شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

رئیس سازمان سینمایی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره تسنیم/

خدا را شاکرم آخرین روزهای کاریم در جشنواره قرانی فیلم کوتاه است

سخنرانی شمقدری ریئس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

سینما پرس- گروه سینما / مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی جشنواره تسنیم پنج شنبه در مشهد برگزار شد، رئیس سازمان سینمایی در این مراسم گفت:

به گزارش سینما پرس، دومين جشنواره ملي تسنيم – آيات قرآني روز پنجشنبه 24 مرداد ماه در سالن سينما اصغر زاده مشهد در حالي به كار خود پايان داد كه از ميان بيش از يك هزار اثر  87 فيلم كوتاه،12 فيلمنامه و 37 عكس و مجموعه عكس به بخش مسابقه اين جشنواره راه يافت . برگزاري كارگاههاي فيلمنامه نويسي، عكاسي، نقدو بررسي فيلمهاي بخش مسابقه و نمايش دو فيلم بلند سينمايي ملكه و ملك سليمان نيز زينت بخش اين جشنواره ملي بود.

 

در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه با حضور هنرمندان و علاقه مندان به سينما و عكس در كنار مسئولين استاني، رئيس سازمان سينمايي كشور و سه معاون وي و همچنين مديران كل سازمان سينمايي و مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران برگزار شد بخش ويژه تقدير از حجت الاسلام و المسلمين قرائتي نيز قرار داشت كه با اهداي لوح به وي و همچنين استقبال اهالي هنر مواجه شد.

 

سيد سعيد سرابي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان و دبير جشنواره ملي تسنيم اولين سخنران اين مراسم بود. وي  ضمن خيرمقدم به ميهمانان و هنرمندان و همچنين رئيس سازمان امورسينمايي كشور ابراز اميدواري كرد شرايطي مهيا شود كه استان خراسان رضوي به عنوان دبيرخانه دائمي جشنواره رضوي بتواند ميزبان اين جشنواره باشد.او در ادامه با تشكر ويژه از مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران و پشتيباني وي گفت: در واقع انجمن سينماي جوانان ميزبان اين جشنواره بود و زحمات بردوش اين عزيزان بود.

 

پس از سرابي حجت الاسلام والمسلمين قرائتي در جمع حاضر شد. در اين بخش پس از پخش كليپ سه دقيقه اي از معرفي اين معلم قرآني لوح تقدير جشنواره تسنيم توسط جواد شمقدري، حجت الاسلام و المسلمين حميد محمدي ، هاشم ميرزاخاني و سعيد سرابي به وي اهدا گرديد.

 

كد خدا رو ببين، ده را بچاپ؛ خدا رو ببين دل ها را بچاپ       

 

حجت الاسلام والمسلمين قرائتي در این مراسم  گفت: هنر دو معنا دارد، هنر يعني زود ياد بگيريم اما دير يادمون بره. هنري خوب است كه خدايي باشد وگرنه سرگرم كردن هنر نيست و بايد ببينيم خروجي هنر چيه؟ هنرمندي كه كارهاي تكراري رو طول ميدهد تا پول بيشتري بگيرد هنرمند نيست.

 

حجت الاسلام قرائتي با بيان خاطراتي از گذشته و ذكر نكاتي در خصوص  موارد مختلف در ادامه افزود: هنرمند بايد خدايي باشد و هنر نيز بايد خداي باشد. مثل معروفی است که می گوید كدخدا را ببين ده را بچاپ ، خدا را ببين و دلها را بچاپ. هنرمند بايد با خدا باشد تا بتواند با هنرش در دلها خانه كند.

