عباس علمداری/ روز گذشته، همزمان با افزایش نرخ بنزین و در حالی که انتظار میرفت این اتفاق با واکنش قابل توجه رسانهها همراه شود، خبر انتشار قسمت نخست برنامه «گنگ» از سکوی فیلیمو به سوژه اصلی رسانهها تبدیل شد. برنامهای با اجرای علی ضیا که در اقدامی کمسابقه، اجرای خوانندگان غیرمجاز و زیرزمینی ـ که با عنوان «رپر» شناخته میشوند ـ را از سکویی رسمی و قانونی به نمایش گذاشت.
در این برنامه، دو رپر شناختهشده نیز حضور داشتند که حضورشان موجی از انتقادات را در میان فعالان و اهالی «رپ فارس» برانگیخت. نکته قابل تأمل آنکه خوانندگانی که سالها به فعالیت در زیرزمین خو کردهاند و بهتر از هر کسی اقتضائات این سبک را میشناسند، زودتر از متولیان فرهنگی کشور نسبت به اجرای بهاصطلاح مجوزدار خوانندگان رپ واکنش نشان دادند.
اگرچه پس از انتشار قسمت نخست این برنامه، فیلیمو اعلام کرد که «گنگ» فاقد مجوز بوده و ساترا نیز پیگیری حقوقی این اتفاق را در دستور کار قرار داده است، اما این نخستین بار نیست که پلتفرمهای نمایش خانگی با طراحی سناریویی کلیشهای، در پی وایرال کردن محصولات خود هستند؛ اقدامی تکرارشونده و قابل تأمل که ضرورت بازنگری اساسی در عملکرد این پلتفرمها را بیش از پیش آشکار میسازد.
با این حال، آنچه واکنش فوری و بیدرنگ به این نوع بازاریابی را ضروری میکند، خطر عمومیسازی رپ در جامعه است. عمومی کردن رپ و فرهنگ غربی و ضدایرانی «هیپهاپ» آن هم با تصور خامِ کنترلگری از مسیر صدور مجوز، بیش از هر چیز به شستن باتلاق با شلنگ آب شباهت دارد.
ورود خوانندگان رپ به رسانه رسمی که با برنامه «کارناوال» رامبد جوان آغاز شد و با «گنگ» علی ضیا ادامه یافت، در نهایت چیزی جز تخریب هنجارها و ارزشهای عمومی و تضعیف فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در پی نخواهد داشت. خوانندگانی که بار منفی آثارشان حتی اعتراض بخش قابل توجهی از علاقهمندان این سبک را نیز برانگیخته و رپ را در بخش عمدهای از تولیدات به مروج اعتیاد، خشونت، هنجارشکنی و عاملی مخرب برای نهاد خانواده و سبک زندگی ایرانی تبدیل کرده است.
واقعیت این است که «گادپوری» گادپوری است و با مجوز یا بدون مجوز تاثیر منفی خود را بر جامعه خواهد گذاشت. هنری که با فحاشی و هنجار شکنی ممزوج گشته است نمی تواند از اصل خود جدا شود. ضمن اینکه سابقه هنری این افراد در فضای مجازی باقی خواهد ماند و با تمامی این تفاسیر و باتوجه به قدرت تاثیرگذاری بالای تولیدات نمایشی برنامه «گنگ» در آینده ای نه چندان دور این زیزمین نشینان را به الگوی نوجوانان تبدیل خواهد کرد.
بر همین اساس، نکته قابل تأمل در مواجهه با این پدیده آن است که مدیران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به این واقعیت توجه داشته باشند که رپ، با مجوز تطهیر نمیشود.
ارسال نظر