دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷

تاکید «حسن دادشکر» و «ناصر آویژه» بر گسترش تئاتر کودکان

تئاتر را به کتاب های درسی دانش آموزان تزریق کنید

حسن دادشکر-ناصر آویژه

سینما پرس –گروه هفت هنر/ فردا سه شنبه شانزدهم مهرماه روز جهانی کودک است و کودکان یکی از جدی ترین مخاطبان نمایش هایی هستند که گهگاه با نام و برای آنها تولید و اجرا می شود. با وجود آنکه جمعیت این مخاطب بسیار قابل توجه است و می توانند مخاطبانی بالقوه برای هنرهای نمایشی باشند، دست اندرکاران تئاتر کودک از وضعیت مذکور ابراز رضایت ندارند و آن را مطابق با استانداردهای تئاتر نمی دانند.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، تئاتر کاربردهای متفاوتی در جوامعه بشری می تواند داشته باشد و انسان ساز بودن یکی از بدیهی ترین و کاربردی ترین نتایج این هنر محسوب می شود، که این ویژگی تئاتر یعنی انسان سازی همواره مورد دغدغه اهالی تئاتر برای ارائه کارهای درخور و شایسته انسان بوده است.

 

این کاربرد تئاتر مورد توجه بسیاری از اهالی هنر و همچنین دست اندرکاران آموزشی در کشورهای مختلف قرار گرفته شده است، اما با وجود اهمیت این موضوع در ایران با وجود اینکه پتانسیل های فراوانی برای رشد و گسترش هنر تئاتر برای کودکان وجود دارد گویی آنچنان که باید مورد توجه قرار گرفته نشده است و هنرمندان فعال در این عرصه به اتفاق بر این موضوع تاکید دارند که در حد شرایط و امکانات موجود کار خود را به درستی انجام می دهند اما باید در رابطه با تئاتر کودکان و گسترش آن و همچنین آشنا کردن و جذب مخاطبان کودک اقدامات شایسته و در خوری از سوی مسئولان صورت گرفته شود.

 

تئاتر یک ضرورت فرهنگی برای کودکان است

 

حسین دادشکر پیشکسوت تئاتر کودکان و نوجوانان معتقد است: تئاتر کودکان در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته یه طور یقین خیلی عقب است اما من معتقدم که نباید تلاش های بچه های خودمان را نادیده بگیریم زیرا آنها در حد بضاعت و توان خود خوب و یا بهتر است بگویم که فراتر از آنچه در اختیارشان قرار دارد عمل کرده اند.

 

وی ادامه داد: سیاست های کلان فرهنگی دولت باید در این حوزه تغییر کند زیرا دولت در این زمینه جز اختصاص بودجه های مقطعی و یا چند جشنواره که البته همان هم در شرایط فعلی خوب است سرمایه گذاری اساسی دیگری انجام نداده است در غیر این صورت ما باید در طول این چندین سالی که از انقلاب اسلامی گذشته تماشاچی حرفه ای و تئاتر برو، در همه رده های سنی داشته باشیم.

 

دادشکر نقش آموزش و پرورش را نقشی اساسی در تشویق کودکان برای تئاتر خوب دیدن دانست و گفت: به اعتقاد من ما باید نسلی جدید را برای فرهنگ کشورمان تربیت کنیم از همین رو آموزش و پرورش نقشی اساسی برای رسیدن به این مقصور می تواند داشته باشد، به نظر من آموزش و پرورش باید تئاتر را به عنوان یک واحد درسی مثل نقاشی یا ورزش یا خیلی از دروس دیگر به کودکان آموزش دهد زیرا تئاتر یک ضرورت فرهنگی برای کودکان است.

 

تئاتر برای کودکان کودک باید با خلاقیت همراه باشد

 

 ناصر آویژه نیز که از فعالان عرصه تئاتر کودکان و نوجوانان است با اشاره به لزوم نو آوری و خلاقیت در عرصه تئاتر کودکان و نجوانان بیان کرد: کودکان روحیه حساسی دارند به همین دلیل هنر تئاتر برای این قشر باید المان های لازم را برای جذب این قشر به سمت تالار های نمایشی داشته باشد.

 

 وی ادامه داد: اگر یک تئاتر دارای جذابیت های لازم برای کودکان باشد می توان به بعد دیگر تئاتر علاوه بر سرگرمی به بعد آموزشی آن نیز برسیم، تئاتر هایی که در حال حاضر در ایران برای کودکان به روی صحنه می روند از لحاظ استانداردهای جهانی ضعیف هستند اما در شرایط فعلی که هنرمندان و بازیگران پیشکسوت این عرصه از آن به دلیل شرایط مالی و امکانات دور شده اند، خوب است و نمی توان تلاش های گروه ها را نادیده گرفت.

 

کارگردان نمایش «چهار صندوق شادی» تصریح کرد: نمایشنامه رکن اساسی برای هر نمایشی است و متاسفانه در حوزه تئاتر کودک و نوجوان ما با فقر نمایشنامه رو به رو هستیم البته نمایشنامه های خوب وجود دارد اما  کم است و باید گسترش پیدا کند، به هر حال تئاتر برای کودکان یک ضرورت است، ضرورتی که نباید نقش آن را در تربیت، سرگرمی و ایجاد روحیه در کودکان نادیده گرفت.

 

انتهای پیام/ع - ب.ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.