پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد:

متاسفانه در فرهنگ ما استفاده از «کاغذ» به دلیل نبود آشنایی در استفاده از ظرفیت این پدیده به درستی شناخته شده نیست!

محمد مهدی احمدی

سینماپرس: سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آرت فر تهران با رویکرد «اُپن پیپر» دو خروجی دارد، گفت: آشنایی افکار عمومی به میزان بالای استفاده از امکانات کاغذ در خلق آثار هنری و نیز نقش ظرفیت آثار کاغذی در بحث فروش و اقتصاد هنر دو خروجی این رویداد است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی احمدی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از رویداد آرت‌فر تهران در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اثر هر نمایشگاه و جشنواره‌ای با خروجی آن مشخص می‌شود. خروجی این رویداد نیز ظرفیت استفاده از پدیده‌ای به نام کاغذ را در خلق آثار هنری تبیین می‌کند.

وی افزود: متاسفانه در فرهنگ ما، استفاده از کاغذ به دلیل نبود آشنایی در استفاده از ظرفیت این پدیده، به درستی شناخته شده نیست. مردم استفاده از کاغذ را در چاپ روزنامه، کتاب و مجله و دفتر می‌شناسند و فکر می‌کنند که باقی کاغذها را باید مفقود و نابود کرد.

احمدی ادامه داد: برپایی چنین رویدادهایی نشان می‌دهد که اینگونه نیست. تنها از حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاغذ در نشریات و چاپ کتاب استفاده می‌شود، کارکرد کاغذ بالاتر از این ارقام است. می‌توان استفاده وسیعی از کاغذ در هنرهای تجسمی و همچنین در تمام حوزه‌ها، داشت.

مشاور عالی وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه وقتی ظرفیت استفاده از کاغذ معلوم شود، این امر در بحث اقتصاد هنر برای تولیدکنندگان و هنرمندان نیز کارایی خواهد داشت، تصریح کرد: زمانی‌که افکار عمومی با این مبحث آشنا شوند، با این متریال ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط سبب اقبال در خرید آثار کاغذی در میان مردم خواهد شد. همچنین خلق آثار با کیفیت روی کاغذ، اقبال جهانی را برای هنرهای تجسمی کشور، به همراه خواهد داشت و افکار عمومی جهانی نیز اینچنین با ظرفیت هنرهای تجسمی کاغذی در ایران آشنا خواهند شد.

احمدی اضافه کرد: در نتیجه آرت‌فر تهران دو خروجی دارد، اول آشنایی افکار عمومی به میزان بالای ظرفیت کاغذ در هنر و دوم ظرفیت نقش این نوع آثار کاغذی در بخش فروش و اقتصاد هنر است.

وی ادامه داد: تا زمان صفویه و رضا عباسی نقاش، استفاده از کاغذ در خلق نگارگری و خوشنویسی و کتابت فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی جایگاه ویژه داشت. هر چه گذشت، بجای آنکه ظرفیت کاغذ بهتر شناخته شود و با ورود مواد و متریال جدید در خلق آثار، استفاده از کاغذ کم و رو به فراموشی گذاشت. برپایی چنین رویدادی، این موضوع را دوباره به ما یادآوری می‌کند.

«اُپن پیپر» نخستین آرت‌فِر کاغذی تهران با مدیریت انجمن نگارخانه‌داران تهران و هماهنگی دفتر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور سرپرست معاونت هنری و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گشایش یافت.

در این رویداد، بیش از ۴۰ گالری از تهران و شهرستان‌ها، همراه با ۲ انجمن تصویرگران ایران و انجمن طراحان گرافیک ایران، همچنین چند ناشر و استودیو فعال در حوزه هنرهای کاغذی حضور دارند.

آرت‌فِر تهران قرار است در چند اپیزود سالانه با هماهنگی دفتر کل هنر تجسمی برگزار شود و «اُپن پیپر» نخستین گام آن است؛ گامی که هدف آن ایجاد یک مدل استاندارد، دسترس‌پذیر و پایدار برای بازار هنر ایران است و می‌تواند به‌عنوان زیرساختی جدید در مسیر نهادسازی هنرهای تجسمی کشور عمل کند.

آرت‌فِر تهران با نخستین اپیزود خود با عنوان «اُپن پیپر» به شکل رسمی جمعه ۱۴ آذر در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد و تا ۲۱ آذرماه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.