 

اگر ادعا كنند كه مديريت جهان به دست كسي است كه مديريت سينما به دست اوست حرف گزافي نيست

 

د ر ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمين حميد محمدي معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پشت تريبون رفت و ابراز اميدواري كرد اين دوره از جشنواره و مراسم اختتاميه آن نقطه آغازين سومين دوره جشنواره به شكل بين المللي باشد.محمدي با ذكر اين نكته كه اگر كسي ادعا كند كه مديريت جهان به دست شخصي است كه مديريت سينما به دست اوست حرف گزافي نزده ادامه داد: كسي كه بتواند هنر را مديريت كند به جهان مديريت كرده است به ويژه اگر در بحث سينما باشد.

 

محمدي در ادامه افزود: فيلم كوتاه عرصه بروز استعداد هنري در ارائه ايده هاي درخشان هنر است و هر سوره كوتاه قرآن كريم مي تواند يك فيلم كوتاه باشد.

 

انجمن سينماي جوانان ايران با شصت دفترش در سطح كشور آماده حمايت از توليد آثار قرآني است

 

هاشم ميرزاخاني رئيس هيئت مديره و مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران، در ادامه برنامه در بخشي از سخنراني خود ضمن تشكر از برگزار كنندگان جشنواره در تهران و استان خراسان رضوي و همچنين معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت، اين جشنواره فرآيند يك تلاش هشت ماهه است .

 

ميرزاخاني با ابراز اين نكته كه خدا را شاكريم اين جشنواره پس از وقفه اي دو، سه ساله دوباره برگزار شد  افزود: وقتي يك جشنواره نوپا با اين تعداد استقبال مواجه مي شود و هيئت داوران نيز به كيفيت آثار تاكيد دارند بايد خدا را شاكر بود انگيزه برگزاري اين جشنواره را  تحريك علاقه مندان به موضوع جشنواره دانست و گفت: مقوله جشنواره واقعا موضوع قريبي است آن هم در كشور ما كه مهد اسلام است، بايد هنرمندان و مسئولين تلاش خود را در مورد مقوله قرآني بسياز زياد كنند. به ويژه الان كه مقوله قرآن هراسي در كشورهاي ديگر وجود دارد وظيفه ماست كه اين كار را انجام دهيم.

 

ميرزاخاني گفت: من اميدوارم كه در كنار جشنواره ترويج قرآن صورت بگيرد و اين جشنواره فتح بابي براي آن باشد.

 

مديرعامل انجمن با درخواست حمايت از توليد فيلم هاي كوتاه با موضوع قرآني خواهان سرمايه گذاري در اين بخش شد.

 

وي تاثير سرعت تكنولوژي امروز را در كل دنيا تاثيرگذار دانست و از معاونت قرآن و عترت خواست تا براي تامين بودجه ساخت آثار قرآني اقدام نمايند.ميرزاخاني همچنين با اين وعده كه ستاد مركزي انجمن و سرپرستان دفاتر آمادگي كامل براي توليد اين آثار را دارند گفت: خانواده انجمن سينماي جوانان ايران آمادگي دارد تا نسبت به ساخت فلمهاي قرآني همچون دوره گذشته اقدام كند.

 

شمقدري: سخنراني نمي كنم، چون همه از محضر حاج آقاي قرائتي بهره مند شديم

 

پنجمين سخنران اين مراسم جواد شمقدري معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي كشور بود.وي با اعلام اين خبر كه هم اكنون تقدير 4 سال آينده كشور در حال رقم خوردن است گفت: تقدير حوزه فرهنگي و هنر كشور در حال رقم خوردن است و علي القاعده آخرين روزهاي كاري من در اين جايگاه است. خدا را شاكرم كه آخرين روزهاي كاريم هم در جشنواره قرآني فيلم كوتاه است و به نظر اين حداقل براي شخص من يك نشانه است كه راهي كه رفتيم و گامي كه برداشتيم برخلاق بعضي از تهمت ها كه در اين چهارساله زده شد است و وجود قرآن و بارگاه امام رضا (ع) در آخرين روزها در واقع نشان اين است كه ايشان  حامي ما است.جشنواره قرآني تسينم مصداق خوبي است ولو اينكه سينماي ايران مسير خود را طي كند.

