شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

فیلمبردار نخستین اپیزود «جنگ ستارگان» درگذشت

گیلبرت تیلور

سینما پرس- گروه سینما/ ژیلبرت تیلور؛ فیلمبردار صاحب‌نام بریتانیایی نخستین اپیزود از مجموعه فیلم‌های سینمایی «جنگ ستارگان» در ۹۹ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینما پرس، ژیلبرت تیلور؛ فیلمبردار مطرح بریتانیایی که فیلمبرداری آثار برجسته‌ای مانند «جنگ ستارگان» (Star Wars) به کارگردانی جورج لوکاس، «دکتر استرنج‌لاو» (Dr. Strangelove) به کارگردانی استنلی کوبریک و «تنفر» (Repulsion) به کارگردانی رومن پولانسکی را در کارنامه کاری خود داشت، روز گذشته در ۹۹ سالگی از دنیا رفت.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، تیلور در دهه ۳۰ میلادی به عنوان دستیار فیلمبردار در فیلم سینمایی «زادگاه» (Rookery Nook) فعالیت خود در این عرصه را آغاز کرد و سپس با کار در فیلم‌های سینمایی «سرما در الکس» (Ice Cold in Alex) در سال ۱۹۵۸، «حادثه بدفورد» (The Bedford Incident) در سال ۱۹۶۵، «دیوانگی» (Frenzy) به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۷۲ و «نشانه» (The Omen) در سال ۱۹۷۶ به شهرتی جهانی دست یافت.

 

تیلور که در طول دوران فعالیت خود هیچ گاه موفق به دریافت جایزه اسکار نشده بود، در سال ۲۰۰۶ میلادی جایزه بین‌المللی انجمن فیلمبرداران آمریکا را از آن خود کرد. همچنین این فیلمبردار بریتانیایی برای فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «جنگ ستارگان» و «تنفر» به ترتیب نامزد دریافت جایزه در مراسم‌ اهدای جوایز «آکادمی فیلم‌های تخیلی، فانتزی و ترسناک» و «بفتا» شده بود.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.