یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰

نشست نقد و بررسی "هر شب تنهایی" برگزار شد

"هر شب تنهایی

نشست نقد و بررسی "هر شب تنهایی" در صد و چهلمین شماره برنامه باشگاه فیلم تهران فرهنگسرای ارسباران به مناسبت روز معلم برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، صد و چهلمین شماره برنامه باشگاه فیلم تهران با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی "هرشب تنهایی" شب گذشته (شنبه) به مناسبت روز معلم و با حضور کامبوزیا پرتوی فیلم نامه نویس و مدرس این حوزه، رضا درستکار  منتقد سینما، عباس فاضلی کارشناس سینما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

پرتویی در ابتدای این نشست با اشاره به هقته معلم و کارگر، گفت: هفته کارگر را به خودم و شما تبریک می گویم و روز معلم را به معلمین هرچند این دو قشر بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

همچنین عباس فاضلی کارشناس سینما، افزود: فیلم "ننه لالا و فرزندانش" را بی نهایت دوست دارم و پرتویی را استاد خودم می دانم.

در ادامه پرتویی درباره "هرشب تنهایی" اظهارکرد: این فیلم در ابتدا قرار بود به صورت سریال 14 قسمتی با موضوعی مرتبط به امام رضا (ع) و بدون حضور بازیگر حرفه ای ساخته شود، اما زمانی که مدیران با نسخه سینمای آن موافقت کردند بسیاری از معادله ها عوض شد.

وی با اشاره به بازیگران اصلی اثر ذکر شده، گفت: حامد بهداد فیلمنامه را دوست داشت اما عموماً بازیگرها با نقش خود مشکل دارند زیرا به جایگاه شان می اندیشند ضمن آنکه لیلا حاتمی از معلم بودن راضی نبود.

این نویسنده در این باره ادامه داد: قطع ارتباط بنده با فیلم نامه از زمانی صورت گرفت که بازیگرها به اصرار خواهان تغییر آن شدند.

فاضلی درباره نگاه هنرپیشه به موقعیت خود در جامعه، افزود: این حساسیت به خودی خود بلامانع است اما اصرار در آن باعث خدشه به اثر و فیلم نامه می شود.

صدر عاملی کارگردان سرگردانی است
وی درباره کارگردانی اثر مذکور، گفت: صدر عاملی کارگردان سرگردانی است هر چند اولین ساخته اش با عنوان "رهایی" در ژانر دفاع مقدس را هنوز به یاد دارم به همین دلیل با وجود سرگردانی، فیلم ساز درجه اولی محسوب می شود "گل های داودی" نمونه خوب این امر است.

به گفته این تحلیل گر صدرعاملی هنوز هم میان انتخابات تجربی و حرفه ای خود سرگردان است و صحنه های لوکس و موسیقی که به هیچ عنوان با اثر هم خوانی نداشت، سبب افت کیفیت این اثر شده است.

در ادامه درستکار با بیان اینکه مدیران سینمایی نسبت به فرم اطلاعات لازمه و کافی ندارند، گفت: از آنجا که مسئولان مضمون گرا هستند یک باره می گویند مثلاً درباره امام رضا (ع) فیلم ساخته شود اما عموما به سراغ معجزات عجیب و غریب پیامبران قبل از رسول اکرم (ص) می روند در حالی که معجزات دین اسلام و پیامبر (ص) مبنی بر پیام و اندیشه بوده است.

وی ادامه داد: فیلم سازها و افرادی که در راس امور قرار گرفته اند به دنبال هوا کردن فیل می روند.

این منتقد معتقد است: فرم در سینمای کشور ما به شدت مهجور است و فیلم سازانی که بتوانند فرم را به بازی بگیرند کمتر پیدا می شوند.

پرتویی ادامه داد: قرار نبود معجزه ای رخ دهد بلکه تغییر نگاه و احوالات روحی زن بیمار خود به تنهایی می توانست نشانی از معجزه باشد.

"هر شب تنهایی" فضایی سرد دارد
درستکار گفت: "هر شب تنهایی" با وجود آنکه ما را سرگرم می کند مضمون سخت، تصاویر شلخته و فضای سرد آن نشان از بی ثباتی است.

پرتویی با اشاره دوباره به فرم و محتوا، گفت: فرم هنگام نگارش فیلم نامه مشخص می شود در فیلم "بازی بزرگان" حرفی از زبان بچه ها برای بزرگان و در "گفتار" حرفی برای خود بچه ها داشتم ضمن آنکه فیلم نامه "خاک و خاکستری" که برای فرانسوی ها نگارش شد با تمام آثار گذشته بنده کاملاً متفاوت بود.

بنابراین گزارش این نشست با بحث های تخصصی در زمینه فیلم نامه نویسی و پرسش و پاسخ دراین باره به پایان رسید.

انتهای پیام/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.