 

شمقدري گفت: من فقط با يك نكته حرفم را كوتاه مي كنم كه سينماي ايران، هنر ايران اگر قرار است تجلي داشته باشد اگر مانند آقاي قرائتي مثال بزنيم مي توانيم تشبيه كنيم به توليد برق و آن چيزي كه مي توان روشنايي بده و توربين هاي توليد برق را به چرخش درآورد آن گنجينه ارزشمند آيات قرآني و اسلامي است.اين مسير مي تواند هنر و سينماي ايران را به نقطه اعتلاي خود برساند و به تجلي حقيقت رسد.حقيقتي كه سعادت بشري است.

 

شمقدري در پايان گفت اميدواريم كه سينماي ايران به اين ماموريت خود برسد و از شما تك تك عزيزان كه در اين زمينه فعايت كرديد تشكر مي كنم و اميدوارم كه سالهاي آينده شما فيلمسازان فاخر شويد كه در حوزه سينما و فيلم بلند و سريال با مضمون آيات توليد نماييد كه قطعا همين طور خواهد بود.

 

رئیس سازمان سینمایی پیش از این به این جشنواره ملی پیام داده بود، متن این پیام به شرح زیر است:

بسم ا... النور

 

قرآن کلام نورانی خدا و دستورالعمل جاودانی سعادت بشر و معدن و منبع رحمت الهی است.

 

بخشی از مسئولیت هدایت مردم برعهده هنرمندان و نویسندگانی است که در موضوعات مختلف قرآنی و دینی به تحقیق می پردازند. پیام های الهی را از آیات وحی دریافت و با زبان هنر به مردم منتقل می کنند.

 

داستان چه به صورت نظم باشد یا نثر و یا در شکل نمایشنامه و فیلم، اثری در خواننده و بیننده می گذارد که استدلالها عقلی هرگز قادر به چنان تأثیری نیست. دلیل این موضوع آن است که اکثریت انسان ها قبل از آنکه عقلی باشند، حسی اند و بیش از آنچه به مسایل فکری بیندیشند در مسایل حسی غوطه ورند. از این رو می بینیم که همیشه برای جا افتادن استدلالها عقلی از مثال های حسی استفاده می شود و گاهی ذکر یک مثال مناسب و بجا تآثیر استدلال را چندین برابر می کند. به همین جهت قرآن، تاریخ و داستان را نیز برای تعلیم و تربیت برگزیده است.

 

داستان هایی که ریشه در واقعیت و حقایق زندگی بشر دارد و تاریخی که مجاهدت های صلحا و انبیاء الهی را روایت می کند که در مسیر جاری کردن دستورات الهی و ابلاغ پیام وحی خداوند از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و رنج های فراوان را به جان خریدند و به توصیف سرنوشت عبرت انگیز اقوام و مردمانی می پردازد که راه شیطانی را بر رستگاری ترجیح دادند و گرفتار عذاب شوم و دردناکی شدند، اینها در کنار روح معنوی و معارف ملکوتی مستتر در سطر سطر قرآن ظرفیت هایی را ایجاد می کند که سینما به مدد آن می تواند راه تعالی و نورانی خود را بیابد.

 

محورهای موضوعی مطرح شده در جشنواره قرآنی تسنیم خود نشانی از عمق معارف و حقایق قرآنی است که کمتر به آن توجه شده است.

 

امیدواریم دومین جشنواره ملی تسنیم- آیات قرآنی در جوار بارگاه نورانی ثامن الائمه الامام علی ابن موسی الرضا علیه السلام که خود مصداق قرآن ناطق است فرصتی را مهیا سازد که تقدیرسینمای ایران در فضای نورانی قرآن رقم خورد.

 

جواد شمقدری/ معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری

 

در ادامه برنامه با قرائت بيانيه هيئت داوران در سه بخش فيلم كوتاه، فيلمنامه و عكس جوايز برگزيدگان اهدا شد.

