جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱

کارگردان و تهیه کننده مستند «ایرانگرد»:

سراغ آثار دیدنی تکراری نرفته ایم/تهیه کنندگان شبکه چهار در صف بودجه

ایرانگرد

سینماپرس-گروه تلویزیون/ کارگردان و تهیه کننده مستند «ایرانگرد» از پخش مستندی متفاوت برای معرفی طبیعت بکر شهرهای مختلف کشور و زندگی در میان عشایر و مردمان ییلاقی و غارنشین شهرها برای مخاطبان شبکه چهار سیما در ایام نوروز خبر داد.

جواد قارایی کارگردان و تهیه کننده مستند «ایرانگرد» در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در خصوص جزئیات ساخت این مستند که قرار است ایام نوروز از شبکه 4 پخش شود، گفت: برای تهیه «ایرانگرد» به شهر ها و استان های مختلف ایران همچون چهارمحال و بختیاری، گیلان، بوشهر، خوزستان، مازندران و یزد سفر کرده ایم.

 

وی افزود: این مستند در  14 قسمت 30 دقیقه ای روایت زنگی فردی شهرنشین است و برای رسیدن به آرامش به طبیعت سفر و با اقوام مختلف ایرانی آشنا می شود.

 

تهیه کننده مستند «ایرانگرد» در خصوص تفاوت «ایرانگرد» با سایر مستندهای دیگر بیان کرد: مجموعه تصاویری که در این مستند استفاده شده از سفرهایی است که خود من در طول 10 الی 15 سال به قسمت های مختلف ایران داشته ام به این صورت که به هر منطقه ای که سفر کردم آنجا را از حیث ویژگی های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و قومی مورد بررسی قرار داده ام.

 

عدم استفاده از مکانهای مشهور تکراری در ساخت «ایرانگرد»

 

قارایی در پاسخ به اینکه در «ایرانگرد» نیز همچون مستندهای دیگر از لوکیشن های تکراری استفاده شده توضیح داد: از تصاویر طبیعت و فضاهای بکر شهرهای مختلف کشور استفاده کرده ایم و به دور این مقوله تکراری استفاده از مکانهای مشهور در مستندهای ایرانگردی خط کشیدیم و از مکان هایی استفاده کردیم که خیلی به چشم مردم دیده نشده و یا به آن توجهی نشده است.

 

وی افزود: به عنوان نمونه از مناطق تصویربرداری شده می توان به ییلاق تیلار مازندران، روستای سر آقا سید در چهارمحال بختیاری، نشان دادن خانواده عشایری که در غاری در خوزستان زندگی می کنند، مردمان کویر نشین اطراف طبس، جزیره نخیلو در بوشهر که حیات وحش منحصر به فردی دارد اشاره کرد.

 

کارگردان مستند «ایرانگرد» در خصوص نوع و نحوه فیلم برداری این مستند بیان کرد: در بهترین ساعات در یک روز یعنی ابتدای صبح و هنگام غروب که نور مناسب است تمام تصاویر گرفته شده است. همچنین برای تصویربرداری از دوربین های حرفه ای روز همچون 5D   canon و Gopro   با استفاده از لنزهای مختلف و تجهیزات حرفه ای استفاده کردیم.

 

وی در خصوص فضای ساخت این مستند توضیح داد: بر روی تصاویر طبیعت خود من به عنوان راوی نریشن می گویم و در خصوص مکان مورد نظر توضیحات تکمیلی را ارائه می دهم.

 

کیفیت برنامه های تلویزیونی در حال نزول است

 

قارایی در توضیح ارائه این مستند برای پخش از شبکه چهار سیما اظهار داشت: روز به روز شبکه های تلویزیونی بیشتر می شود اما کیفیت و بار برنامه های مفید آن کم می شود. من و گروهم تلاشمان را کردیم تا مخاطبان با تماشای این مستند و تصاویر بکر از طبیعت سرزمین شان به آرامش برسند.

 

وی در خصوص معرفی مکان های تاریخی در این مستند گفت: در برخی از استان ها به معرفی مکان های تاریخی آن شهر نیز پرداختیم و زیبایی ایران و مکان های آن را به تصویر کشیدیم که در این زمینه نیز هیچ ارتباط و کمکی از سازمان میراث فرهنگی نداشته ایم بلکه به صورت مستقل خواستیم ایران را از همه حیث نشان دهیم.

 

کارگردان مستند «ایرانگرد» در خصوص موسیقی استفاده شده در مستند «ایرانگرد» بیان کرد: موسیقی استفاده شده در این مستند تلفیقی است و از موسیقی غربی و ایرانی به صورت تلفیقی استفاده شده که البته همه آرشیوی است و با توجه به همخوانی با مکان مورد نظر از موسیقی آرشیوی متناسب با آن استفاده شده همچنین از آرشیو موسیقی ناصر وحدتی،خواننده ترانه‌های فولكلور گيلانی نیز استفاده کرده ایم.

 

امکان ساخت ادامه «ایرانگرد»

 

قارایی گفت: زمان تصویربرداری حدود 2 سال طول کشیده و تصاویر گرفته شده بسیار زیاد است اما برای پخش 14 قسمت آن با شبکه چهار در ایام نوروز به توافق رسیده ایم ولی امکان ادامه دادن و ساخت قسمت های بیشتری تا 60 قسمت نیز وجود دارد.

 

وی در پاسخ به اینکه توافقی برای ساخت ادامه این مستند انجام شده توضیح داد: اگر به همین منوال باشد من تمایلی به ساخت آن ندارم چرا که برای ساخت این مجموعه نیز هنوز قسط آخر آن پرداخت نشده و دستمزدی هم که قرار است پرداخت شود به اندازه پول تصویربرداری آن نیز نبوده و بخش اعظم آن با قرض گرفتن ساخته شده است.

 

تهیه کنندگان شبکه چهار در صف بودجه

 

کارگردان مستند «ایرانگرد» با اشاره به اوضاع نابه سامان اقتصادی تلویزیون افزود: اوضاع مالی شبکه به گونه ای است که تمام تهیه کنندگان در صف بودجه هستند و این باعث شده که اکثر آنها از کار کردن در تلویزیون عقب نشینی کنند.

 

وی در خصوص سختی های ساخت مستند «ایرانگرد» اظهار داشت: برای ساخت این مجموعه و گرفتن برخی تصاویر 60 کیلومتر را در کوه راهپیمایی کردیم و یا حتی شبی مجبور شدیم در طویله بخوابیم.

 

قارایی در پایان درخصوص زمان پش این مستند بیان کرد: ایرانگرد» قرار است  در ایام نوروز از شبکه چهار سیما پخش  شودکه به نظرم از لحاظ مناسبتی زمان خوبی برای این کار باشد امیدوارم ساعت پخش آن که هنوز مشخص نشده نیز مناسب باشد.

 

از عوامل ساخت «ایرانگرد» می توان جواد قارایی کارگردان و تهیه کننده، رحیم دانایی، حسن فدوی، کوروش معلمی، علی فضلی به عنوان تصویربردار نام برد.

 

انتهای پیام/ت/ب/ن.ف

نظرات

  • علی ۱۳۹۴/۰۱/۲۰ - ۱۸:۲۸
    0 0
    بسیار بسیار زیباست لطفا به روستای فارسیان هم سری بزنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.