سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸

بهترین فیلم های دفاع مقدس از نگاه منتقدین

نقد سینمای جنگ

سینماپرس- گروه سینما/ محمدتقی فهیم، طهماسب صلح جو و اکبر نبوی از منتقدین سینمای ایران با در نظر گرفتن بهترین کارهای ساخته شده در سینمای دفاع مقدس هر کدام از چند فیلم یاد کردند که در همه نظرات فیلم های ابراهیم حاتمی کیا گنجانده شده بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،دغدغه مسئولان و هنرمندان ساختن فیلمی درمورد دفاع مقدس است که بتواند قهرمان های جنگ ایران و عراق را در طول هشت سال دفاع ایران به جهانیان معرفی کند اما اینکه چه فیلمی از اقبال جمعی و منتقدان رو به روست چیزی است که باید به آن پرداخت تا نگاه منتقدان سینمای ایران راه گشای ساختن فیلم هایی باشد که بتواند دفاع مقدس را فارغ از یک کلیشه صحنه های جنگی مطرح کند. سینما ایران هنوز به آن نقطه نرسیده که قهرمان دفاع هشت ساله را در سینما به گونه ای معرفی کند که تصویر جهانی از آن به جای بگذارد. حال اینکه کدام منتقد فیلم هایی را که در این سال های گذشته از جنگ بهترین فیلم دفاع مقدس می داند سوالی است که سه منتقد سینمایی به سینماپرس پاسخ داده اند.

 

محمدتقی فهیم یکی از منتقدین سینمای ایران در پاسخ به این سوال، از دو فیلم «آژانس شیشه ای» و «اخراجی های 1» نام برد و علت انتخاب این دو فیلم را  کلیشه شکنی کارگردان دانست و افزود: این فیلم ها از نظر روایت و پرداختن به اتفاقات جنگ از یک نگاه ساده توانسته اند نظر مخاطبان خاص و عام را جلب کنند.

 

همچنین طهماسب صلح جو در راستای برگزیدن فیلم های خوب دفاع مقدس،گفت: فیلم های خوب به لحاظ درام سینمایی به تعداد زیاد ساخته شده اند و توانستند فکر و اندیشه سازنده را به مخاطب انتقال دهند. فیلم هایی مانند آثار ابراهیم حاتمی کیا، مرحوم رسول ملاقلی پور و احمدرضا درویش از جمله مهاجر، آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین، از فیلم های خوب ساخته شده دفاع مقدس هستند.

 

وی علت جدا سازی این فیلم ها از باقی فیلم های ساخته شده در سینمای دفاع مقدس را حضور این کارگردان ها در شرایط جنگ خواند و بیان کرد: به دلیل این که این کارگردان ها خودشان هم در جنگ حضور داشتند و شرایط اسف بار آن روزها را با چشم خود دیده اند، توانستند خیلی عمیق تر و ملموس تر آن شرایط را در فیلم های خود به تصویر بکشند.

 

اکبر نبوی نیز در کنار دیگر منتقدین پاسخ گوی این سوال بود و ضمن اشاره به این امر که براساس آن چه که در گذشته و پیش از سکوت سینمایی خود مشاهده کرده است، بیان کرد: اگر تقسیم بندی گذشته خودم را مبنا قرار دهم فیلم «دوئل» و «مزرعه پدری» را به خاطر نگاه حماسه پردازانه به دفاع مقدس و از نظر انسان شناسانه فیلم های «مهاجر»، «پرواز در شب» و «هور در آتش» انتخاب می کنم.

 

وی افزود: در سینمای اجتماعی دفاع مقدس دو فیلم «قارچ سمی» و «آژانس شیشه ای» را انتخاب می کنم. در نگاه اول به خود فیلم، محتوا و مضمون آن ها امتیاز می دهم و در مرحله بعدی کارگردان ها را در نظر می گیرم.

 

نبوی در پایان با بیان این امر که هنوز خیلی از ناگفته های جنگ باقی مانده است، اظهار داشت: هنوز هم خیلی از ناگفته ها مانده که از زمان جنگ به تصویر کشیده نشده اند و شاید تنها یک درصد از آن جهان انسانی که بوده است را در این سال ها دیده ایم.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.