 

در بخشي از مراسم اختتاميه جشنواره مجيد فلاحي سرپرست دفتر تويسركان انجمن به نمايندگي از طرف كاركنان انجمن و سرپرستان دفاتر انجمن روي سن رفت و گفت: انجمن سينماي جوانان ايران در اين دوره به نقطه عطفي رسيد كه سالها انتظار آن را مي كشيد و منحني رشد خود را كامل كرد.

 

وي با بيان اينكه سرپرستان دفاتر با اهداي  دل نوشته هاي خود به مديرعامل انجمن در قالب يك لوح تقدير از جايگاه به دست آمده خوشنود مي باشند گفت: در اين ايام انجمن بهترين دوران خود را سپري مي كند كه اميدواريم با حضور ميرزاخاني در انجمن و تداوم همكاري وي اين چرخه پيشرفت ادامه يابد از كليه سرپرستان حاضر در مراسم خواست تا روي سن رفته و تابلوي تقديرنامه خود را كه به امضاي سرپرستان رسيده بود به مديرعامل انجمن اهدا نمايند كه با حضور نزديك به پنجاه سرپرست لوح ميرزاخاني توسط سعيد عبدالحميدي از سرپرستان باسابقه دفتر انجمن در اراك به وي اهدا شد.

 

قابل ذكر است در اين لوح هريك از مسوولين دفاتر با قلم خود از ميرزاخاني و معاونين او تقدير كرده بودند.

 

 در اين برنامه اعضاي هيئت داوران شامل معصوم زادگان- مديرعامل سيما فيلم -  / محمد درمنش / سعيد مترصد/ سليم غفوري/ عباس صالح مدرسه اي / جواد شمقدري - رياست سازمان سينمايي/ هاشم ميرزاخاني مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران/ مهدي عظيمي معاون فعاليتهاي سازمان/ جليل عرفان منش معاون آثار سازمان/ سعيد سرابي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان/حجت الاسلام محمدي –معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي/ آرين منش عضو هيئت امناي انجمن/ نصرا.. مرادي معاون توسعه مديريت سازمان سينمايي/ ايماني مديركل حراست سازمان سينمايي/ محمدرضا فرجي مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي /حسين طلابيگي مديركل توسعه فن آوري سينمايي/روح ا.. شمقدري نايب رئيس هيئت مديره انجمن/ فاطمه تعميدي داور عكس/ محمود سالاري داور بخش فيلمنامه/ نجاريان قائم مقام بنياد سينمايي فارابي/ اميرحسين بيدمشكي پور معاون مالي اداري و استانهاي انجمن/ مجيد اكبر شاهي معاون توليد و پشتيباني فني انجمن و مژگان زرگر معاون جشنواره ها، اموربين الملل و بازرگاني و سرپرست روابط عمومي انجمن حضور داستند.

 بيانيه هيئت داوران بخش فيلم دومين جشنواره ملي تسنيم

 

تسنيم ،  چشمه اي در بهشت و نهري آسماني براي مقربان درگاه حضرت حق . . !  چه نام زيبا و چه نشان خوبي براي يك جشنواره . . ، راهي از زمين براي صاحبان ذوق و آناني كه سوداي رسيدن به نهري از آسمان را در آثار تصويري خود طلب مي كنند .

 

اما آيا اين نام و اين رويكرد مي تواند به هر شكل و قيمت محقق شود . . ؟  البته و صد البته كه سالك اين راه مسيري بلورين و شكننده را در پيش دارد و يقيناً مواظبت و مراقبه  اگر در وجود او و خلق اثرش دنبال نشود بهر جائي خواهد رسيد غير از تسنيم و آن چشمه معرفت آسماني .

