سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳

آغاز شصت و ششمین دوره یک جشنواره/

همه چیز درباره کن

جشنواره کن

سینما پرس- گروه سینما/ شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن فردا با نمایش فیلم سینمایی «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لارمان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، پس از انتشار خبرهای بسیاری درباره اعضای هیات داوران و آثار حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کن، سرانجام مراسم افتتاحیه شصت و ششمین دوره این جشنواره فرانسوی در ساعت 19:15 (به وقت محلی) در کاخ این جشنواره مهم و معتبر بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

همچنین فیلم سینمایی «گتسبی بزرگ» (The Great Gatsby) که پیش از این به عنوان فیلم افتتاحیه شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن معرفی شده بود نیز فردا (چهارشنبه؛ 25 اردیبهشت) در 2 سئانس در ساعت‌های 20:00 و 23:30 (به وقت محلی) در کاخ این جشنواره فرانسوی و به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود.

 

باز لارمان علاوه بر کارگردانی به همراه کرگ پیرس فیلمنامه «گتسبی بزرگ» را نوشته‌اند و بازیگران مطرح و برجسته‌ای ‌مانند لئوناردو دی کاپریو، آمیتا باچان و جول ادگرتون در این فیلم درام رمانتیک ایفای نقش کرده‌اند.

 

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن که به دلیل حضور فیلم سینمایی «گذشته» (The Past) به کارگردانی اصغر فرهادی در بخش مسابقه اصلی این جشنواره فرانسوی برای ایرانیان از اهمیت زیادی برخوردار شده است، در حالی فردا آغاز می‌شود که فیلم سینمایی «دوئت» (Duet) به کارگردانی نوید دانش نیز در بخش «سینه‌فونداسیون» و در ساعت 14:30 (به وقت محلی) فردا به نمایش در می‌آید.

 

البته ایران در بخش «سینه فونداسیون» شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن علاوه بر «دوئت» نماینده دیگری نیز دارد که آن «بیشتر از دو ساعت» (More Than Two Hours)  ساخته علی اصغری نام دارد. «بیشتر از دو ساعت» در ساعت 11:00 و 15:00 روز شنبه؛ 25 مه (4 خرداد) بهار سال جاری نمایش داده می‌شود.

 

همچنین فیلم سینمایی «گذشته» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی نیز دیگر نماینده ایران در این دوره از جشنواره فیلم کن است که در بخش مسابقه اصلی این جشنواره فیلم کن با آثار بین‌المللی دیگری مانند «فقط خدا می‌بخشد» (Only God Forgives) به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن/ «نبراسکا» (Nebraska) به کارگردانی الکساندر پاین/ «آنسوی کاندلابرا» (Beyond the Candelabra) به کارگردانی استیون سودربرگ»/ «ژون و ژولی» (Jeune et Jolie) به کارگردانی فرانسوا اوزون/ «مهاجر» (The Immigrant) به کارگردانی جیمز گری/ «ونوس در پوست خز» (Venus in Fur) به کارگردانی رومن پولانسکی/ «جیمی پی» (Jimmy P.)  به کارگردانی آرنو دسپلشین/ «درون لوین دیویس» (Inside Liewyn Davis) به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن/ «میشائل کلهاس» (Michael Kohlhaas) به کارگردانی آرنو دس پالیره/ «هلی» (Heli) به کارگردانی آمات اسکالانته/ «گریس‌گریس» (Grisgris) به کارگردانی مهمت-صالح هارون/ «لمسی از گناه» (A Touch of Sin) به کارگردانی جیا ژانکه/ «سپر پوشالی» (Shield of Straw) به کارگردانی تاکاشی میایکه/ «مثل پدر، مثل پسر» (Like Father, Like Son) به کارگردانی کوره-ادا هیروکازو/ «زندگی عادل» (La Vie d’Adele) به کارگردانی عبدلطیف کچیچه/ «قصر ایتالیایی» (Un Chateau en Italie) به کارگردانی والری برونی-تادشی/ «بورگمن» (Borgman) به کارگردانی الکس فان وارمردام/ «زیبایی بزرگ» (The Great Beauty) به کارگردانی پائولو سورنتینو و «فقط عاشقان زنده می‌مانند»  (Only Lovers Left Alive)به کارگردانی جیم جارموش به رقابت می‌پردازد.

 

در فیلم سینمایی «گذشته» احمد (علی مصفا) پس از اختلاف طولانی با همسرش ماری (برنیس بژو) وی را رها کرده و به ایران برمی‌گردد و همسرش با مردی فرانسوی به نام سمیر (طاهر رحیم) آشنا می‌شود و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و فردی جدید را در خانه‌اش با دو بچه‌اش می‌بیند و داستان ادامه می یابد.

 

جدیدترین فیلم اصغر فرهادی در سئانس‌های 8:30، 15:00 و 19:00 (به وقت محلی) روز جمعه؛ 17 مه (27 اردیبهشت) در کاخ شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن نمایش داده می‌شود.

 

همچنین استیون اسپیلبرگ؛ کارگردان آثار برجسته‌ای مانند «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan)، «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) و «ای تی» (E.T. the Extra Terrestrial) ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره فرانسوی را بر عهده دارد و آنگ لی؛ کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده تایوانی فیلم‌ سینمایی «زندگی پای» (Life of Pie)/ نیکل کیدمن؛ بازیگر و تهیه‌کننده استرالیایی فیلم سینمایی «ساعت‌ها» (The Hours)/ کریستوفر والتس؛ بازیگر اتریشی فیلم‌ سینمایی «جانگو آزاد شده» (Django Unchained)/ ویدیا بالان؛ بازیگر هندی/ نائومی کاوازه؛ کارگردان ژاپنی/ لینی رامسای؛ نمایش‌نامه نویس، کارگردان و تهیه‌کننده بریتانیایی/ دنیل آتیل؛ بازیگر و کارگردان فرانسوی/ کریستین مونگی؛ نمایش‌نامه نویس، کارگردان و تهیه‌کننده رومانیایی نیز اعضای هیات داوران شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن را تشکیل می‌دهند.

 

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن در تاریخ 26 مه (5 خرداد) با اکران فیلم فرانسوی «زولو» (Zulu) به کارگردانی ژروم سال به پایان می‌رسد.

 

گزارش از عارف محمدزاده

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.