شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

ماهنامه «فیلم» ویژه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر شد/

جمشید مشایخی: شاید جایزه فیلم فجر را سال ها قبل می گرفتم احساس دیگری داشتم

تقدیر از جمشید مشایخی در جشنواره

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ جدیدترین شماره ماهنامه سینمایی «فیلم» ویژه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به همراه گفت و گویی با جمشید مشایخی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، شماره 454 ماهنامه سینمایی فیلم به سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر پرداخته شده است، در ابتدای این ماهنامه مطلبی با عنوان «یتیمان طوفان یا پرنده های جان سخت؟» آورده شده که در این بخش، مطالب و نکات قابل توجهی در رابطه با سینمای ایران گنجانده شده است.

 

«نامدگان و رفتگان» بخش دوم این ماهنامه است که در آن نگاهی به آمدو رفت دبیران جشنواره فیلم فجردر دوره های اخر شده است و به همین مناسبت نیز گفت و گوهایی نیز با مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره بیست و نهم، محمد خزاعی دبیر جشنواره سی ام و محمد رضا عباسیان دبیر جشنواره سی و یکم انجام شده است.

 

مجله فیلم شماره 545

 

صفحه 14 تا 85 ماهنامه سینمایی فیلم، به معرفی فیلم های ایرانی همه بخش های جشنواره می پردازد، همچنین در این بخش با عنوان «سینمای ایران» دیالوگ های برگزیده، یادداشت فیلم سازان و یادداشت منتقدان در مورد چند فیلم نیز آورده شده است.

 

«چشم حقیقت: مسابقه سینمای مستند» بخش دیگری از ماهنامه است که در آن مطالبی چون «می دانم: افتاد مشکل ها ولی...»، «اطلس رنگارنگ: نگاهی به جریان تولید مستند های تلویزیونی زیر نظر سیمای استان ها»، «نگارستان مستند: گفت و گو با سید جواد مرادی مدیر کل طرح و برنامه سیمای استان ها»، «معرفی مستند های این بخش و یادداشت فیلم سازان»، «وجهی دیگر از منشور او: یادی از محمد رضا شریفی که مستند ساز هم بود، به مناسبت سالگرد تولد و مرگ او»، آورده شده است.

 

«فیلم اولی ها»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «سینمای سعادت: مسابقه جهان اسلام» دیگر بخش هایی از این ماهنامه است که به بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر اختصاص یافته است.

 

در بخش «جشنواره جشنواره ها» فیلم های برگزیده جشنواره های جهانی معرفی شده است. «عشق»، «کشتار»، «همکار»، «کودکی پنهان»، «فیل سفید»، «دیوانه بی او»، «رقصنده با سایه»، «شکار»، «قاچاقچی»، «همه آنچه داری» و « دوشیزه جین زیبا» از جمله این فیلم ها هستند.

 

«همه اش زیر سر پول است» عنوان مقاله ای از راجر ایبرت در مخالفت با سینمای سه بعدی است که در بخش «سینمای سه بعدی»  آورده شده است، همچنین در این بخش فیلم هایی چون شمشیر های پرنده دروازه اژدها، دنیای اقیانوس، استریکس و اوبلیکس و هنر پروازمعرفی شده است.

 

در بخش «نمایش های ویژه» نیز فیلم های شورش، پسران ابر، خط مقدم، سرقت بزرگ، وداع طولانی، تأیید شده برای فرزند خواندگی، سی سال تاریکی، چهار سوار، در آغوش مادرم، اوا و ملت هسته ای معرفی شده است.

 

چشم انداز سینمای چین، سینمای لهستان، سینمای کشورهای غیر متعهد از دیگر بخش های این ماهنامه هستند، همچنین در بخش دیگری از ماهنامه با عنوان «به امید هوای تازه تر» به آهنگسازان جشنواره سی و یکم پرداخته شده است.

 

در بخش پایانی این مجله به مناسبت بزرگداشت جشنواره سی و یکم از جمشید مشایخی، جهانگیر الماسی، مهری شیرازی  و نادر طالب زاده مطالبی در مورد این هنرمندان آورده شده است.

 

در بخشی از گفت و گوی این ماهنامه با جمشید مشایخی می خوانیم:

 

ـ شما هیچ وقت در اختتامیه جشنواره فجر سیمرغی نگرفتید اما حالا قرار است در افتتاحیه جشنواره از شما تقدیر کنند و سیمرغ افتخاری نصیب تان شود. چه احساسی دارید؟

 

ـ هیچ احساسی ندارم! همین که می توانم به خیابان بروم و کسی رویش را برنگرداند مهمترین تقدیر است. البته محبت دوستان را نمی خواهم رد کنم، بی معرفت نیستم. آن تقدیر بحث دیگری است. اما شاید این جایزه را سال ها قبل می گرفتم احساس دیگری داشتم.

 

ـ  در این سال ها که سیمرغ نگرفتید، این احساس را نداشتید که به شما کم لطفی کرده اند؟

 

ـ تاریخ هنر نوشته می شود. آن هم نه امروز، بلکه در سال های بعد. آیندگان هم بدون حب و بغض می توانند نظر بدهند. این ماجرا در همه جای دنیا هست. در مراسم اسکار هم گاهی حق به حق دار نمی رسد و دخالت هایی می شود یا بر اساس دوستی و دشمنی است یا بر اساس سلیقه...

 

گفتنی است شماره 454 ماهنامه سینمایی «فیلم»؛ ویژه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در 180 صفحه و با قیمت 5000 تومان در اختیار علاقه مندان قار گرفته است.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.