 

اثري عاري از تحقيق و پژوهش متقن ، تلاشي شتابزده و عجولانه براي تصوير نمودن يك متن اوليه ، نداشتن مشاور ، راهنما و يك بَـلد راه قرآني ، عدم تسلط كافي بزبان سينما حتي براي بيان بهترين متنِ نوشته شده ، استفاده از عناصر تكراري و كليشه اي در فرم و ساختار ، همه و همه فريب هائي هستند كه اگر فيلمساز اهل طريقت از آنان بي خبر و يا كم اطلاع باشد او را شايد به جشنواره تسنيم برساند اما يقيناً پرواز براي رسيدن به عرش و نوشيدن جرعه اي گوارا از چشمه آسماني تسنيم براي او مقدر نخواهد بود .

 

هيئت داوران اين دوره از جشنواره با نگاه به افقي كه اشارتي از آن بيان گرديد آثاري را كه تلاششان در اين مسير مجدانه تر بوده قدر نهاده و نام بلورين شان را به حضور سروران تقديم مي دارند .

 

محمدرضامعصوم زادگان/محمد درمنش/ سعيد مترصد/ سليم غفوري و عباس صالح مدرسه اي

 

بيانيه بخش فيلمنامه جشنواره تسنيم

 

مرسوم است و مي گويند كه در تاريخ و اجتماع عناصر تاثيرگذاري به نام منبع الهام وجود دارد كه هنرمندان برپايه كوشش خود و ميزان كشف و شهودي كه بدان دست مي يابند مي توانند به خلق اثري هنري، همت گمارند باشد كه از اين رهگذر به فتح قلوب از ديگر همتايان ممتاز شوند.

 

حال اگر اين منبع الهام ريشه در وحي و عالم معنا داشته باشد – چنانكه در جشنواره تسنيم چنين است - بيش از ديگر جشنواره ها هنرمند را به سلوك و انديشه و تلاش وا مي دارد ؛ چرا كه دل سپردن به كلام وحي و رمز گشودن از كرشمه ها و دقايق متعالي و فوق طاقت بشري سينه اي سوخته ، دلي زلال ، انديشه اي پويا و از همه مهمتر ايماني سرشار از اخلاص و يقين مي طلبد تا هنرمند بتواند «يبلغون رسالات ربهم» را به انجام برساند . خرسنديم كه جشنواره تسنيم عرصه رقابت هنرمنداني اينچنين است.

 

هيات داوران بخش فيلمنامه جشنواره ضمن تقدير از كليه شركت كنندگان كه علاقمند مفاهيم بلند معنوي و انسان ساز كتاب رستگاري مسلمانان ، هستند برخي نكات را يادآوري مي نمايد.

 

1-      مفاهيم ديني چنانچه با تفكر و منطق روايي پخته و سنجيده بيان نشود به خرافات منتهي خواهد گرديد كه آسيب هاي جدي بر پيكر باورهاي ديني وارد خواهد ساخت.

 

2-      دل سپردن به كلام وحي و آيات و روايات حضرات معصومين (سلام ا... عليهم اجمعين) چنان دل ربا و هوش نواز است كه گاه هنرمند را از پرداخت درست قصه و روند روايت فيلمنامه دور مي سازد . بديهي است فنا شدن تكنيك و قالب به دليل شيفتگي فيلمنامه نويس به محتوا، خطري است كه نويسنده را تهديد مي كند و مي بايست از اين خطر دور ماند.

 

3-      در جشنواره هاي موضوعي مخصوصاً جشنواره تسنيم بايد مراقب بود تا ساده لوحي ديني جايگزين باورهاي محكم نشود و خداي نخواسته توليد آثار هنري بي منطق و فاقد گره گشايي هاي با كيفيت منجر به نوعي قشري گرايي ديني و فقدان انديشه نگردد.

 

اميد است كه عرصه هنر ديني و بخصوص فيلم سازي شاهد حضور جواناني با نشاط ، متدين ، متفكر و انقلابي  و حافظ  ارزشهاي ديني و توحيدي بيش از پيش باشد.

