سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

در ایوان شمس؛

نخستین کارگاه پرنده شناسی برای هنرمندان برگزار شد

نخستین کارگاه پرنده شناسی ویژه برگزیدگان تصویرسازی محیط زیست

سینماپرس-گروه سینما/ نخستین کارگاه برای هنرمندان پذیرفته شده در تصویرسازی پرندگان در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین کارگاه آموزشی پرنده شناسی با حضور هنرمندان پذیرفته شده برای تصویرسازی پرندگان و با استادی پرویز بختیاری از اساتید زیست شناس دوشنبه شب در ایوان شمس با رویکرد بررسی ارزش حیات و موجودات زنده، خرافات و باورهای عامیانه غلط در مورد پرندگان، تکامل پرندگان، معرفی باهوش ترین پرندگان دنیا، تعریف پرنده، معرفی کوچکترین و بزرگترین پرندگان دنیا و ایران، مشخصات کلی پرندگان، ارزش پرندگان در طبیعت، آشنایی با صنعت پرنده نگری  و معرفی لوازم مورد نیاز برای سفر علمی‌پرنده نگری برگزار شد.


بختیاری در این نشست گفت: عدم شناخت دقیق از فضای زیستی کشور موجب شده حفاظت از محیط زیست کاهش یابد. پرنده نگری یکی از شاخص های اکوتوریسم و پردرآمد ترین بخش آن محسوب می شود.


این استاد محیط زیست تاکید کرد: پیشینه پرندگان به دایناسورها بر می گردد و بخشی از دایناسورها به پرندگان امروز تبدیل شدند. این دایناسورها روی دوپا حرکت می کردند و نیای مشترک همه پرندگان محسوب می شوند.


وی به شاخص پرندگان اشاره کرد و گفت: پر، مهمترین شاخص یک پرنده است که در تصویرگری نیز کاربرد بسیاری دارد. ساختار پرها در پرندگان شاهکار است و ساختمان حساب شده ای دارد و در این میان پرندگانی وجود دارند که رنگ پر آنها منحصر بفرد است.


بختیاری تاکید کرد: در برخی تصاویر و گاه مجسمه هایی که از پرندگان در سطح شهرهای پرنده خیز وجود دارد تصویر و اثری به اصطلاح شترگاوپلنگ به عنوان نماد یک پرنده خلق می شود که این امر به دلیل عدم احاطه به پرنده نگری است.


هما رستمی مدیر گروه هنری پیله بهشت پیش از آغاز این نشست توضیحاتی را درباره اهداف برگزاری نخستین دوره تصویرسازی محیط زیست با محوریت پرندگان ارائه کرد.


گروه هنرى پیله بهشت نخستین بار ۱۶ شهریورماه سال جاری بود که با انتشار فراخوان از تصویرگران دوست دار محیط زیست دعوت به عمل آورد تا در نخستین پیوند هنر و محیط زیست با محوریت تصویرسازی پرندگان مشارکت کنند که با پایان مهلت یاد شده در نهایت 268 هنرمند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند.


هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی هنرى، تقویت جایگاه طبیعت در عرصه هنر، پیوند هنر و طبیعت از دریچه ای جدید و ثبت گونه‌های مختلف پرندگان توسط هنرمندان اعلام شده است.


آثار خلق شده این هنرمندان در خانه هنرمندان ایران به معرض نمایش گذاشته می‌شود.


این رویداد توسط گروه هنری پیله بهشت با حمایت انجمن تصویرگران ایران، شهرداری تهران، خانه هنرمندان و سازمان آگهی های روزنامه ایران برگزار می شود.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.