یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴

رئیس سازمان سینمایی در همایش هالیوودیسم:

هالیوود با خلق دنیائی افسانه‌ای احساسات انسان را در طلسم خود گرفتار کرده است

شمقدری

سینماپرس- گروه سینما/ صبح امروز – پانزدهم بهمن ماه- طي مراسمي همايش بين المللي هاليووديسم و سينما در هتل آزادی تهران آغاز به كار كرد و در این نشت جواد شمقدری در مورد دنیای فیلم های هالیوودی گفت: هالیوود با خلق دنیائی افسانه‌ای احساسات انسان را در طلسم خود گرفتار کرده است.

به گزارش سینماپرس، در اين مراسم رئيس سازمان سينمايي در سخناني به بررسي و تأثير گذاري ابعاد هاليووديسم در سينما پرداخت. مشروح سخنان رئيس سازمان سينمايي به شرح ذيل است.

نظريه پردازان و كارشناسان فرهنگي و سينمايي از چندكشور جهان اينجا جمع شده اند تا در يك هم انديشي عالمانه و محققانه نسبت به پديده هاليوود به بحث بنشينند كه بيش از نود سال است توانسته است در عرصه سينما يك ايدئولوژي وجهان بيني را به شكل پنهاني اما بسيار موثر و كارآمد در اذهان و باور و رفتار بسياري تثبيت نمايد. كاري كه بسياري از پيامبران و مصلحان جهاني همچون حضرت نوح پيامبر نتوانستند با آن عمر طولاني به آن موفقيت برسند. البته امروز بخش بزرگي از جامعه بشري از پيروان و تعليم ديدگان دو پيامبر بزرگ الهي يعني حضرت مسيح عليه السلام و حضرت محمد بن عبدا... (ص) هستند. اما واقعيت تلخ اين است آنچه در بزرگراه اطلاعات در حال گردش و حركت است كمتر از اين در منبع الهي الهام و منشاء گرفته است.

جريان اصلي توليد و انتقال و پيام ها امروز بر عهده مديريت پنهان برجهان است و رسانه و سينما ابزار اصلي آن است و هاليوود تجسم بخشي و الگوسازي اين عرصه را بر عهده دارد.

هاليوود با خلق دنياي خيالي و افسانه اي ،اذهان و احساسات و عواطف ميليون ها انسان را در طلسم جادوئي خود گرفتار كرده است. و خصلت هاي عام بشري را در چارچوب نظام ارزشي خود به اسارت گرفته است.

امروز بر بعضي واژگان چنان بلائي نازل شده كه بايد از نو آنها را معنا كرد واژگاني همچون حقوق بشر، آزادي ،دموكراسي ،خوشبختي،عدالت،درستي.

براستي آنچه در پيام هاي فيلم هاليوودي غير قابل باور unthinkable  رخ داده يك واژگوني به تمام معناي واژه ها نيست ؟ شايد بهتر باشد بگوييم در اين فيلم يك هرج و مرج و از هم گسيختگي معرفتي و زيبا شناختي نسبت به همه عناصر معنوي و انساني روي داده است عاطفه، وجدان،همدردي، دل رحمي و همه خصلت هاي ديگر بشري كه خداوند بر اساس فطرت در نهاد بشر به امانت گذاشته در اين فيلم به تاراج مي رود. بي دليل نيست يك سرباز عادي آمريكايي به راحتي و بدون دغدغه حاضر مي شود افراد بيگناه و غير مسلحي را كه همگي افراد يك خانواده هستند همه را در يك چشم بر هم زدن با رگبار اسلحه خود به خاك و خون بكشد و سپس با تمسخر و استهزاء و لبخند به اجساد قربانيان خود بنگرد حتي با آنها عكس بگيرد و لحظه اي بعد در يك جشن و پايكوبي و هم آغوشي فرو رود و هيچ احساس گناه و پشيماني هم نداشته باشد!