 

عبدالهادي صورتي/ سيدناصر هاشم زاده/ محمود سالاري

 

 بيانيه هيأت داوران بخش عكس

 

دومين جشنواره ملي فيلم كوتاه، فيلمنامه و عكس بر محور تسنيم فراخوان كرده است. تسنيم واژه اي با معاني فراوان و تفسير و كاربردهاي ماهوي و معناگرايانه است. واژه تسنيم به بالا رفتن و چشمه اي در بهشت نيز اشارت دارد.

 

ورود عكاسان به وادي عكاسي مفهومي از كليد واژگان قرآني كه موضوع كار قرآني است و هم رسيدن به چنين موضوعي با استفاده از فرم و محتواي مطلوب، رمزگان خاصي را مي طلبد و به يقين كار آساني نيست! با عنايت به اينكه هدف بزرگتري چون پرداختن هنرمندان با استفاده از ظرفيت هنري به موضوعات قرآني كه هم تقدس و اعتبار جهان شمول دارند و هم آنچنان معما گونه اند كه نياز به رمزگشايي با ظرايف فرمي و محتوايي دارند و كار را به ويژه براي عكاسان جوان و حتي خبرگاران و مدعيان وادي هنر، سخت دشوار مي نمايد.

 

براي همگان ورود به صحنه استفاده از ظرفيت هنر براي پرورش مفاهيم قرآني آسان نيست. قرآن راز و رمز دارد و عاشقان خود را مي طلبد تا رمزگشايي كنند. استاد ادبيات و تاريخ شناسي و فيلسوف هم كه باشيم بدون عشق و اجازه ورود به وادي قرآن فقط در بستر كلمات و معاني كلمات و جدل فلسفي باقي مي مانيم. كشف رمز و راز قرآن را، عاشقان و محبان دريافت مي دارند. براي عاشقي بايد هم رو به راه بود و هم سربه راه.

 

هيأت داوران بر سختي موضوعات جشنواره وقوف دارند و اهتمام برپاكنندگان جشنواره را براي عبور از پوسته هاي بيروني و ورود به فهم قرآني از يك سو و استفاده از ظرفيت هنر را براي رمزگشايي قرآن و تشويق هنرمندان به ويژه جوانان علاقمند به عكاسي را در اين بستر جديد، تحسين برانگيز مي دانند.

 

علاقمندان به حضور در بخش عكاسي اين جشنواره تعداد 374 عكس و 47 مجموعه عكس  به جشنواره ارسال داشته اند كه در مرحله اول تعداد 120 عكس به داوري نهايي راه يافت و از ميان اين تعداد نهايتاً تعداد 37 قطعه عكس و يك مجموعه به نقد و بررسي رو در رو و ميداني داوران راه يافت و در نتيجه عكس هاي برگزيده انتخاب شد.

 

هيأت داوران اعتقاد دارند كه چنين موضوعات بايد نشانه شناسي و رمزگشايي شوند. بايد از تك عكس خارج شوند و در مسير مجموعه عكس ارائه گردند همچنين معتقدند و درخواست مي نمايند در بخش عكاسي كه امروزه رسانه اي بدون جانشين است، چندين پيش زمينه ورود به عكاسي مفهومي و اعتقادي تمرين شود و به مسابقه درآيد تا آينده مطلوب تري فراراه مباحثي چنين شريف در عكاسي باشد.

 

ودر خاتمه  از مديرعامل محترم انجمن سينماي جوانان و همكاران فرهيخته ايشان در انجمن سينماي جوانان ايران و برگزاركنندگان اين جشنواره در استان خراسان رضوي بپاس تلاش هاي بي وقفه در توليد انديشه هنري به ويژه در جوانان مراتب قدرداني خود را اعلام مي دارند.

 

از شركت كنندگان محترم در اين جشنواره نيز تشكر و قدرداني مي نمايد و آن عزيزان را به اهتمام در آموختن و اجرا يعني آگاهي و دانايي تشويق مي نمايد.

