جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

امیر دژاکام عنوان کرد:

واژه «نوبت» برای تئاتر و تئاتری ها منحوس است

امیر دژاکام

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر بیان کرد: واژه «نوبت» برای تئاتر و تئاتری ها واژه منحوسی است و این هنر را دچار تزلزل می کند.

امیر دژاکام، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس، اظهار داشت: برای تئاتر و تئاتری ها «نوبت» واژه ای منحوس است و تئاتر را دچار تزلزل می کند، باید تئاتر را در کل کشور گسترش داد و این هنر را در دسترس عموم مردم قرار داد، اگر مکان های تئاتر تغییر پیدا کند بدون شک گرو های بیشتری می توانند کار کنند.

 

این کارگردان با اشاره به اینکه تئاتر شهر باید به عنوان ویترینی برای ارائه بهترین تئاتر های کشور تبدیل شود، عنوان کرد: تئاتر شهر باید تبدیل به مکانی برای ارائه تئاتر های ملی شود، به این معنی که تعداد مشخصی از برجسته ترین آثار تئاتری در آنجا و به مدتی نا محدود اجرا شود نه اینکه این مجموعه موظف به سرویس دهی به 70 میلیون نفر جمعیت کشور باشد و نه اینکه تمام بار هنر تئاتر این مرزو بوم بر عهده مجموعه تئاتر شهر باشد.

 

دژاکام در خصوص پیشرفت های کشور پس از انقلاب اسلامی، در حوزه تئاتر تصریح کرد: از هنرمندان فعال تئاتری در تهران قبل از سال 57 شاید بتوان 10 هنرمند مطرح را نام برد اما هنرمندان فعال مطرح در زمان ما بدون شک تعداد بیشتری هستند، همچنین از آثار تولیدی موفق در آن زمان نیز شاید بتوان ازچهار اثر مطرح نام برد اما از سال 57 به بعد تولید سالیانه آثار بیش از 500 اثر است که اگر حتی تعداد 15 اثر از میان آنها وجه ملی داشته باشند می توان پیشرفت تئاتر را در این سالها به وضوح مشاهده کرد.

 

وی ادامه داد: تعداد هنرمندان شناخته شده در سطح ملی و بین المللی، تعداد نمایشنامه های چاپ شده، نمایش هایی که در سطح بین المللی با موقیت های فراوانی رو به رو شده است و ارگان هایی که هرکدام به نوعی درگیر تئاتر شده اند نیز در این سالها رشد چشمگیری داشته اند اما بودجه و قوانین تئاتر متناسب با این پیشرفت ها تعریف نشده است.

 

دژاکام خاطر نشان کرد: هنرمندان ما استعداد و توانایی های بالایی دارند و مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی باید با شناخت این پتانسیل ها به تصحیح قوانین تئاتر دست زده و امکانات لازم را در اختیار هنرمندان تئاتری قرار بدهند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.