یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹

انجمن عکاسان سینمای ایران خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد بیانیه داد/

شاهد حضور عکاسان غیر حرفه ای در پروژه های فاخر هستیم

بیانیه انجمن عکاسان سینما

سینما پرس- گروه هفت هنر/ در بیانیه انجمن عکاسان سینمای ایران خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه کنندگان آمده است: همچنان شاهد حضور عکاسان غیر حرفه ای و نا آشنا به صنعت سینما در پروژه های فاخر و میلیاردی هستیم.

به گزارش خبرنگار تجسمی سینما پرس، انجمن عکاسان سینمای ایران، در واکنش به شرایط نامطلوب و عدم امنیت در حرفه عکاسی در سینما، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل و تهیه کنندگان سینما بیانیه ای انتشار داده اند که در متن این بیانیه آمده است:

 

جناب  آقای وزیر، جناب معاون محترم، آقای مدیر عامل، دبیر محترم و تهیه کنندگان سینما

 

 احساس امنیت، به آرامش و رضایت خاطر، و عدم آن موجب بروز  اختلال خواهد شد. عدم امنیت، هیجان نامطلوبی است که در ردیف فشارهای روانی  آسیب زننده قرار می گیرد.

 

جایگاه امنیت در بدست آوردن زندگی سالم و مطمئن در نظریه «مازلو»(نظریه  پرداز و روانشناس) مطرح شده است. یکی از آثار امنیت، رضایت شغلی است.  که خود از مولفه های مختلف تشکیل شده، امنیت شغلی یکی از آنها است.

 

فردی که دچار عدم امنیت شغلی است قادر به ادامه زندگی شغلی گذشته   خود نبوده، و در انجام وظایف محوله به توجه به عدم وجود بهداشت روانی  مطلوب، ناتوان است.

 

در تمامی کشورها برای ایمنی و سلامت محیط کار قوانینی وجود دارد که البته   شدت و ضعف آن باتوجه به میزان توسعه یافتگی آنها متفاوت است. در جمهوری اسلامی ایران، قوانینی برای این منظور پیش بینی، و به برکت وجود امام راحل نیز توجه ویژه ای به این امر شده است. برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل هایی از سوی شورای عالی حفاظت فنی، جهت تامین ایمنی و وزارت بهداشت، جهت تامین سلامتی تدوین شده، که برای کلیه کارگاه ها و کارفرمایان و کارآموزان الزامی است(ماده 85 قانون کار).

 

مقدمه فوق پیش زمینه ای برای رسیدن به این کلمه بود، «عکاسی»

عکاسی با قدمتی نزدیک به 190 سال، دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است. به عنوان یک پدیده علمی متولد شد، به شکل  یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. قریب به 140 رشته در زمینه های گوناگون عکاسی شناسائی شده و عکاسی فیلم در برگیرنده همه این زمینه هاست. 

 

نقش عکس در معرفی و تبلیغات فیلم های سینمائی بر همگان روشن است. حتی سال ها قبل از اینکه سینما پا به عرصه وجود نهد، عکاسی صحنه وجود داشته و  صاحبان سالن های نمایش از تاثیر این ابزار غافل نبودند. با تهیه عکس از صحنه های محتلف اجرای تاتر و قرار دادن آنها در جلو سالن نمایش نسبت به جذب تماشاچی اقدام  می کردند.

 

سینما نیز با همین روش از این ابزار بهره جست و از عکس به عنوان اولین، مهمترین و تاثیرگذارترین وسیله درجهت تبلیغات فیلم چه بصورت عکس ویترین سینما، پوستر، تراکت، سردر، بیلبورد، تبلیغات در فضای مجازی و سایر تبلیغات محیطی استفاده کرد.

 

انجمن عکاسان سینما، اولین تشکل عکاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، و با قریب به 20 سال فعالیت تنها انجمنی است که در حیطه سینما فعالیت داشته و بعنوان بازوی تبلیغاتی سینما در جذب مخاطب از طریق تهیه عکس های سینمائی مشغول است. عکس هائی که علاوه بر جنبه هنری  در زمنیه تجاری نیز تاثیر بسزائی بر اقتصاد سینما داشته و خواهد داشت.

 

انجمن عکاسان سینمای ایران با جذب عکاسان حرفه ای، با تجربه و تحصیل  کرده، و آشنا به مقوله سینما، این وظیفه را به عهده دارد. عکاسانی که طی سال ها عکاسی فیلم با عشق و علاقه به این حرفه مشغول، و تنها منبع درآمد زندگی ایشان فعالیت در این رشته است.

 

شایان ذکر است که اغلب تهیه کنندگان حرفه ای سینما با درایت و آگاهی از نقش عکس در تبلیغات فیلم ضمن دعوت از عکاسان حرفه ای سینما و رعایت حقوق مادی و معنوی ایشان، و استفاده از دانش و تجربه آنها، همواره در این زمنیه پیشتازند.

 

متاسفانه عده ای تهیه کننده نوپا و غیرحرفه ای با بکار گماردن عکاسان ناآشنا به سینما و عکاسی فیلم، علاوه بر به خطرانداختن صعنت سینما و سرمایه، که بعضا سرمایه دولتی است. باعث بیکاری و عدم امنیت روانی و شغلی عکاسان حرفه ای سینما شده اند.

 

انجمن عکاسان سینمای ایران ضمن تقدیر از متولیان سینما، با اشاره به  فعالیت های انجام شده در ایجاد امنیت شغلی و صدور کارت های نظام  صنفی از سوی معاونت محترم سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  سالیان گذشته، نخستین قدم ها در ایجاد امنیت شغلی اهالی سینما برداشته شد. که متاسفانه باگذشت چند سال و توقف روند این حرکت، همچنان شاهد حضور عکاسان غیرحرفه ای و ناآشنا به صنعت سینما در پروژه های فاخر و  میلیاردی هستیم. اکثر این پروژه ها در بخش های مختلف از عوامل حرفه ای  و با  تجربه و با رعایت تمامی حقوق تعریف شده بهره جسته و فقط در بخش   عکس نیاز به صرفه جوئی را احساس می نمایند.

 

در خاتمه ما اعضا انجمن عکاسان سینمای ایران، رعایت حقوق حرفه ای و ایجاد امنیت شغلی از سوی مدیریت سینمای ایران که خود، همواره از بانیان ترویج امنیت و رضایت شغلی و حمایت از هنرمندان هستند و همچنین تهیه کنندگان محترم سینما در جهت جلوگیری از حضور عکاسان غیرحرفه ای و بکار گماردن عکاسان حرفه ای و  باتجربه در پروژه های سینمائی را خواستاریم.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.