آنچه باعث مي شود اين واقعه بارها و بارها و به اشكال مختلف تكرار شود ناشي از چه تربيت فكري و مانيفست اعتقادي است! چه اقناع ذهني و عاطفي قبلاً شكل گرفته است؟

آيا خانواده ،محيط مدرسه و حتي روابط اجتماعي موجود در جامعه آمريكايي اين نقش را داشته اند؟ بي ترديد بجز داستان پردازي و دنياهاي خيالي خلق شده در هاليوود نمي توان براي آن منشاء و سرآغازي سراغ گرفت.

انبياءالهي آمدند تا براساس فطرت و با اتصال به نقطه كمال بشري يعني خداوند متعال همه نيروها و عواطف و احساسات و انديشه بشري را در يك چارچوب شكل دهند و منشاء خير و شر را بر مبناي سود و زياني كه به حقيقت انسان و عالم مي رساند سامان دهند.

اما هاليوود يك شاخص و تراز ديگري را به مرور جايگزين كرد و نه تنها فطرت را سركوب كرد كه شيطان رامبناي تفسير وتوضيح پديده ها قرار داد در اين مرتبه ، اصالت و حقيقت هر امري متوقف بر ماهيت يك پديده نيست بلكه به جايگاه و نقش آن پديده در نسبت به حوادث و اتفاقات بستگي پيدا كرد كه آيا در خدمت نظام شيطاني قرار دارد يا خير؟

به طور مثال قتل و غارت و تجاوز فقط يك پديده است خوب و بد آن بستگي به آن دارد كه در خدمت منافع قدرتمندان و نظام حاكم بر جهان كنوني قرار بگيرد يا نه اگر در تثبيت نظام شيطاني موجود كمكي نمايد محمل خوبي خواهد بود و  حتي شايسته تقدير است همچنان كه به فرمانده ناو وينسنس به خاطر سرنگوني هواپيماي مسافربري ايراني مدال شجاعت مي دهد.

اين بلائي است كه هاليوود با خلق نظام ارزشي خود بر سر انسانيت و حقيقت آورده است.

من ترديدي ندارم بسياري از فيلسمازان و كارگردانان و هنرمنداني كه در هاليوود مشغول فعاليت هستند نه مايل هستند نه مي دانند كه چنين نقشي را ايفا مي نمايند. و البته فيلمسازان مستقلي هستند كه آگاهانه و با شناخت از جريان غالب هاليوود فاصله گرفته اند.

هاليوود يك پديده مستقل و يك ماهيت يكساني ندارد اما قطعاً مديريت پنهاني كه سرانگشتان هدايت آن در مراكز و بنگاههاي اقتصادي بزرگ و مراكز پژوهشي و نظريه پردازي ديده مي شود از يك ماهيت بسيط و روشني برخوردار است كه مي داند چه مي كند و هوشمندانه عمل مي نمايد.

گاه هنرمندان بسان بردگاني هستند كه به جابجائي سنگ هايي دست مي زنند كه تنها معمار اصلي مي داند اهرامي را بنا خواهد كرد كه قرار است در مركز آن با حفظ اجساد فراعنه ، آنها را جاويدان سازد.

تحريم همه جانبه و فراگير عليه ملت بزرگ و مظلوم ايران كه توسط مدعيان و صاحبان نظم نوين جهاني و مديران حاكميت جهاني اعمال مي شود. نمونه ديگري از رفتارهايي است كه به اسم دفاع از صلح وانسانيت و نظم وقانون شكل گرفته است. اما كمتر كسي حقيقت را مي گويدو دانش هاي روز بشري است كه نبايد از چنگال قدرتمندان و زورگوياني كه همراه سيطره صهيونيسم هستند خارج شود و در جريان يك طرفه ثروت و قدرت بسوي اربابان آنان خللي وارد شود و البته بايد بر روي اين انحصار شيطاني يك زرورق زيبا كشيد و هاليوود بخشي از اين مأموريت را با ساخت فيلم هاي سينمايي بر عهده گرفته است. پرونده اي كه بايد در اين همايش واكاوي و بازخواني شود و ابعاد پيدا وپنهان آن مورد مطالعه وتحليل قرار گيرد.

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.