یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶

گزارشی از زیاد شدن کنسرت‌های خارجی و افت کنسرت‌های داخلی/

چرا موسیقیدانان به دنبال گذرنامه برای اجراهای خارجی هستند؟

هنرمندان موسیقی

سینما پرس- گروه هفت هنر/ بر آن شدیم با نظر به شرایطی که در حال حاضر بر موسیقی کشورمان و برپایی کنسرت های موسیقی حاکم شده است نظرات هنرمندان را در خصوص این شرایط و تجربیات خود از لمس فضای جاری برایمان بازگو کنند.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، برپایی کنسرت و حاشیه های مربوط به آن همواره یکی از موارد بحث برانگیز دنیای  موسیقی بوده است، از شرایط موجود گرفته تا اخذ مجوز و گرفتن سالن و احتمال لغو کنسرت ها در لحظات پایانی.

 

گاه شاهدیم هنرمندی در طول سال در کشورهای دیگر اجراهای متعددی را به روی صحنه می برد ولی در کشور خود کنسرتی برگزار نمی کند دلیل را که جویا می شویم از شرایط سخت برپایی کنسرت در ایران می گوید و مسائل دیگری که به این امر دامن زده است. از سوی دیگر گروه هایی را می بینیم که هم در ایران فعالیت خوبی دارند و هم در کشور های دیگر و معتقدند در ایران هم به راحتی می توان کنسرت برگزار کرد و نظراتی دیگر ... از اینرو این سوال برایمان شکل گرفت که آیا می توان گفت خوانندگان ما به اجراهای خارجی سوق داده شده اند یا خیر؟ شرایط برپایی کنسرت در ایران آسان تر است یا در خارج از کشور و این شرایط چگونه تعریف می شود؟ اجراهای خارجی در نتیجه شرایط حاکم شکل می گیرد یا خیر این علاقمندی هنرمندان برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان خارج از کشور و بردن موسیقی به خارج از مرزها و کسب تجربیات بیشتر است که به این امر دامن زده است؟ و ...

 

با جمعی از هنرمندان صحبت کرده و نظرات شان را در این زمینه جویا شدیم:

 

صادق چراغی

مجوزها و ضمانت اجرایی

 

صادق چراغی سرپرست گروه موسیقی «ایل» برپایی کنسرت در کشورهای دیگر را برای هنرمند و گروه به صرفه تر می داند و معتقد است: مسائل مالی و مشکلات گرفتن مجوز مهم ترین دلایل گروه ها برای بردن اجراهای خود به خارج از کشور است.

 

این هنرمند از عدم وجود برنامه ریزی برای کنسرت ها در ایران گله مند است و می گوید: بارها شاهدیم گروهی برای اجرای خود مجوز کسب کرده و تمامی کارهای گروه را تا لحظه اجرا پیش می برد ولی به یکباره در جایی دیگر مجوز لغو شده و کنسرت برگزار نمی شود.

 

سهراب پور ناظری

فقط برای مخاطب

 

سهراب پورناظری عضو گروه موسیقی «شمس» که در زمینه اجراهای خارجی جزو هنرمندان پرکار محسوب می شود، شرایط داخل کشور را برای برپایی کنسرت چندان سخت نمی داند و تاکید می کند: هنرمندی که مخاطب دارد فرقی نمی کند کجا کنسرت برگزار کند. با حجم زیاد کنسرت هایی که این روزها شاهد برپایی آن هستیم نمی توان گفت هنرمندان در ایران امکان برپایی کنسرت را ندارند.

 

این نوازنده معتقد است: شرایط برپایی کنسرت در خارج از کشور نسبت به ایران آسان تر است ولی ما شاهد اجراهای زیادی در طول سال در سالن های کنسرت کشورمان هستیم؛ موانع وجود دارد ولی غیر قابل دسترس نیست.

 

پدرام درخشانی

کمک‌های فستیوال‌های خارجی

 

پدرام درخشانی سرپرست گروه موسیقی «رومی» از کمبود امکانات در ایران برای برپایی کنسرت می گوید و معتقد است: شرایط کنسرت دادن در ایران از لحاظ اقتصادی، بودجه و ... خوب نیست. در اجراهای خارجی شرایط دیگری حاکم است، مخصوصا در زمان فستیوال ها کمک زیادی به هنرمند می شود و گروه ها از شرایط بهتری برخوردارند. ولی با اینحال ما شاهد اجراهای زیادی در داخل کشور هستیم.

