سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

مکری عنوان کرد:

مشکل حضور «گربه و ماهی» در جشنواره فجر حل را کردم/ داستان فیلمنامه ارتباط جوانان نسل امروز است

شهرام مکری2

سینما پرس - گروه سینما/ شهرام مکری که به تازگی نگارش و ساخت فیلم« گربه و ماهی» را به پایان برده است، شخصیت فیلم‌هایش را بر اساس جوانان امروز ایران معرفی کرد.

شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس شخصیت‌پردازی در فیلم اخیرش را بر اساس جوانان امروز جامعه دانست و بازخورد آن را در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد.

 

مدرس سینما و عضو هیات علمی دانشگاه دراین‌باره ادامه داد:شخصیت‌ها در این فیلمنامه برگرفته از شخصیت‌هایی است که در اطراف ما زندگی می‌کنند. در واقع آدم‌های این فیلم برگرفته از جوانان و به ‌طور کلی افرادی است که در اطراف ما زندگی می‌کنند. در طراحی شخصیت‌های فیلمنامه سعی کردم از جوانانی که در دنیای واقعی و مخصوصا در کلاس‌هایم حضور دارند الهام بگیرم.

 

وی ادامه داد: کار من با جوان‌هاست و سال‌ها در کلاس درس با آن‌ها بوده ام. فکر می‌کنم این فیلم در میان جوان‌ها جای خود را باز کند.

 

مکری از آینده فیلم اخیر خود اظهار امیدواری کرد و گفت: منتظرم تا در آینده برخورد تماشاچی را با «گربه و ماهی » ببینم. این برخورد در اولین اکران آن در جشنواره فیلم فجر دیده خواهد شد.

 

وی نگارش فیلمنامه‌اش را مبتنی بر طرحی قدیمی عنوان کرد و ادامه داد: گربه و ماهی بر اساس طرحی قدیمی نوشته شده است. این طرح را پنج سال پیش نوشته بودم. نوشتن این فیلمنامه را از اواخر 90 شروع کردم و تا اواسط 91 تمامش کردم. در حدود هفت ماه نگارشش طول کشید.

 

مدرس دانشگاه سوره «گربه و ماهی» را حاصل همفکری با یکی از همکارانش در حیطه نمایش عنوان کرد و دراین‌باره توضیح داد: این کار را با همفکری خانم نسیم احمدپور که نمایشنامه‌نویس هستند، نوشتم. ایشان در نوشتن «خام، پخته، سوخته» که سه سال پیش ساختمش هم با من همفکری کرد و مشاور فیلمنامه‌ام بود.

 

وی درباره داستان فیلمنامه گفت: داستان فیلمنامه مربوط به یک کمپ دانشجویی است که برای شرکت در یک مسابقه بادبادک‌بازی به شمال کشور می‌روند. درهمسایگی این کمپ رستورانی قرار دارد که سه آشپز در آن مشغول به کارند. قصه من مربوط به ارتباط این دانشجویان و آشپزهاست.

 

مکری درباره ساختار گربه و ماهی گفت: فیلمنامه از مجموعه خرده روایاتی تشکیل شده که به این ارتباط  بین افراد فیلم می‌پردازد.

 

گربه و ماهی

وی انتخاب نامی خاص برای تم فیلمنامه را سخت تلقی کرد و دراین‌باره یادآور شد: پیدا کردن تم برای این فیلم سخت است. مثلا به راحتی نمی‌شود گفت این فیلم داستان اجتماعی دارد یا پلیسی و.... چون ساختار فرم‌گرایی دارد. فیلم نگاهی دارد به فیلم‌های سبک اسلشر.

 

مکری خلق شخصیت‌های فیلمش را بر اساس بازیگر انجام نداده است و دراین‌باره خاطرنشان کرد: وقتی سناریو را نوشتم بازیگر خاصی مد نظرم نبود. ابتدا فیلمنامه را نوشتم و بعد بازیگر را براساس نقشی که داشت انتخاب کردم. برای هر نقش چند گزینه را در نظر گرفتم . بعد از تست زنی از هر کدام، یکی را انتخاب کردم.

 

وی قوام «گربه و ماهی» را هنگام فیلمبرداری در نظر گرفت و توضیح داد: این فیلم بر اساس لوکیشن طراحی شده  است. برای همین هنگام فیلمبرداری  بعضی سکانس ها زمان تغییر می‌کرد. همین تغییری که در کار پیش می‌آمد موجب تغییراتی در فیلمنامه می‌شد.

 

وی دراین‌باره ادامه  داد: مثلا سرعت حرکت دوربین از نقطه A  به نقطه B  با تغییر لوکیشن دچار تغییر می‌شد. برای همین در زمانبندی فیلم تغییراتی به وجود می‌آمد که تغییر در دیالوگ‌ها و بقیه موارد تشکیل دهنده فیلمنامه را در نتیجه همین تغییرات هنگام فیلمبرداری دانست.

 

گربه و ماهی

 

فیلم اخیر مکری به تهیه‌کنندگی کانون ایران نوین ساخته شده است وی دراین‌باره گفت: کانون ایران نوین جسارت زیادی در انتخاب این کار از خود نشان داد. چون گربه و ماهی با فیلمنامه‌های مرسوم ایران متفاوت است.

 

وی دراین‌باره ادامه داد: فیلمنامه‌های ایران تقریبا درام، ملودرام، یا کمدی است. تهیه‌کنندگان به راحتی این فیلم‌ها را می‌سازند، چون برای اکران تضمین شده هستند. اما گربه و ماهی فرم‌گراست و به سختی تهیه‌کننده‌ای تمایل به ساختنش داشت. کانون ایران زمین جسارت لازم برای ساخت آن را از داشت.

 

مکری در حال آمادگی برای سفر به جشنواره ونیز است. وی زمان سفر خود را نیمه نخست شهریورماه امسال عنوان کرد.

 

گربه و ماهی

 چندی پیش شایع شده بود که مکری به دلیل شرکت در فستیوال ونیز اجازه شرکت در جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت. وی با بیان رفع این مشکل توضیح داد: با صحبتی که با مسئولین مربوطه  داشته‌ام ، «گربه و ماهی » در صورت شرکت در ونیز، در جشنواره فجرنیز می‌تواند حضور داشته باشد. به این ترتیب اولین اکران این فیلم در ایران،  فستیوال فجر خواهد بود.

 

انتهای پیام/ن.ف

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.