به گزارش سینماپرس، محمدمهدی عسگرپور درباره جشنواره جهانی و نوع فعالیت و فیاپف اظهارداشت: «فیاپف» همان فدراسیون انجمنهای تهیهکنندگان فیلم است. البته همانطور که مفهوم سینما در این سالها تغییر کرده، فعالیتهای فیاپف نیز نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش متفاوت شده است. کشورهای مختلف عضو این فدراسیون هستند و ما نیز از سال ۱۳۸۷ عضو شدیم. پیش از آن خانه سینما یک بار درخواست عضویت داده بود و رها شده بود اما دوباره موضوع احیا شد و تهیهکنندگان به شکل رسمی در آنجا حضور پیدا کردند.
وی گفت: یکی از دلایل عضویت، این بود که وقتی درباره تهیهکنندگان در داخل کشور صحبت میکردیم، تصور میشد بودجه و مسائل مالی محور اصلی است در حالی که در فیاپف مفهوم تهیهکنندگی با استانداردهای جهانی سنجیده میشود. در نهایت تصمیم گرفته شد خانه سینما و تهیهکنندگان ایرانی در فیاپف عضو شوند. پس از مکاتبات، عضویت ما پذیرفته شد و دو سال بعد نیز در انتخابات، کرسی نایبرئیسی برای حوزه آسیا به ما رسید و تا امروز این اتفاق در هشت دوره تکرار شده است.
عسگرپور با بیان اینکه هدف ما فراتر از این هم نبوده و نمیتواند باشد، افزود: مثلاً شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون برای ما اساساً موضوعیتی ندارد زیرا یکی از پارامترهای مهم عضویت کامل در آن سطوح، پیوستن به تجارت جهانی و رعایت قوانین کپیرایت است و ما هنوز فاصله زیادی با آن داریم بنابراین همین که توانستیم کرسی موجود را حفظ کنیم به نظر من موفقیت مهم و ارزشمندی است.
دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به پرسش برخی منتقدان درباره «عایدی» عضویت ایران در نهادهای بینالمللی توضیح داد: برخی دوستان میپرسند عضویت ما در فیاپف چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته است. به نظرم، این پرسش نادرست است؛ ما در بسیاری از نهادهای جهانی عضو هستیم از سازمان ملل گرفته تا دیگر ساختارهای بینالمللی و نمیتوان همه چیز را با معیار عایدی فوری سنجید.
وی گفت: در بعضی حوزهها حتی برعکس، مسائل سیاسی مانع بهرهمندی ما شده است؛ با این حال، همینجا توانستیم یک جشنواره جهانی را در کنار چند نام بزرگ جهانی ثبت کنیم و این اتفاق کمی نیست. همچنین نمونههایی مانند معرفی تهیهکنندگان ایرانی برای جوایز فیاپ از جمله معرفی منوچهر محمدی در چند سال گذشته از اقداماتی است که پیشتر نیز انجام شده است.
% buffered
۰۰:۰۰
-۰۳:۴۸
Download
اهمیت و کارکرد فیاپف
عسگرپور با بیان اینکه فیاپف مجموعهای از مقررات و قوانین را برای حوزههای نوظهور سینمایی تدوین میکند به ویژه برای کشورهایی که صنعت سینمای نو دارند، اظهار داشت: ما اکنون از بسیاری از این موارد مطلع میشویم و در رأیگیریها حضور داریم. البته مادامی که عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم برخی از این مقررات شاید کاربرد مستقیمی برای ما نداشته باشد اما در سایر حوزهها میتواند بسیار اثرگذار باشد. مثلاً در مبادلات بینالمللی ممکن است نیاز داشته باشیم از ظرفیت فیاپف برای حل یک مسئله در نقطهای از جهان استفاده کنیم و چند بار نیز چنین اتفاقی افتاده است.
وی با تأکید بر اهمیت این عضویت افزود: برخی سالها با سینمای ایران برخوردهایی صورت میگرفت که ما تلاش میکردیم در فیاپف تعادل ایجاد کنیم. همین حضور در مجمعی با نام بزرگ، نشاندهنده اهمیت سینمای ایران است. اما در اظهارنظرهای برخی دوستان گاهی دیدهام که حتی همین امکان محدود را هم نادیده میگیرند؛ گویی ترجیح میدهند سینمای ایران اساساً در هیچجا عضو نباشد.
رئیس هیات رئیسه خانه سینما گفت: این در حالی است که ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر هنوز پابرجاست؛ جشنوارهای که در همان سالی که من مسئولیت آن را بر عهده داشتم، رسماً به ثبت رسید و وارد فهرست جشنوارههای رقابتی غیر موضوعی شد؛ در کنار جشنوارههایی مانند برلین، کن، ونیز و لوکارنو. از آن سال تا امروز نیز این ثبت حفظ شده است.