 

وی نبود نظم را از دیگر ایرادات برپایی کنسرت در ایران می داند و تصریح می کند: هر اجرایی نیازمند نظم است تا با یک کیفیت خوب برگزار شود ولی این نظم متاسفانه وجود ندارد، ما می بینیم یک سالن با 50 نفر اعضای کنسرت به روی صحنه می رود ولی صدابردار هنوز اطلاعی ندارد که این تعداد قرار است روی سن حضور داشته باشند در نتیجه با اختلالات بسیار کنسرت اجرا می شود.

 

قاسم افشار

بی‌قانونی و لغو کنسرت‌ها

 

قاسم افشار خواننده برپایی کنسرت در ایران را نسبت به خارج از کشور راحت تر و کم هزینه تر می داند ولی وجود بی قانونی ها در خصوص لغو کنسرت ها را یکی از بزرگ ترین مشکلات برپایی کنسرت در ایران می داند. وی در این رابطه عنوان کرد: برای خود من اتفاق افتاده که در شب کنسرت اجرا لغو شده است. وقتی خواننده یا گروهی قرار است کنسرت برگزار کند تمامی مجوزها را دریافت می کند ولی به ناگاه اتفاقی رخ می دهد و درست در شب اجرا کنسرت لغو می شود که این دقیقا بی قانونی کشور ماست.

 

این خواننده درخصوص روند گرفتن مجوز برای برپایی کنسرت در ایران، معتقد است: روند گرفتن مجوز برای برپایی کنسرت بستگی به تهیه کننده دارد که چقدر قانون را بداند و چقدر بتواند از رابطه های خود استفاده کرده و کار را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

 

رضا مهدوی در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نمایشگاه مطبوعات

شرافت هنرمند ایرانی

 

رضا مهدوی نوازنده و کارشناس موسیقی در این زمینه بی سیاستی مدیران، سخت گیری های بی مورد و ناهمواری های راه را دخیل می داند و می گوید: این موارد هنرمند را به اجراهای خارجی سوق می دهد. هنرمند موسیقی دانی که اشعار حافظ، سعدی و شاعران معاصر را اجرا می کند چرا باید در فشار قرار بگیرد و عرصه به قدری برایش تنگ شود که نتواند آثار خود را به اجرا بگذارد.

 

وی روند گرفتن مجوزها، نبود سالن مناسب و گران بودن هزینه ها و شفاف نبودن وضعیت موسیقی در ایران را از دیگر موارد مهم برشمرد و گفت: هنرمند ایرانی خیلی شریف است که با اینهمه جفا و اذیت و آزار باز تا آخرین لحظه با سختی کارش را پیش می برد، شب اجرا هم با استرس به روی صحنه می رود و کارش را اجرا می کند.

 

کیوان کیارس

مجوز ایران برای آنها که قابلیت اجرا دارند

 

کیوان کیارس نوازنده، آهنگساز و عضو شورای سیاست گذاری تخصصی پاپ دفتر موسیقی وزارت ارشاد، با بیان اینکه مشکلی برای مجوز آلبوم ها و اجراهای کنسرت وجود نداشته است، گفت: نمی توان براساس دیده ها، شنیده ها و برداشت های شخصی یک تعداد یک اصل را به کل نسبت داد. مشکلاتی وجود دارد که غیر قابل انکار است ولی اینکه بگوییم برپایی کنسرت در خارج از کشور نسبت به ایران آسان تر است نه درست نیست. 

 

وی یادآوری کرد: از آنجایی که من در شورای ارزشیابی هستم و مجوزها را صادر می کنیم تا به حال پیش نیامده گروهی درخواست اجرای کنسرت داده باشند و کارشان قابلیت اجرا داشته باشد و مجوز برایشان صادر نشود. خیلی از گروه هایی که قابلیت اجرا دارند مجوز می گیرند و کنسرت های شان در طول سال برگزار می شود. خیلی ها ممکن است اظهار کنند ما مجوز نگرفتیم آن ها گروه هایی هستند که کارشان قابلیت اجرا ندارد.

 

پیروز ارجمند

پیروز ارجمند: با شرایط دریافتی اجرای کنسرت در خارج از ایران به صرفه تر است

پیروز ارجمند آهنگساز و نوازنده معتقد است: هنرمند برای دیده شدن نیاز به برپایی کنسرت دارد که این می تواند در هر نقطه دنیا رخ دهد نباید مرزی برای آن قرار داد. مثل یک هنرمند نقاش که می تواند آثار خود را در هر نقطه از دنیا به نمایش بگذارد و مخاطبان نیز با هنر او ارتباط برقرار می کنند منتها این شرایط در هر نقطه دنیا می تواند متفاوت باشد.

