سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

مراسم افتتاح «سینما تک» درخانه هنرمندان برگزار شد/

سینایی: در سینماتک خانه هنرمندان قرار است نوع دیگری از سینما را ببینیم

 آئین گشایش «سینما تک »خانه هنرمندان ایران

سینما پرس- گروه سینما/ مراسم افتتاح «سینما تک» با حضور جمعی از هنرمندان کشور در خانه هنرمندان برگزار و فیلم «جاده ها» به کارگردانی عباس کیارستمی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، مراسم افتتاح «سینما تک» روز گذشته با حضور افرادی چون عباس کیارستمی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا درویشی، فرشته طائرپور، مهدی رحمانی، آنتونیا شرکا، هوشنگ گلمکانی، محسن سیف، مجید رضائیان، لوون هفتوان و.. در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

کیوان کثیریان مدیر «سینما تک» در ابتدای این مراسم اظهار داشت:  قصد داریم سینما تک را به عنوان مکانی برای فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن در باره سینما تبدیل کنیم و تلاش ما بر این است که ضمن بهره بردن از منتقدان خوب در این عرصه فیلم هایی را به نمایش بگذاریم که کمتر دیده شده است.هدف اصلی ما این است که هرکسی که با نخ سینما به سینماتک وصل است به اینجا بیاید و شاهد بحث های خوبی درباره سینما باشیم.

 

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ضمن تشکر از کیوان کثیریان برای تلاش هایش در جهت راه اندازی «سینما تک» عنوان کرد: در دو سال فعالیت مداوم در خانه هنرمندان تلاش کردیم انواع ظرفیت های هنری در خانه هنرمندان فعال شود که ایجاد سینما تک در راستای همین مشغله بود.

 

وی افزود: ما فعالیت های پراکنده ای را در حوزه سینما داشتیم و بعد از اتفاقاتی که برای خانه سینما رخ داد احساس کردیم که باید در خانه هنرمندان بیشتر به حوزه سینما پرداخته شود زیرا حوزه سینما حوزه ای است که شان و تشخص فرهنگی برای مردم ما به وجود می آورد بنابراین باید به آن بیشتر توجه داشته باشیم.

 

سرسنگی در رابطه با فعالیت های «سینما تک» توضیح داد: در نظر داریم این مکان بیشتر به ژانرهایی بپردازد که کمتر به آن توجه شده است ژانرهایی مانند مستند، انیمیشن، کودک و نوجوان و... زیرا این ژانرها به دلیل مشکلات اقتصادی که همیشه گریبانگیر فرهنگ بوده اند مغفول واقع شده اند.

 

روشنفکری در جهان مدیون سینه تک فرانسه است

 

در ادامه این مراسم خسرو سینایی، محمد رضا درویشی و محمد رضا اصلانی به روی سن آمده و در رابطه با سینما تک و معنی و جایگاه آن در سطح جهان به صحبت پرداختند.محمد رضا اصلانی در همین رابطه عنوان کرد: سابقه راه اندازی سینما تک به سال های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ در فرانسه باز می گردد ، دوران معاصر دوران تاریخ سازی است و انسان تاریخی انسان معاصر است و سینما تک نیز نمونه ای از انسان تاریخی معاصر ما در عصر فرا صنعتی است.

 

وی با بیان اینکه راه اندازی سینما تک در ایران به سال ۱۳۳۸ باز می گردد در این رابطه عنوان کرد: در آن دوران سینماتک توسط هنرمندان و روشنفکران آن دوران مثل فرخ غفاری، منوچهر انور و... راه اندازی شد، آنها با راه اندازی یک فیلم خانه به شکل سازمان یافته و منظم آثاری را نمایش می‌دادند.

 

اصلانی خاطر نشان کرد: در واقع کاری تاریخ سازی کاری است که سینه تک انجام می دهد، روشنفکری در جهان مدیون سینه تک فرانسه است و فیلم هایی که در سینه تک به نمایش گذاشته می شود فیلم هایی پیشرو هستند و البته فیلم های سینه تک فقط برای آرشیو نیستند بلکه باید به معرض نمایش گذاشته شود.

 

سینما فرمول نیست ابزار است

 

همچنین خسرو سینایی دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه خانه هنرمندان تنها مکان مورد علاقه او است عنوان کرد: متاسفم که بگویم تمام سینما شده است آلفرد هیچکاک در صورتی که کارگردانان و فیلم سازهای مطرح دیگری نیز مثل هاوارد هاکس، بیلی وایلدر، ژاک تاتی و... هم وجود دارند.

 

سینایی ضمن بیان اینکه ابزارهای فیلم سازی در دسترس شده است و همه می توانند با یک موبایل فیلم بسازند، در مورد سینما تک عنوان کرد: سینما فرمول نیست، ابزار است. ابزاری که در اختیار ذهن خلاق فیلمساز قرار می گیرد، فیلمساز باید خلاق باشد و از این ابزارها و بدون استفاده از رونوشت و نسخه به خلق اثر دست بزند، ما سالهاست که سینما تک در کشور داشتیم اما نقش این سینما کم رنگ و به آن بی توجهی شده است.

 

این فیلمسازضمن بیان اینکه نباید یک اثر را قیچی و سانسور کرد، تصریح کرد: در این سینماتک قرار است نوع دیگری از سینما را ببینیم. علاقمندان سینما می توانند با آمدن به این مکان متوجه شوند که سینما تنها آن چیزی نیست که در سطح جهانی معرفی می شود.

 

ماهیت «سینما تک» باید حفظ شود

 

همچنین محمد رضا درویشی با یادی از فرخ غفاری و نقش او در هنر مدرن ایران در ادامه عنوان کرد: امشب اولین جلسه سینما تک نیست بلکه سالهاست که این نوع از سینما در کشور وجود دارد امیدورام در خانه هنرمندان ماهیت اصلی سینما تک حفظ شود.

 

وی ادامه داد: من اهل موسیقی هستم و ۶۰ موسیقی فیلم تا کنون ساخته ام اما با این وجود نمی توانم در مورد موسیقی فیلم صحبت کنم زیرا هیچ کدام از کارهایم شبیه به یکدیگر نیستند.

 

وی در رابطه با دو کار مورد علاقه خود در خوزه موسیقی فیلم خاطر نشان کرد: دو فیلم «آتش سبز» محمد رضا اصلانی و «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی دو کار و تجربه متفاوت و به یاد ماندنی من در این حوزه بود.

 

شایان ذکر است که در انتهای این مراسم فیلم «جاده ها» اثر عباس کیارستمی برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.