«مقصود نعیمی ذاکر» مدیرعامل پیشین خانه تئاتر و از مدیران اسبق رسانه ملی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به نقش سازمان شهرداری در ارتقا فرهنگ عمومی کشور و ظرفیت های آن در ایفای نقش فعال حوزه هنر و رسانه اظهار داشت: شهرداری به عنوان یک نهاد حاکمیتی و مردمی در تمام جوامع جهانی و در تمام ادوار تاریخ دارای مهم ترین ماموریت های زندگی جامعه در تمام طبقات اجتماعی و قشرهای مردمی بوده است و از جمله ماموریت های مهم شهرداری ها، پرداختن به امور فرهنگی و فرهنگ سازی در رفتار مردم، در تمام گروه های سنی بوده است.
این مدیر ارشد فرهنگی افزود: نهاد های گوناگون اجتماعی، در جامعه، دارای نسبت های روشنی با شهرداری هستند و هر نهاد، در ذات خود، ماموریت هایی را تعریف کرده است. در نهاد شهرداری نیز ماموریت هایی از پیش برای نهادهای گوناگون دارای تعریف است.
او ادامه داد: از مثال های همه فهم، فرض تاسیس پارک ها در شهر است که از ماموریت های شهرداری است و نسبت های گوناگونی با جامعه دارد. پس، لازم است که شهرداری به تناسب نیازهای عمومی مردم، گروه های سنی، شرایط منطقه ای و آب و هوایی شهر، موقعیت تاریخی و تمدنی، شاخص های گردشگری شهر و...و برای تحقق تمام نکات یاد شده، سازه هایی را در پارک به تناسب مساحت و موقعیت شهری پارک، پیش بینی کند.
نعیمی با بیان این مطلب که طراحی یک پارک در یک منطقه ی شهری، نشاندهنده و نمونه ی خوبی ست برای اینکه دریابیم که به چه میزان، همه جانبه نگری در تفکر شهرداری وجود دارد؛ بیان کرد: از سوی دیگر، هم سویی مدیریتی و تزاحم مدیریتی نیز قابل مشاهده است. در یک پارک، واحد مدیریتی احداث کننده، نگهداری فضای سبز پارک، نگهداری و بهره برداری از سازه های پارک، محتوایی که از برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی به چشم می خورد، میزان پاکیزگی، امنیت اجتماعی و حضور دیگر سازمان های مکمل ...میتواند نشاندهنده ی یک ساختار مدیریت قابل اعتنا و تکیه باشد.
وی متذکر شد: نمودار های تشکیلاتی در سازمان های بزرگ و رفتار مدیران هر بخش با رویکرد عدم تزاحم و ایجاد همسویی، نشان دهنده ی پویایی سازمان خواهد بود. با توجه به اینکه در این مصاحبه قصد بررسی ماموریت های فرهنگی را داریم، لازم به ذکر است که در نگاه نخست، شهرداری تهران واحدهای گوناگونی برای امور فرهنگی را در خود جای داده که وجود اداره های متعدد با ماموریت واحد که توسعه ی فرهنگ اجتماعی آن هم در چند اداره وابسته و سازمان نسبتا مستقل، بدیهی است که مانع سیاستگذاری دراز مدت و همسو خواهد شد و بی تردید تزاحم مدیریتی ایجاد خواهد کرد و سیاستگذاری های سلیقه ای جایگزین، سیاست پایدار در فعالیتهای فرهنگی شهر خواهد شد.
این مدیر فرهنگی با اشاره به موازی کاری و تزاحم مدیریتی حاکم بر شهرداری بیان کرد: برای مثال، اگر شهرداری واحدی را برای تولید برنامه های صوتی تصویری دارد که دارد؛ باید اهداف و تمام رویکردهای عملیاتی و طرح و برنامه ای متناسب با برنامه ی توسعه، پیش بینی و به مدیر مربوطه ابلاغ شود. یا اگر آرامش و امنیت خانواده، در پارک های یک شهر، از ماموریت های ذاتی شهرداری است، باید تنوعی از همسویی های نهادهای درون شهرداری و بیرون آن، برای احساس شاخص امنیت، توسط تمام افراد یک خانواده، قابل احساس باشد.
وی افزود: مثلا در پارکی که سالن تاتر کودک و نوجوان در آن، مشغول فعالیت هست، و امنیت کودکان، بسیار دارای اهمیت است، نباید شاهد تنوعی از بزه های اجتماعی در آن پارک باشیم. ضمن آنکه، محتوای تاتر کودک و نوجوان هم، باید کاملا با سیاست های فرهنگی کلان کشور همسو باشد.
وی تاکید کرد: این مثال، نشان میدهد که رفتار مدیریتی و سازمانی، در نهاد بزرگ و تاثیر گزاری مانند شهرداری، دارای مولفه های گوناگون است و از پیچیدگی های زیادی برخوردار است. لذا، لازم است که شورای شهرها، برای کارآمدی بیشتر فعالیت شهرداری ها، در سیاستگذاری پایدار، بویژه در حوزه ی فرهنگ اجتماعی، دارای طرح و برنامه ی روشن باشند. و نسبت خود را هم در اداره های شهرداری و هم بیرون آن، دارای تعریف روشن کنند.
مدیرگروه سابق کودک و نوجوان شبکه دو سیما تصریح نمود: باید این سیاست ها به تمام مدیران در هر دوره ی مدیریتی ابلاغ شود و معلوم باشد که مدیر جدید به تمام ضوابط و سیاست ها آگاهی پیدا کرده است. شهرداری ها میتوانند با توجه به گستردگی فعالیت شان و میزان تلاقی اجتماعی که با شهروندان دارند، اهداف بسیار مهم فرهنگی را نشانه گیری کنند. و البته لازم است که تمام سازه های شهری و اجتماعی از زوایای مختلف، در اختیار شهرداری ها باشد تا تنوع سلیقه ها، شکل و نمای فرهنگی شهر را چند گونه، نشان داده نشود. و مهم ترین نکته، نگاه مردم، شاهد نقشه جامع شهری باشد.
او ادامه داد: اگر بخواهیم به مصادیقی در حوزه ی فرهنگ سازی در شهر اشاره کنیم موضوع ارتباط فرهنگی شهرداری با مردم به هنگام سفرهای درون شهری ست. در این فرصت وسیع اجتماعی در تاکسی ها، اتوبوس ها، مترو، ایستگاه های مرتبط و ...فرصت های بسیار مهمی برای تاثیرگزاری فرهنگی وجود دارد که تلاش های مسوولین، نشاندهنده ی دغدغه ی مثبت فرهنگی ایشان است، اما فاقد روش شناسی در اثربخشی حداکثری و عمیق هستیم و متوجه می شویم که سلیقه های گوناگونی با توانایی های تخصصی گوناگونی در حال تصمیم گیری و اجرا هستند.
«مقصود نعیمی ذاکر» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: نبودن وحدت رویه و سیاست های واحد و عدم آشنایی به حوزه ی پیام و تنوع ارسال آن، سبب میشود که این فرصت ها، از دست برود. خوب است که در شبکه های رسانه ی ملی که موضوع این گفتگو در تعریف شان می گنجد، برنامه های پیوسته ای در جهت اصلاح ساختار حوزه های فرهنگی کشور بویژه، شهرداری ها تولید شود.
ارسال نظر