 

این هنرمند نیز برپایی کنسرت در خارج از کشور را برای هنرمند مقرون به صرفه می داند و می گوید: قطعا با شرایط دریافتی که هنرمندان ایرانی در خارج از ایران دارند شاید اجرای کنسرت در خارج از ایران مقرون به صرفه باشد، خصوصا برای گروه های سنتی ایران، البته برای پاپ هم در خصوص خواننده های شناخته شده این قضیه صدق می کند و چندان تفاوتی ندارد.

 

علی اوجی

سختی اجرای کنسرت‌های خارجی

 

علی اوجی تهیه کننده و مدیر برنامه های موسیقی داغ شدن اجراهای گروه های موسیقی در خارج از کشور را متاثر از داغ شدن موزیک های داخلی می داند و معتقد است: شرایط برپایی کنسرت در خارج از کشور متفاوت است، در آنجا شرایط سخت تری حاکم است چراکه گرفتن ویزا، سالن و اقامت به راحتی امکان پذیر نیست و از طرفی به نسبت اینکه ایرانیان کمتری در آن جا حضور دارند مخاطب کمتری هم وجود دارد.

رامین بهنا

روند کنسرت

 

رامین بهنا سرپرست گروه موسیقی «بهنا» با بیان اینکه دوران رکود ایران را سپری می کنیم، در خصوص برپایی کنسرت در ایران عنوان کرد: در حال حاضر روند مجوز گرفتن و برپایی کنسرت نسبت به سال های قبل بهتر شده است و یک نظمی پیدا کرده است. روند گرفتن مجوز سیستمی دارد که اگر براساس آن پیش برویم موفق می شویم.

 

وی معتقد است: پروسه برپایی کنسرت در خارج از ایران بیشتر برای کسانی شکل می گیرد که در اروپا و کشورهای مختلف شناخته شده هستند که البته آن هم یک زمان خاصی برد دارد چراکه شخص باید کارش را به روز جلو ببرد و کارهای جدیدتری هم ارائه کند تا همیشه مورد استقبال قرار بگیرد. ممکن است مخاطب خارج از کشور یک مقدار از مخاطب داخلی عقب تر باشد ولی در هر صورت کار جدید می خواهد.

 

سامان احتشامی

زمان نامناسب کنسرت‌های داخلی

 

سامان احتشامی آهنگساز و پیانیست معتقد است: یکی از دلایل روی آوردن موزیسین ها و خوانندگان به اجراهای خارجی این است که ما از 12 ماه تنها دو ماه برای برپایی کنسرت زمان مناسب در دست داریم. هر موزیسینی دوست دارد در کشور خودش به روی صحنه برود ولی دلیل اینکه ما ترجیح می دهیم در مملکت خودمان یک بار کنسرت داشته باشیم این است که پروسه گرفتن مجوز از وزارت ارشاد خیلی سخت است. یعنی اگر من بخواهم برنامه ای را به صورت بی کلام به صحنه ببرم 2- 3 ماه مجوز گرفتن آن وقت می گیرد و اگر باکلام باشد 6 ماه زمان می برد. یکی از دلایلی که من با خوانندگان کمتر کار می کنم همین سختی پروسه مجوز گرفتن است.

 

این هنرمند در خصوص وضعیت صدور مجوزها در ایران تصریح کرد: در خارج از کشور شب یک اثری ضبط می کنی فردا می توانی منتشرش کنی ولی در کشور ما اثر که ضبط شد تازه وارد یک پروسه 6 ماهه می شوی برای گرفتن مجوز و باقی کارها، اینها همه مشکلاتی است که موزیسین ها با آن دست به گریبانند.

 

محمد معتمدی

محمد معتمدی: هیچ وقت شرایط مساعدی برای برپایی کنسرت در داخل ایران وجود نداشته است

محمد معتمدی از جمله خواننده هایی است که اجراهای زیادی در طول سال در کشورهای دیگر برگزار می کند، شرایط ایران را برای برپایی کنسرت نامناسب خواند و گفت: هیچ وقت شرایط مساعدی برای برپایی کنسرت در داخل ایران وجود نداشته است. در همه دنیا شرایط برعکس است در زمان هایی چون زمان انتخابات کنسرت ها شوروحال زیادی ایجاد می کنند ولی در اینجا موسیقی دشمن امنیت به شمار می رود و کنسرت ها به حالت تعطیلی در می آیند.

 

وی معتقد است: در کشور ما هیچ مسابقه فوتبالی به دلیل انتخابات لغو نمی شود ولی یک کنسرت به راحتی لغو می شود، این شرایط ما را به سمت اجراهای خارجی سوق داده است.

 

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.