پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷

گزارشی از متن و حاشیه افتتاحیه فیلم فجر؛

مشایخی: افتخار می کنم که همیشه شاگردم

تقدیر از مشایخی

سینماپرس- گروه سینما/ جمشید مشایخی در مراسم افتتاحیه جشنواره سی و یکم فیلم فجر گفت: افتخار می کنم که همیشه شاگرد هستم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم افتتاحیه جشنواره سی و یکم فیلم فجر با پخش موسیقی زنده همراه با کلیپی از هنرمندانی که طی یک سال از دنیا رفته اند و پخش نماهنگی برای زنده نگاه داشتن یاد مسعود بهنام ادامه یافت.

در اولین تجلیل مراسم افتتاحیه نادر طالب زاده به همراه یوسفعلی میرشکاک روی سن آمد و میرشکاک در وصف طالب زاده گفت: من طالب زاده را در کنار سیدمرتضی آوینی شناختم زمانی که به دعوت ایشان برای دیدن فیلم «برلین زیر بال فرشتگان» دعوت شدیم. گویی دو فرشته از آسمان فرود آمده بودند تا تقدیر مرا به گونه ای رقم زنند که در این سرزمین بمانم. سید مرتضی آوینی اولین فرشته در فکه به آسمان رفت و طالب‌زاده در نزد من ماند و کمترین فضیلتش ساخت فیلم مستند است.

در ادامه نادر طالب‌زاده گفت: چقدر جای مرتضی خالی است ای کاش در دوران حیاتش از او تقدیر می‌شد من لیاقت این کلمات را ندارم خوشحالم با یوسفعلی میرشکاک در این مراسم حاضر شدم و از همه کسانی که ما را شایسته این تقدیر دانستند، تشکر می‌کنم.

در ادامه، فرامرز قریبیان به همراه جهانگیر الماسی به صحنه آمدند تا از الماسی به پاس خدماتش به سینمای ایران تقدیر شود.

الماسی ضمن سپاسگزاری از سینما و مردم ایران گفت: از مردم ایران، سینمای ایران و از اساتیدی مانند استاد جمشید مشایخی و استاد فرامرز قریبیان و همه‌ی کسانی که در طی این سال‌ها با عنایتشان نکته‌ای به من آموختند، سپاسگزارم.

وی سپس اناری که از دست یک نوجوان روی سن تحویل گرفته بود را به نشانه‌ی تقدیر به فرامرز قریبیان داد که اولین فیلمش در سینمای ایران را برای او بازی کرده است.

فرامرز قریبیان هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع اظهار کرد: واقعا فکر نمی‌کنم که کار خاصی انجام داده باشم؛ چرا که وقتی جهانگیر الماسی به عنوان یک جوان پیش من آمد از او استقبال کردم و فکر می‌کنم این وظیفه‌ی من بود.

مهری شیرازی و مریلا زارعی برای بخش سوم از بزرگداشت‌ها به روی سن آمدند و محمد سلوکی از نیکی کریمی هم دعوت کرد تا برای اهدای دیپلم افتخار به مریلا زارعی کمک کند.

زارعی پیش از اهدای این دیپلم افتخار به مهری شیرازی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تا به حال در چنین جمع هایی بسیار حضور یافتم اما قلبم هیچ گاه نمی تپید اما در امشب این اتفاق رخ داد چرا که شب عزیزی است. دلیل حضورم در عرصه سینمای ایران طراحان چهره‌پرداز و چیره دست بوده‌اند که تداوم حضورم را باعث شده اند.

وی ادامه داد: مهین نویدی مرا به سینما معرفی کرد و با دستان پرمهر مهری شیرازی که حدود هفت پروژه سینمایی را با ایشان طی کردم و با دست گرم ایشان با آرامش مقابل دوربین قرار گرفتم. شما می دانید که فاصله قریبی میان من و شیرازی پیش آمده بود از این رو اجازه می خواهم در این جمع زانو زده و دست ایشان را ببوسم.

مهری شیرازی در ادامه گفت: از تمام کسانی که مرا شایسته تقدیر دانستند سپاسگزاری می‌کنم.

در ادامه این مراسم کلیپی از مجموعه کارهای جمشید مشایخی نمایش داده شد که با استقبال فراوان حاضران روبه رو بود. مهدی سلوکی از هنرمندان حاضر در سالن خواست تا برای تجلیل از این هنرمند روی سن بیایند که از این میان امین حیایی، کوروش تهامی، رضا ناجی، سید احمد میرعلایی، پویا امینی، نادر طریقت، جواد شمقدری، محمد متوسلانی و محمدرضا عباسیان به روی سن آمدند.

جمشید مشایخی ضمن دریافت دیپلم افتخار گفت: افتخار می کنم که همیشه شاگردم. این بازیگر بیتی از حافظ را به حاضران تقدیم کرد.

پایان بخش مراسم اجرای قطعه دیگری توسط گروه «وصل یار» بود که با موسیقی تلفیقی خود حال و هوای دیگری را به مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بخشیدند.

این مراسم حاشیه هایی نیز به همراه داشت که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تدابیر ویژه ای برای رسانه های صوتی و تصویری در نظر گرفته شده بود به نحوی که هر رسانه ای جای مشخصی جهت ضبط برنامه خود داشت که این به نظم حاکم بر سالن و بهتر پوشش دادن برنامه های افتتاحیه کمک می کرد.

مراسم افتتاحیه جشنواره سی و یکم به نسبت سال های گذشته با نظم و ترتیب بهتری برگزار شد مراسم تقریبا در ساعت مقرر شروع و به پایان رسید. صندلی های سالن اصلی براساس نام فیلم ها و سمت افراد با برگه هایی مشخص شده بود تا هر فردی به راحتی جای خود را بیابد.

جمعیت حاضران در سالن نسبت به سال های گذشته بسیار محدود تر بود به نحوی که بسیاری از صندلی های طبقات بالایی تا پایان مراسم خالی ماند.

برای این مراسم دکور ویژه ای طراحی شده بود که در دو قسمت کناری آن دو مانیتور تصاویر تهیه شده را نمایش می دادند اما در میانه مراسم چند دقیقه ای یکی از مانیتورها در پخش تصاویر دچار مشکل شد و مجری برنامه دلیل هلی بی ربطی برای کمرنگ کردن این مشکل مطرح کرد.

بهره گیری از ابیات حافظ در سخنرانی های حاضران ازجمله مسوولین نشان از شاعرانه شدن حال و هوای سینمای ایران داشت.

در این مراسم علی عطشانی موفق شد پس از 6 ماه انتظار جواد شمقدری را از نزدیک ملاقات کند.

در بخش تقدیر از جهانگیر الماسی برای یادآوری فیلم «نار و نی» پسربچه ای با اناری در دست به دنبال هنرمندان روی سن بود تا تداعی کننده فیلم «نار و نی» باشد هرچند که کمتر مخاطبی متوجه هدف از حضور نی زن و انارهای روی سن شد و این ابتکار در لابه لای صحبت های هنرمندان گم شد.

تجلیل از جمشید مشایخی به دلیل دعوت نامناسب مجری برنامه با بی نظمی ای همراه بود که در پی آن سن تبدیل به محلی برای روبوسی برخی علاقمندان به «کمال الملک» علی حاتمی شد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.