختانه جشنواره سوره ماه در رسالت خود موفق بوده است و من تا سال گذشته را می توانم بگویم که به سمت پیشرفت و تعالی در حرکت بوده است و در مورد امسال نیز باید بگذاریم جشنواره به پایان برسد و آنگاه در مورد آن سخن بگوییم.

 

انتهای پیام/ع

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.