سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵

کارگردانان چقدر از موسیقی فیلم می‌دانند؟/

انسیه شاه حسینی: موسیقی وظیفه پیام رسانی فیلم را ندارد

انسیه شاه حسینی

سینما پرس- گروه هفت هنر/ کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی» معتقد است: موسیقی صرفا وظیفه پیام رسانی ندارد اما می تواند در بافت فیلم قرار بگیرد و به پیام رسانی هم کمک کند.

انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی» در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: آهنگسازی «زیباتر از زندگی» را همچون فیلم های قبلی ام سعید انصاری برعهده داشته است.

 

وی افزود: فیلم من بیشتر در فضای عربی می گذرد و آقای انصاری هم آشنایی زیادی به این فضا و این کار دارد، من همیشه از کار وی راضی بوده ام و حال و هوای کارهایش را می پسندم.

 

این کارگردان تصریح کرد: آهنگسازی در سینمای ما معمولا به دو شکل صورت می گیرد؛ یکی در فیلم هایی که مفهوم آن خیلی مهم نیست و موسیقی حالت پرکننده دارد و در مهیج نشان دادن صحنه نقشی ایفا می کند. مثلا زمانی که بازی ها مهیج نیست و می خواهند با موسیقی فیلم را مهیج نشان دهند. حالت دوم زمانی است که موسیقی بخشی از دیالوگ ها، فضا و میزان سن باشد و اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: من تا جایی که توانستم سعی کردم موسیقی کامل کننده باشد و معمولا تا جایی که امکان دارد تلاشم در استفاده از موسیقی فیلم این بوده که بیشتر به لحاظ حسی از موسیقی کمک بگیرم.

 

کارگردان فیلم «پنالتی» در پاسخ به این سوال که معمولا از چه زمانی آهنگساز با گروه همراه می شود و اهمیت این موضوع چقدر است، بیان کرد: اینکه آهنگساز چه زمانی به گروه ملحق شود بیشتر بستگی به حال و هوای آهنگساز دارد و اینکه آهنگساز چقدر با کار همراه شود. بعضا دیده می شود که یک آهنگساز موسیقی چند فیلم را در دست دارد و خود را در تمامی کارها تکرار می کند. شیوه کار من به این صورت است که از همان ابتدای فیلم آهنگساز را در جریان فیلم قرار می دهم و با هم صحبت می کنیم و به یک حس مشترک می رسیم. دوست دارم نظر آهنگساز را در مورد دیالوگ ها و فضای فیلم بشنوم و با هم قسمت ها را ببینیم و به یک نتیجه گیری خوب دست پیدا کنیم. معمولا هم در پایان آن موسیقی ای که در آمده مطلوب و خواستنی بوده است.

 

وی با بیان اینکه موسیقی وظیفه پیام رسانی فیلم را برعهده ندارد، تاکید کرد: موسیقی صرفا وظیفه پیام رسانی ندارد اما می تواند در بافت فیلم قرار بگیرد و به پیام رسانی هم کمک کند. وقتی فیلمی فاقد معنا باشد موسیقی نمی تواند معنایی از آن به ذهن مخاطب متبادر کند این تمامی عناصر یک فیلم است که کنار هم قرار می گیرند و به خوب شدن یک فیلم کمک می کند. یک موسیقی فیلم همان قدر که می تواند به خوب شدن یک فیلم کمک کند اگر موسیقی ناماسب باشد همان قدر می تواند به فیلم لطمه بزند.

 

شاه حسینی در پایان در پاسخ به اینکه «زیباتر از زندگی» در چه مرحله ای قرار دارد، خاطر نشان کرد: درحال حاضر تمامی کارهای فیلم تمام شده است و در مرحله میکس موسیقی قرار دارد.

 

گفتنی است؛ «زیباتر از زندگی» با محوریت زندگی شهید علم الهدی، چهارمین اثری است که انسیه شاه حسینی کارگردانی کرده است و در آن حامد کمیلی، محمود پاک نیت، قربان نجفی و ...ایفای نقش کرده اند. این فیلم در بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.