پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳

اولین سیمرغ جشنواره سی و یکم بر دوش شهردار تهران نشست

  افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

سینماپرس- گروه سینما/ فرشته طائرپور با تقدیم سیمرغ خود به محمدباقر قالیباف گفت: باشد که این سیمرغ موجب شود تا ایشان به عنوان شهردار توجهی به سطح شهر و سهم اندک سینمای ایران کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سی و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر با حضور مسوولان و هنرمندان کشور در تالار وحدت افتتاح شد.

این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت با هنرنمایی گروه وصل یار به سرپرستی ابراهیم اثباتی آغاز شد. پس از اجرای این گروه کلیپی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) نمایش داده شد و پس از آن محمدرضا عباسیان؛ دبیر جشنواره متنی را در حال و هوای سی و یکمین جشنواره قرائت کرد.

در بخش های مختلفی از این مراسم کلیپ هایی از هیات انتخاب بخش های مختلف جشنواره و هیات داوران بخش مواد تبلیغی و عکس نمایش داده شد.

علاوه بر میهمانان ایرانی در مراسم افتتاحیه میهمانانی از کشور لهستان و چین حضور داشتند که در بخشی از برنامه یکی از آن ها به نام «فنگ شو ین»؛ پولسازترین سینماگر چین در سال های اخیر روی سن آمد و گفت: جشنواره فیلم ها در حقیقت جمعی برای همه اهالی سینما است و یک فرصت برای فرهنگ های مختلف محسوب می شود از مسوولان جشنواره فجر تشکر می کنم که فرصتی گرانبها را به کشور چین اختصاص دادند تا فیلم های چینی به ایران معرفی شود.

در ادامه کلیپی از آثار این کارگردان نمایش داده شد و سپس برگزیدگان بخش مواد تبلیغی و عکس و پوستر معرفی شدند. در این بخش سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم با حضور وزیر ارشاد، محمدرضا عباسیان و مهدی صباغ زاده به امید صالحی برای عکاسی از فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.

سپس سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر فیلم به فرشته طائرپور برای فیلم «آئینه های رو به رو» تعلق گرفت. طائرپور با دریافت جایزه آن را به شهردار تهران تقدیم کرد و گفت: جای بسیاری از بزرگان در این جا خالی است از جمله مسعود بهنام و رخشان بنی اعتماد. این جایزه را به آقای قالیباف تقدیم می کنم تا باعث شود ایشان به عنوان شهردار توجهی به سطح شهر و سهم اندک سینمای ایران کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه‌ با قدم زدن در شهر می‌توان سهم نزدیک به صفر سینمای ایران را در عرصه‌های تبلیغاتی در مقایسه با تنقلات، لوازم خانگی و موبایل‌ها و... مشاهده کرد. در پایتخت کشوری که صاحب سینمای ملی است جای تاسف دارد چهره اش از روح سینمایی تهی باشد. هیچ اشکالی ندارد ما به شهرمان وجه سینمایی دهیم و به عنوان شهردار به آن افتخار کنیم.

 این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: در این روزگاری که از همه طرف به سینما جفا می‌شود، حق است که به سینمایی که عوارض پرداخت می‌کند توجه بیشتری شود.

 در ادامه سیمرغ بهترین آنونس فیلم به فرشته طائرپور و نگار آذربایجانی برای فیلم «آئینه های رو به رو» اهدا شد.

پس از معرفی بخشی از برگزیدگان سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور جواد شمقدری؛ رئیس سازمان سینمایی و محمدرضا عباسیان؛ دبیر جشنواره فیلم فجر از علی عطشانی و بابک مححقق برای ساخت اولین فیلم سه بعدی ایران تقدیر شد.

دبیر جشنواره با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در ایران اظهار کرد: تکنولوژی دنیا به سمت دیجیتال حرکت کرد و این اتفاق مهمی بود. در این مدت به کمک همه همکاران از جمله عزت الله علیزاده کلیه سینماهای جشنواره به سیستم دیجیتال مجهز شد. اولین فیلم سع بعدی ایرانی توسط عطشانی تولید شد که این جای قدردانی دارد.

علی عطشانی هم که برای دریافت لوح تقدیر روی سن آمده بود با اشاره به ملاقات با شمقدری از نزدیک گفت: خوشحالم که آقای شمقدری را پس از 6 ماه از نزدیک دیدم. چون حدود 10 بار درخواست کردم که ایشان 5 دقیقه به من وقت بدهند اما نشد.

سپس سیروس شقایقی، منوچهر قاضی‌زاده و شیرافکن از طراحان قدیمی سردر سینماهای ایران تقدیر شدند.

 این هنرمندان در زمانی که امکانات طراحی دیجیتال سردر سینماها وجود نداشت با کمک دستان هنرمند خود، سردر سینماهای ایران را طراحی کردند.

 انتهای پیام/ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.