جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵

سینما در قاب شیشه‌ای نوروز و «دزدیده شده»/

کلیشه تمام عیار اکشن امریکایی

سپیده موسوی و نقد فیلم دزدیده شده

سینماپرس-گروه نقد/سپیده موسوی

سینماپرس- دزدیده شده فیلمی با بازی نیکلاس کیج ست که ویژه ایام نوروز از سیما پخش شد. این فیلم با وجود آن که محصول سال 2012 است منطبق با توقع مخاطب آن از فیلمهای کیج نیست و فیلم بسیار ضعیف و تکراری با سوژه ای قدیمی که بیننده را به یاد فیلمهای متوسط دهه هشتاد هالیوود می اندازد.


فیلم سینمایی «دزدیده شده» با بازی نیکلاس کیج

 

داستان فیلم درباره مجرمی قدیمی با بازی کیج است که ناخواسته درگیر سرقتی برای نجات جان دخترش می شود و در این میان هم از طرف تبهکاران و هم از طرف اف بی آی تهدید می شود. پس از یک دوره زد وخورد و تعقیب و گریز کودکانه غیر قابل باور که به کمدی های ادی مورفی و به ویژه پلیس بورلی هیلز می ماند وی سرقت را انجام می دهد و موفق به نجات جان دختر از سویی و از طرفی تبرئه خودش می شود!

 

این در حالی است که کیج فیلم های بسیار بهتری در ژانر اکشن دارد و از تغییر چهره گرفته تا بوسه مرگ و سرقت در 60 ثانیه موید این ادعایند. گزینش این فیلم ضعیف برای نمایش از تلویزیون در حالی انجام می شود که چند روز قبل از آن فیلم آموزنده و جذاب هواشناس وی پخش شده بود.

 

کیج در فیلم دزدیده شده نمونه تمام عیار یک قهرمان قانون شکن امریکایی است که بیگناهی وی سبب می شود دست به هر کاری بزند و عملس به دلیل هدفش توجیه شده تلقی شود. نمونه اینشخصیت در آثار هالیوودی فراوان است و از فیلم های شاهد و فراری هریسون فورد گرفته تا قهرمانان پوشالی از عراق بازگشته که در فیلم اخیر هالیوود با عنوان رزمناو battleship    بسیارند  توجیهی برای عملکرد خلاف قانون قهرمانان غربی به شمار می روند.

 

فیلم سینمایی «دزدیده شده» با بازی نیکلاس کیج

 

فیلم های سرقت که ژانر فرعی از دسته فیلم های تریلر به حساب می آیند در دوره دهه پنجاه تا هشتاد میلادی طرفدارن پر و پا قرصی در میان بینندگان سینما وتلویزیون داشتند اما از دهه هشتاد سوژه ها تکراری شدند و برای همین فیلمنامه ویسان یا در دایره تکرار افتادند یا در برخی موارد نادر ابداعات خوبی داشتند. پس از آن از عناصر تخیلی مثل فرار با ماشین زمان استفاده کردند که نمونه آن را می توان در دو سریال معروف فرینج و آلکاتراز مشاهده کرد.

 

همه اینها به دلیل آن است که سوژه های ملموس واقعی تمام شده اند و فیلمسازان باید راهی تازه برای ادامه حیات آثارشان پیدا کنند. با این همه ساخت فیلم هایی مثل دزدیده شده به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد هرچند تماشاگران امریکایی ثابت کرده اند هر فیلمی که توانایی خوردن پاپ کورن با آن وجود داشته باشد جالب است و محتوای آن برایشان چندان مهم نیست!

 

فیلم سینمایی «دزدیده شده» با بازی نیکلاس کیج

 

دزدیده شده جدا از موارد فوق فیلمبرداری مناسب و به ویژه تدوین خوبی ارد که به کمک داستان رنگ و رو رفته آن آمده است . البته کوچکترین ابتکاری در صحنه آرایی یا جلوه های ویژه آن دیده نمی شود و به نظر می رسد عوامل فقط درصدد بوده اند تا فیلم تهیه و روانهاتاق تدوین شود گویی که کاری سفارشی را به آنها سگرده اند که کمترین علاقه ای دورنی ودلی به آن نداشته اند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.