چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳

صلح‌جو در گفت‌وگو با سینماپرس:

نگاه حقارت به سینمای دیجیتال پشیمانی به دنبال دارد

طهماسب صلح جو2

سینماپرس-گروه سینما/ طهماسب صلح جو ضمن تأسف از اینکه بیشتر سینماها به فن آوری دیجیتال مجهز نیستند نوع نگاه حقیر به سینمای دیجتال را نادرست خواند.

یک منتقد در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب افزود: جشنواره ای مانند فجر با سابقه ای که دارد توانسته بخش زیادی از نیاز اهالی سینما را پاسخ دهد و تاحدودی اغنا کننده شده اما جشنواره فیلم ویدیوئی می تواند همتراز جشنواره فجر شود چرا که فیلم های حاضر در این جشنواره مربوط به آینده سینما است.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از بحث هایی که همواره میان منتقدان و فیلمسازان وجود دارد نازل بودن آثار ویدیوئی نسبت به آثار سینمایی است آیا می توان حق را به این فیلمسازان داد، تصریح کرد: بهتر است به جای فیلم ویدیوئی بگوییم سینمای دیجیتال، این سینما به لحاظ ابزار فراتر از سینمای نگاتیو است چرا که سینمای نگاتیو رشد خود را طی کرده اما سینمای دیجیتال تازه مسیر رشد را طی می کند.

صلح جو با اشاره به حرفه ای بودن سینمای دیجیتال خاطرنشان کرد: هنوز لابراتورهای ما نمی توانند کارهای تروکاژ را به درستی انجام دهند، در حالی که سینمای دیجیتال بسیاری از مشکلات فنی را حل کرده است. این نوع سینما با مجموعه ای از امکاناتی که در اختیار فیلمساز قرار می دهد، می تواند زمینه مناسبی برای شکوفایی خلاقیت فیلمسازان هنرمند باشد.

وی افزود: وقتی به دیده حقارت به این سینما نگاه کنیم ممکن است روزی پشیمان شویم که چرا زمانی که باید به این نوع سینما توجه می کردیم نسبت به آن غافل بوده ایم.

این منتقد سینما در پاسخ به این پرسشض که بخش اعظم سینماهای ایران به پخش دیجیتال مجهز نیستند این می تواند دلیلی برای بی توجهی سینماگران به این نوع سینما باشد، توضیح داد: تنها شاخه ای از سینمای دیجیتال به تله فیلم ها و فیلم های تلویزیونی مربوط می شود در حالی که این سینما می تواند هویت مستقلی داشته باشد اما باید امکانات آن را فراهم کرد که بخشی از این امکانات به تجهیز سینماها بازمی گردد.

وی با اشاره به انگیزه فیلمسازان جوان در حوزه سینمای دیجیتال گفت: فیلمسازان جوان از سینمای دیجیتال استقبال می کنند و این حرفه ای های سینما هستند که با تجربه ای که در سینمای نگاتیو دارند سینمای دیجیتال را جدی نمی گیرند. جوان ها در این زمینه پیشتاز هستند.

صلح جو در پایان یادآور شد: با تلاش فیلمسازان جوان سینمای دیجیتال، سینمای آینده محسوب می شود و همه نهادهای سینمایی می توانند در ترویج این سینما کمک کنند.

انتهای پیام/ ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.