 

هيئت داوران: فاطمه تعميدي، علي قلمسياه، سيد عباس ميرهاشمي

 

 

 

آراي هيئت داوران بخش فيلم جشنواره ملي تسنيم

 

                                                                        

 

1-    در بخش تحقيق

 

 ديپلم افتخار به پرويز رستمي براي فيلم مستند همسايگان آسمان از سرو آباد

 

تنديس جشنواره و مبلغ  پنج ميليون ريال اهدا شد به عليرضا دهقان براي فيلم مستند نخل درخت زندگي از يزد

 

2-    در بخش فيلمنامه

 

از ميان 4 كانديد :

 

     - يك فنجان قهوه داغ/ هر آينه/ باد و برگ و چراغ روشن

 

ديپلم افتخار اهدا شد به افشين عامريان براي فيلم داستاني يك فنجان قهوه داغ از كرج

 

تنديس جشنواره و مبلغ پنج ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به علي خسروي براي  فيلم داستاني چراغ روشن از تهران

 

 

 

3-    در بخش بهترين فيلم داستاني

 

از ميان 7 كانديد :

 

     - حال حافظ خوب است/ مثل هيچكس/ باد و برگ/ وقتي حواسمان جمع نيست/ اولين شب زمستان/ تصميم نهايي و يك فنجان قهوه داغ

 

ديپلم افتخارمشتركاً اهدا شد به سيد مجتبي حسيني براي  فيلم مثل هيچكس از تهران و ياسر طالبي براي فيلم  باد و برگ از ساري

 

تنديس جشنواره و مبلغ  دوازده ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا شد به مجتبي حيدري براي فيلم حال حافظ خوب است از زنجان

 

 

 

4- در بخش بهترين فيلم پويانمايي

 

از ميان 5 كانديد :

 

- نت سياه/ يادگار بهشت/ طراران/ بوي خوش مدينه و روزي حلال

 

ديپلم افتخار مشتركاً اهدا شد به امير طوسي براي فيلم روزي حلال از سمنان و حامد كاتبي براي فيلم يادگار بهشت از مشهد

 

تنديس جشنواره و مبلغ  دوازده ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا شد به علي حسين عباس زاده براي فيلم بوي خوش مدينه از اردبيل

 

 

 

     5- در بخش بهترين فيلم مستند

 

از ميان 5 كانديد :

 

- همسايگان آسمان/ نخل درخت زندگي/ سالكان/ آن كتاب و شيخ علي

 

ديپلم افتخار مشتركاً اهدا شد به ستار چمني گل براي فيلم سالكان از سنندج و پرويز رستمي براي فيلم همسايگان آسمان از سرو آباد

 

تنديس جشنواره و مبلغ دوازده ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا شد به محمد آفتابي براي فيلم آن كتاب از قم

 

 

 

6- در بخش بهترين فيلم تجربي

 

از ميان 5 كانديد :

 

- سكوت بركه ها/ هديه/ عنكبوت/ فراتر از هرمنوتيك و عيان

 

 

 

ديپلم افتخار مشتركاً اهدا شد به فاطمه دست مرد براي فيلم سكوت بركه ها از تهران و محمد حسين صفري رودبار  براي فيلم هديه از تهران

 

تنديس جشنواره و مبلغ  دوازده ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به مسعود برخورداري براي فيلم فراتر از هرمنوتيك از اصفهان

 

 

 

     7- در بخش بهترين مجري طرح يا تهيه كننده

 

از ميان 3  كانديد :

 

- وقتي حواسمان نيست

 

- انجمن سينماي جوان دفتر اردبيل

 

- انجمن سينماي جوان دفتر كاشان

 

تنديس جشنواره و مبلغ   ده ميليون ريال اهدا شد به انجمن سينماي جوان دفتر اردبيل

 

 

 

8- در بخش بهترين فيلم

 

از ميان  4 كانديد

 

- وقتي حواسمان نيست/ سالكان/ سكوت بركه ها و حال حافظ خوب است

 

تنديس جشنواره و مبلغ بيست ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا شد به ستار چمني گل براي فيلم مستند سالكان از سنندج

