شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

یک منتقد سینمایی در راستای انتخاب بهترین فیلم دفاع مقدس:

بهترین فیلم دفاع مقدس هنوز در ایران ساخته نشده است

جبار آذین

سینماپرس-گروه سینما/ جبار آذین در مورد بهترین فیلم دفاع مقدس و نظر خود برای انتخاب این فیلم گفت: اگر چه طی سال های دوران جنگ و پس از اتمام جنگ کارگردان هایی مانند حاتمی کیا و مرحوم ملاقلی پور فیلم های شاخصی در این زمینه ساختند؛ اما هنوز هم ناگفته های فراوانی در رابطه با حوادث، ماجراها و حتی شخصیت ها و اسطوره های 8 سال جنگ تحمیلی وجود دارد که به تصویر کشیده نشده اند و بهترین فیلم دفاع مقدس هنوز ساخته نشده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،دغدغه مسئولان و هنرمندان ساختن فیلمی درمورد دفاع مقدس است که بتواند قهرمان های جنگ ایران و عراق را در طول هشت سال دفاع ایران به جهانیان معرفی کند اما اینکه چه فیلمی از اقبال جمعی و منتقدان رو به روست چیزی است که باید به آن پرداخت تا نگاه منتقدان سینمای ایران راه گشای ساختن فیلم هایی باشد که بتواند دفاع مقدس را فارغ از یک کلیشه صحنه های جنگی مطرح کند. سینما ایران هنوز به آن نقطه نرسیده که قهرمان دفاع هشت ساله را در سینما به گونه ای معرفی کند که تصویر جهانی از آن به جای بگذارد. حال اینکه کدام منتقد فیلم هایی را که در این سال های گذشته از جنگ بهترین فیلم دفاع مقدس می داند سوالی است که منتقدان به سینماپرس پاسخ داده اند.

 

جبار آذین با تاکید بر این امر که بهترین فیلم دفاع مقدس هنوز در ایران ساخته نشده است، گفت: اگر چه طی سال های دوران جنگ و پس از اتمام جنگ کارگردان هایی مانند حاتمی کیا و مرحوم ملاقلی پور فیلم های شاخصی در این زمینه ساختند؛ اما هنوز هم ناگفته های فراوانی در رابطه با حوادث، ماجراها و حتی شخصیت ها و اسطوره های 8 سال جنگ تحمیلی وجود دارد که به تصویر کشیده نشده اند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهم در میان فیلم هایی که در این دو دهه در زمینه دفاع مقدس تولید شده و کم و بیش مورد توجه همگان قرار گرفته است فیلمی را گزینش کنم که حاوی ارزش های دفاع مقدس بوده و بازگو کننده بخشی از واقعیت های منطبق با فرهنگ جامعه هماهنگ کننده آن و به صورت حرفه ای ساخته شه باشد، شاید به تعداد کمتر از انگشتان یک دست هم نرسد؛ اما به عنوان فیلمی که می توان به صورت یک اثر قابل اعتنا به آن توجه کرد فیلم آژانس شیشه ای است که همچنان در میان بهترین آثار دفاع مقدس کشور جایگاه برجسته ای دارد.

 

این منتقد سینمایی افزود: فیلم آژانس شیشه ای با کارگردانی قوی ابراهیم حاتمی کیا، در کنار محتوای ارزشی خود به شدت با دوران دفاع مقدس و آنچه که بر آزادگان آن دوران گذشته است تطابق داشته و ماجرا را به خوبی به تصویر کشیده است.

 

وی اظهار داشت: از طرفی فیلمی مانند «دوئل» از فیلم های عظیم و پر لوکیشن و با واکنش بالا است که بسیار حرفه ایی ساخته شده، متاسفانه حادثه پردازی در یک سری از فیلم های دفاع مقدس بر موضوع محوری و شخصیت پردازی سلطه داشته است. اگر فیلمی بر شخصیت پردازی و موضوعات و مسایل درست و در جای خود باشد و ساخته شود به طور حتم اثر شاخصی در سینمای ایران به جای می گذارد؛ اما این به این معنا نیست که فیلم هایی که عظیم هستند از دسته فیلم های خوب به شمار نمی روند از جمله فیلم های احمدرضا درویش که در دسته فیلم های خوب دفاع مقدس جای می گیرد.

 

آذین در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: یک دسته از فیلم های ساخته شده از موضوع اصلی دفاع مقدس دور مانده اند یا فیلمنامه های ناقصی داشته اند که بر اساس نگاه های جنگی ساخته شده اند با در نظر گرفتن این شرایط از فیلم های موجود اثری که کمتر با این مشکلات رو به رو باشد و از موضوع اصلی دفاع مقدس دور نباشد را به ندرت می توان پیدا کرد به همین خاطر من آژانس شیشه ای را انتخاب می کنم زیرا در این فیلم تمام ابعاد مثبت را به صورت نسبی یک جا می بینیم.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.