عسگرپور به دشواریهای حفظ ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف طی دو سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر و با وجود سختیهای بسیار، این جایگاه همچنان حفظ شد؛ زیرا پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، بلافاصله جشنواره ملی و بینالملل فیلم فجر بار دیگر ادغام شد و همین مسئله در فیاپف، چراغ قرمز را روشن کرد. چون طبق مقررات، هرگونه تغییر در زمان، موضوع، محل برگزاری یا آییننامههای جشنواره باید پیش از اجرا در بخش جشنوارههای فیاپف مطرح و سپس در مجمع عمومی تصویب شود. این تغییرات بدون اطلاع و بدون طرح در مجمع انجام شده بود و در سال دوم، موضوع لغو عضویت جشنواره فجر در فیاپف رسماً مطرح شد.
وی بیان کرد: تمام تلاشم را کردم که در مذاکرات، این موضوع را به تعویق بیندازم تا شاید در ایران اتفاق دیگری رخ دهد. دوستان در دولت قبل در خصوص این موضوع چند بار با من صحبت کردند؛ اگرچه در تریبونهای عمومی بیمیلی خودشان را نشان میدادند اما در گفتوگوهای مستقیم خواستار حفظ این موقعیت بودند که خوشبختانه ثبت جشنواره حفظ شد.
نام ایران در کنار جشنوارههای بزرگ جهانی
عسگرپور افزود: تلاش من به خاطر این دولت یا آن دولت نبود؛ به این دلیل بود که نام ایران در کنار جشنوارههای بزرگ جهانی قرار میگیرد و این برای سینمای ما یک افتخار است؛ باید آن را برای روزهای بهتر حفظ کنیم. خوشبختانه با آمدن دولت جدید با تصمیم خود رائد فریدزاده؛ رئیس سازمان سینمایی و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، این دو جشنواره بار دیگر تفکیک شدند. برخی دوستان تصور میکنند این تفکیک با نقشآفرینی من انجام شد در حالی که من نقشی در تصمیمگیری نداشتم؛ خود دولت جدید و مدیران فعلی به این جمعبندی رسیده بودند.
وی اظهارداشت: درباره تغییر زمان و مکان جشنواره نیز، این بار با فیاپف هماهنگ شد. فریدزاده در عرصه بینالملل نگاه حرفهای دارد و مکاتبات لازم برای جابهجایی تاریخ و سایر موضوعات انجام شد و به تصویب رسید. تاریخ جدید ثبت شد و درباره محل برگزاری نیز در تعامل با بخش جشنوارههای فیاپف نکاتی مطرح شد.
وی گفت: محل برگزاری یکی از شاخصهای اصلی جشنواره است؛ جشنواره جهانی در همه دنیا با نام شهر شناخته میشود، تنها جشنواره ما بود که نام شهر در عنوانش نبود. اینها مواردی است که باید به آن توجه شود. اکنون ثبت جشنواره خوشبختانه برقرار است اما اینکه تا چه اندازه بتوان آن را حفظ کرد و با کیفیت قابل قبول ادامه داد، موضوعی است که به مدیریت آینده بستگی دارد.
عسگرپور درباره همکاری خانه سینما با جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: ارتباط خانه سینما با جشنوارهها، چه فجر، چه رویدادهای داخلی و خارجی، یک ارتباط مستمر بوده است؛ البته میزان آن بسته به شرایط هر دوره متفاوت است. برخی سالها این ارتباط پررنگ بوده و برخی سالها کمرنگ. به هر حال جشنواره یک رویداد مهم در حوزه سینمای ایران و جهان است و همکاران ما مایل هستند حضور و مشارکت داشته باشند.
رئیس هیات رئیسه خانه سینما افزود: بنابراین این نهاد نیز در حد مقدورات خود کمک میکند اما این موضوع کاملاً وابسته به شرایط است؛ برخی دورهها دولت بدون نیاز به همکاری خانه سینما، جشنواره را به شکل مستقل برگزار میکند و گاهی نیز نیازمند همراهی صنف است. باید دید در هر دوره مقتضیات چگونه است.
سهشنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۵
نمودی از غلبه منافع فردی بر منافع ملی؛
توجیه عضویت بیخاصیت «جشنواره فجر» در «فیاپف» به سبک «نایب رئیس فیاپف»!
سینماپرس: رئیس هیات رئیسه خانه سینما که چند سالی است در جایگاه نایب رئیسی فیاپف قرار دارد در یک مغالطه آشکار برای توجیه عدم عایدی و بی خاصیت بودن عضویت جشنواره جهانی فلم فجر در فیاپف گفت: برخی دوستان میپرسند عضویت ما در فیاپف چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته است. به نظرم، این پرسش نادرست است؛ ما در بسیاری از نهادهای جهانی عضو هستیم از سازمان ملل گرفته تا دیگر ساختارهای بینالمللی و نمیتوان همه چیز را با معیار عایدی فوری سنجید!
ارسال نظر