شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶

سه پیشنهاد امیر دژاکام برای رشد تئاتر

امیر دژاکام در مراسم معارفه مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ امیر دژاکام برای بهرمندی عموم مردم از هنر تئاتر به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی جامعه سه نکته را بیان کرد.

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس با بیان اینکه تئاتر برای پیشرفت خود نیازمند تعیین هدفی بلند مدت است، اظهار داشت: برای آنکه عموم مردم بتوانند از هنر تئاتر به منظور شکوفایی فرهنگ بهره مند شوند و به وسیله آن فرهنگ عمومی جامعه ارتقا یابد باید سه نکته در نظر گرفته شود که اولین نکته آن این است که همه هنرمندان تئاتر از حق قانونی خود برای فعالیت در این حوزه بهره مند شوند.

 

وی ادامه داد: دومین نکته نیز آن است که همه مکان هایی که دارای شرایطی مناسب برای اجرای تئاتر هستند در اختیار هنرمندان تئاتر قرار داده شود تا آنها بتوانند به بهترین نحو کار خود را به مخاطبان عرضه کنند.

 

کارگردان نمایش «ساقی» در مورد سومین مسئله در رابطه با شکوفایی تئاتر عنوان کرد: جامعه ما نیازهای گوناگونی دارد که همه آنها می تواند دستمایه ای برای اجرای یک نمایش باشد بنابراین نباید آثار نمایشی محدود به موضوعی خاص شود بلکه باید همه موضوعات اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، تاریخی و ... در حوزه این هنر مطرح شوند.

 

دژاکام در توضیح بیشتر مطالب ارائه شده، بیان کرد: شعار تئاتر برای همه به این معنا است که این هنر باید در دسترس 70 میلیون نفر جمعیت در سراسر ایران باشد و این امر محقق نمی شود جز اینکه تعریف جدیدی از مکان تئاتر داشته باشیم.

 

این کارگردان تئاتر ضمن گفتن این نکته که شأن مکان ها می تواند شأن موضوعات را مشخص کند، گفت: تئاتر می تواند در هر مکانی اجرا شود، زمانی که گرو ه ها بنوانند اثر خود را با توجه به شرایط و مکانی مناسب با موضوع نمایش اجرا کنند آنگاه تئاتر می تواند در دسترس همه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که این سه رأس مثلث یعنی فعالیت عادلانه همه هنرمندان بر اساس قانون، توجه به نیازهای گوناگون جامعه برای انتخاب موضوعات و ارائه تعریف جدیدی از مکان تئاتر به درستی اتفاق بیافتد می توان به پیشرفت تئاتر در کشور نیز امیدوار باشیم.

 

بودجه تئاتر باید اصلاح شود

 

دژاکام اصلاح مجدد بودجه تئاتر را یکی از اقدامات اساسی برای پیشرفت تئاتر در کشور خواند و در این رابطه بیان کرد: بودجه تئاتر کشور باید بار دیگر اصلاح و تعریف شود، بودجه ای که برای این هنر در نظر گرفت می شود برابر با هزینه یک فیلم سینمایی است. رقم 200 یا 300   میلیارد رقمی معمولی برای پا گرفتن تئاتر در کشور می تواند باشد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.