جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

نگاهی گذرا به 12 فیلم اعلام شده از سوی هیئت انتخاب فیلم به اسکار/

رقابت تنگاتنگ چهار فیلم برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار

اسکار

سینماپرس-گروه سینما/ یکی از فاکتورهای مهم آکادمی اسکار برای انتخاب 5 فیلم دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان حضور در مجامع بین المللی و اکران جهانی است که از میان فیلم های اعلام شده سه فیلم «پله آخر»، «پذیرایی ساده» و «گذشته» دارای این فاکتور هستند اما فیلم «دربند» به لحاظ محتوا و ساختار می تواند نماینده سینمای ایران در اسکار 2014 باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پس از دریافت جایزه «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اهمیت این مراسم هم در سینما ایران بیش از پیش شد. حضور موثر در میان نامزدهای برگزیده آکادمی اسکار می تواند این جایزه را برای سینمای ایران بار دیگر به ارمغان آورد این درحالی است که برای بسیاری از کشورهای صاحب سینما دریافت جایزه از آکادمی اسکار دور از دسترس به نظر می رسد. سال گذشته سینمای ایران آکادمی اسکار را به دلیل انتشار اینترنتی بخش هایی از فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام بود ، تحریم کرد این درحالی بود که فیلم از سوی کمیته انتخاب «یه حبه قند» اعلام شد اما ساعاتی پس از اعلام انتخاب این فیلم برای رقابت با دیگر آثا مسئولان سینمایی پیشنهاد و بعد وزیر ارشاد دستور تحریم اسکار را صادر کند و فیلم تا پایان مهلت مقرر (۱ اکتبر) به آکادمی داده نشد. امسال براساس صحبت های حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، جلسات کمیته ۹ نفره انتخاب فیلم به صورت منظم انجام شد و این گروه ۱۲  فیلم «برف روی کاج ها» ، «بی خود و بی جهت» ، «پذیرایی ساده»، «پله آخر» ،«حوض نقاشی» ، «دربند» ، «دهلیز» ، «قاعده تصادف» ، «کلاس هنرپیشگی» ،«گذشته» ، «گناهکاران» ساخته و «هیس... دخترها فریاد نمی زنند» برای بررسی بیشتر انتخاب کرد.

 

یکی از فاکتورهای مهم آکادمی اسکار برای انتخاب پنج فیلم دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان دیده شدن فیلم ها در مجامع بین المللی و اکران گسترده آن است.اگر نگاهی به روند چگونگی موفقیت «جدایی نادر از سیمین» بیندازیم شاهد خواهیم بود جایزه معتبری چون کسب خرس طلایی فستیوال برلین در گزینش و برنده شدن فیلم منتخب اسکار بی تاثیر نبود، این فیلم توانست در جشنواره های معتبر دنیا اعتبار کسب کرده و بعد پس از کسب اعتبار در جشنواره های مختلف توجه مخاطبین را به خود جلب کند البته نباید از اکران موفق و گسترده آن در کشورهای مختلف نیز غافل شد.  در میان فیلم مطرح شده در لیست ۱۲ فیلم «پذیرایی ساده» در بیش از چهل جشنواره حضور داشته و جوایز متعددی دریافت کرده است . این فیلم در بخش جنبی جشنواره برلین به نمایش درآمدو جایزه نتپک را از آن خود کرد، در میان «پله آخر» ساخته علی مصفا هم حضور موفقی در عرصه های بین المللی داشت و در چهل و نهمین جشنواره کارلوویواری سه جایزه از آن خود کرد از سوی دیگر، مارتین اسکورسیزی با ارسال نامه‌ای به پخش کننده بین المللی فیلم، درخواست دریافت یک نسخه دی وی دی فیلم را به علت تعریف‌های شنیده از دوستان فیلمساز خود را کرده بود. در میان لیست فیلم های اعلام شده نام فیلم «گذشته» به چشم می خورد این فیلم در اولین حضور بین المللی اش در جشنواره کن توانست دو جایزه از آن خود کندو چهره شناخته شده فرهادی و آثارش در سطح بین الملل، کار هیئت انتخاب را سخت می کند. فیلم های دیگر لیست اعلام شده شانس حضور کمتری در عرصه های بین المللی داشتند که یکی از دلایل آن زمان تولید (سال ۹۱) آنها است برخی از این فیلم ها نیز تنها برای مخاطب ایرانی جذاب است و فیلم مسلط به زبان بین المللی نیست و نمی تواند با مخاطب جهانی ارتباط درست و منطقی برقرار کند.

 

اگر مزیت حضور بین المللی فیلم ها را نادیده بگیریم شاید فیلم «دربند» برای معرفی به آکادمی اسکار از میان فیلم های اعلام شده بهترین گزینه باشد زیرا فیلم به لحاظ مضمون به خوبی می تواند با مخاطب بین الملل ارتباط برقرار کند و کارگردانی پرویز شهبازی به قدری دقیق و هوشمندانه است که برخی ضعف های فیلمنامه را به خوبی می پوشاند. پرویز شهبازی در عرصه بین الملل با ساخت فیلم های نفس عمیق و عیار ۱۴ شناخته شده است و از این پس فیلم می تواند در عرصه جهانی نیز موفق عمل کند.دراین میان عده ای معتقدند فیلم سینمایی «هیس...» موضوعی جهانی را مطرح می کند اما باید این نکته را در نظر گرفت فیلم ممکن است به لحاظ محتوایی موضوعی جهانی را مطرح کند اما به لحاظ ساختار دو پاره است.  حالا باید نشست و دید در فرصت باقی مانده بالاخره نماینده سینمای ایران در اسکار در روزهای باقی مانده چه فیلمی انتخاب  و اعلام می شود و پخش کننده فیلم (که اکثر آنها شرکت های خارجی هستند) چقدر در عرصه رقابت می تواند موفق عمل کند. 

 

----------------------------------

 

گزارش: لیلا قزیلی

 

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.