 

 

 

9- در بخش 110 ثانيه اي

 

از ميان  4  كانديد :

 

- منظر/ هر آينه/ ابراهيم و آتش و دست هايي براي پدر

 

 

 

ديپلم افتخار اهدا شد به سيدرضا صافي براي فيلم تجربي منظر از بوشهر

 

تنديس جشنواره و مبلغ پنج ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا شد به محمد صادقي براي فيلم داستاني هر آينه از مشهد

 

 
 

 

1-      بخش فيلمنامه

 

1-      لوح تقدير اهدا شد به نادر ساعي ور  براي فيلمنامه دلشوره از تبريز

 

2-       لوح تقدير و مبلغ سه ميليون ريال به عنوان نفر سوم اهدا شد به مليحه عزيزي مفرد براي فيلمنامه چادر مهتاب از اراك

 

3-       ديپلم افتخار و مبلغ پنج ميليون ريال به عنوان نفر دوم اهدا شد به محمد براتي براي فيلمنامه گاهي براي دل از بيرجند

 

4-       تنديس جشنواره و مبلغ  شش ميليون ريال به عنوان نفر اول اهدا شد به شهرام ابراهيمي براي فيلمنامه چل قرآن از شهركرد

 

 بخش ويژه ( اقتباس ادبي از متون كهن و معاصر ):

 

1-      تنديس جشنواره و مبلغ هفت ميليون ريال به همراه حمايت از توليد طبق ضوابط اعلام شده اهدا شد به اميد عليزاده براي فيلمنامه مرگ بر بيكاري از تهران

 

2-      لوح تقدير  اهدا شد به اميرمسعود سهيلي  براي فيلمنامه با خشونت هرگز از مشهد

 

 بخش عكس

 

 1-      لوح تقدير اهدا شد به محمد حميدي از اروميه

 

2-      لوح تقدير اهدا شد به آنيتا حسنعلي زاده براي عكس آموزش نماز از قوچان

 

 

 

4- لوح تقدير  و مبلغ سه ميليون ريال به عنوان نفر سوم  اهدا شد به محمد ورواني فراهاني از اراك

 

 

 

5- ديپلم افتخار و مبلغ چهارميليون ريال به عنوان نفر دوم اهدا شد به حميدرضا بازرگاني براي عكس خانواده از زنجان

 

 

 

6- تنديس جشنواره و مبلغ هفت ميليون ريال به عنوان نفر اول اهدا شد به هادي دهقان پور براي عكس صفا از سبزوار

 

 

 

حاشيه ها:

 

استقبال خوب از جشنواره، حضور سرپرستان دفاتر سراسر كشور انجمن به بهانه برگزاري سمينار سرپرستان دفاتر انجمن در مشهد، اجراي برنامه توسط مجري تلويزيون – عباس طاهريان راد – دكور زيباي مراسم اختتاميه و نظم برگزاري موجب شد تا دومين جشنواره تسنيم با جذابيت به پايان برسد.

 

در اين مراسم تقريبا تمامي مسئولين  سازمان سينمايي كشور حضور داشتند و با حضور در سينما هويزه مشهد و مراسم اختتاميه با هنرمندان از نزديك ديدار و گفت و گو كردند.

 

رونمايي از تمبر يادمان جشنواره و سپس نوشتن يادبود روي زمينه آن توسط جواد شمقدري، هاشم ميرزاخاني، حميد محمدي و سعيد سرابي از ابتكارات جشنواره بود.

 

در پايان مراسم كليه معاونين و مديران كل سازمان سينمايي همراه با رياست سازمان و مديرعامل انجمن، مديران اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونين انجمن روي سن حاضر شدند و با دريافت تمبر يادبود جشنواره از دبير جشنواره عكس يادگاري گرفتند.

 

دومين جشنواره ملي تسنيم توسط انجمن سينماي جوانان ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي از 22 تا 24 مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

 

 
 
 
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.