شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳

رضا کیانیان: فردین تمام کتاب های مرا خوانده بود

رضا کیانیان در شهر کتاب

نشست صمیمانه رضا کیانیان با مخاطبان کتاب هایش، عصر دیروز در شهر کتاب تهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ادبی خبرگزاری سینمای ایران رضا کیانیان عصر دیروز در شهر کتاب مرکزی خطاب به مخاطبانش گفت: من یک بازیگر هستم و گمان می کنم از عهده این کار نیز به خوبی برمی آیم. درباره بازیگری مطالعه کرده ام و کتاب نیز نوشته ام.

وی افزود: بنابراین می توانم به عنوان یک حرفه ای بگویم که ناصر ملک مطیعی، محمدعلی فردین و بهروز وثوقی قله های بازیگری ایران هستند. تا پیش از آشنایی با فردین از وجوه متفاوت شخصیتی وی و خدماتی که به سینمای ایران انجام داده است آگاه نبودم و به همین خاطر بعد از عذر خواهی از وی خواستم که اجازه یک مصاحبه را به من بدهد. این مصاحبه همان کتابی است که منتشر شده و در اختیار شما است.

کیانیان توضیح داد: در روز افتتاح فیلم «سینما سینماست» برای نخستین بار فردین را دیدم و فهمیدم که تمام کتاب های مرا خوانده است. متاسفانه ما درباره تاریخ و همه چیزهای اطرافمان، نگاه کلی داریم و هرگز به جزئیات دقت نمی کنیم. زندگی این بازیگران و همه چیز هایی که در کتاب «این مردم نازنین» گفته ام حاصل نگاهم به جزئیات است.

این بازیگر در ادامه به نقش هایی که در سینمای ایران بازی کرده است اشاره کرد گفت: از نظر من بهترین بازیگران، بازیگران نقش مکمل هستند. چون در واقع آن ها هستند که موتور فیلم را روشن نگه می دارند. در سینمای ایران هر نقشی را بازی کرده ام و نقش کوتاه و بلند برایم معنایی ندارد.

او با اشاره به این که بازیگران بزرگ درواقع ستاره ها نیستند ادامه داد: اغلب در فیلمنامه ها می گردم و نقش های کوچک و متفاوت را پیدا می کنم و می گویم که می خواهم آن ها را بازی کنم. تهیه کننده و کارگردان هم مشکلی ندارند و خوشحال می شوند که رضا کیانیان به دنبال نقش اول فیلمشان نیست.

این هنرمند همچنین با شاره به نوشتن مقاله ای با عنوان «در ستایش نقش مکمل» توضیح داد: دوست ندارم یک نقش را چند بار بازی کنم. برخی از بازیگران بسیار بزرگ که من هم ارادت زیادی به آن ها دارم، آن قدر در یک نقش تکرار شده اند که از آن برای خود زندان ساخته اند. رابرت دنیرو و آل پاچینو بازیگران مورد علاقه من هستند اما خود را در این قفس محبوس کرده اند. در عوض، بازیگری مثل «کوین اسپیسی» نقش های کوتاه و بلند زیادی برای سینما بازی کرده است.

رضا کیانیان گفت: هر بازیگری یک غریزه دارد و نقش هایش را با استفاده از آن ها انتخاب می کند. یک بازیگر خوب کسی است که بتواند نقش هایی برخلاف غریزه اش را بازی کند و هر نقش را نیز به شیوه ای جدید بسازد.

این بازیگر درباره پرداختن همزمان به چند هنر گفت: فکر می کنم بعد از 45 سال تجربه بازیگری را خوب بلد هستم. به همین خاطر عکس هم می گیرم و نوشتن هم برایم کاملا جدی است. البته دلم نمی خواهد برای کسی الگو باشم. هر شخصی منحصر به فرد است و نیازی نیست الگوی خاصی داشته باشد.

او ادامه داد: به جز بازیگری هزار کار دیگر هم در سینما می کنم و این دیوانگی مخصوص من است. ممکن است یکی از همین روزها قصه هم بنویسم. کلا خودم را زیاد سورپرایز می کنم.

بازیگر فیلم «آژانس شیشه ای» همچنین به فیلم های عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: کیارستمی بازیگر نمی آورد بلکه از انسان ها در موقعیت های مختلف فیلم می گیرد. گرچه ین بازی ها طبیعی است اما همین بازیگران نمی توانند در موقعیت های دیگر به ایفای نقش بپردازند. بنابراین از نظر من بازیگر به معنای واقعی آن نیستند.

این هنرمند در پایان سخنش به نقش شهرت در فروش آثارش در حوزه تجسمی اشاره کرد و گفت: من 45 سال زحمت کشیدم که به این جا برسم. در ارائه آثارم تلاش کرده ام هیچگاه حق کسی را نخورم. البته منکر تاثیر شهرتم نیستم اما باید اشاره کنم که خریداران آثار من به هیچ وجه طرفدارانم نیستند. بلکه کلکسیونر ها هستند که از من عکس و مجسمه می خرند.

نشست رضا کیانیان با مخاطبانش به مناسبت هفته کتاب، عصر دیروز برگزار شد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.