به گزارش سینماپرس، امروز یکشنبه ۲۰ مهر نشست خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور اصحاب رسانه و بهروز شعیبی دبیر جشنواره در کوشک باغ هنر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست اعضای هیات انتخاب و داوران بخشهای مختلف جشنواره معرفی شدند.
بهروز شعیبی با اعلام این خبر که ۵۷ اثر وارد بخش داستانی مسابقه شدند اظهار داشت: همچنین در بخش انیمیشن ۲۰ اثر، تجربی ۲۰ اثر، مستند ۲۱ اثر و فیلم های اقتباسی ۳۵ اثر و مسابقه عکس ۵۳ اثر را خواهیم داشت. در بخش بین الملل ۹۴ اثر از ۵۵ کشور در جشنواره حضور دارند.
وی افزود: بخش نشستهای تخصصی ما جزو برنامههای جنبی این رویداد است و سعی شد با نگاه متفاوتی از استادان و فرهیختگان دعوت شود. ۲ سانس اول هر روز مختص فیلمسازی و ۲ سانس پایانی بینارشتهای است.
شعیبی با اشاره به این نکته که دوستان فیلمخانه ملی امسال تعامل خوبی با ما داشتند عنوان کرد: قرار است نسخه های اصلاح رنگ شده فیلمهای کوتاه را از دهه ۳۰ به بعد اکران کنیم. همچنین با کمک سوینا اکران ویژه نابینایان را خواهیم داشت. فیلمهای برگزیده پویش «وطن به روایت من» نیز در جشنواره به نمایش در میآیند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف وزارت فرهنگ با موسسه تصویرشهر و انتقال جشنواره از پردیس ملت گفت: از روزی که وارد انجمن سینمای جوان شدم، یکی از نخستین جلساتم با سرکار خانم پیرکاری مدیر موسسه تصویر شهر بود؛ از آن زمان تاکنون، تعامل مؤثری با ایشان داشتهایم و هیچگاه نکتهای از سوی ایشان مطرح نشد که باعث شود ما از مجموعه پردیس ملت فاصله بگیریم. همچنان این همکاری ادامه دارد و ایشان نیز از جشنواره فیلم کوتاه حمایت میکند.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تنوع سالنهای مجموعه ایرانمال بهعنوان میزبان جشنواره را مطلوب دانست و توضیح داد: اگر سالنهای بیشتری در مرکز شهر در اختیار داشتیم، شاید انتخابهای دیگری برای جشنواره داشتیم. اما واقعیت این است که ظرفیت سالنهای مرکز شهر محدود بود. تعامل با مجموعه ایرانمال شکل گرفت و استقبال خوبی هم از سوی آنها صورت گرفت. تا امروز همکاری بسیار خوبی با این مجموعه داشتهایم.
وی افزود: ارتباط ما با پردیس ملت نیز برقرار است و همکاری با خانم پیرکاری ادامه دارد. روزی که ایرانمال را انتخاب کردیم، مهمترین دغدغه ما و مجموعه ایرانمال، مسافت و تسهیل رفتوآمد مخاطبان بود. خوشبختانه تعامل خوبی با شهرداری منطقه ۲۰ و شخص آقای خسروی شکل گرفته و همکاریها آغاز شده است. اگر همه دوستان در مجموعه شهرداری و حملونقل شهری همراهی کنند، با توجه به جدول زمانبندی جشنواره و شرایط ترافیکی، فضای ایرانمال میتواند تجربهای خوب برای مخاطبان رقم بزند.
دبیر جشنواره با اشاره به زمان ۵ روزه این رویداد گفت: قاعدهای وجود دارد که همه ما بر آن توافق داریم؛ جشنواره در پنج روز برگزار میشود. داوران نیز باید طبق زمانبندی دقیق در جریان نمایش آثار حضور داشته باشند.
وی با اشاره به کیفیت آثار امسال تاکید کرد: ناچار شدیم مدت زمان نمایش فیلمها را افزایش دهیم. باکس معمول ۸۰۰ دقیقهای به ۹۸۴ دقیقه رسید. حتی زمان اختصاصیافته به فیلمهای مسابقه نیز افزایش یافت تا بتوانیم آثار بیشتری را اکران کنیم.
لازم باشد شفافسازی صورت خواهد گرفت
شعیبی در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس مبنی بر شفافسازی و گزارش عملکرد مالی جشنواره تصریح کرد: جشنواره دارای دو بخش است. بخش اول مرتبط با کارهای اجرایی است. در این دوره منابع مالی جشنواره کمتر از سالهای قبل است. قول کمکها گرفته شده و همچنان منتظر هستیم تا حامیان مالی پا پیش گذاشته و از این قطار در حال حرکت به درستی عبور کنیم. امیدوارم دوستانی که قول همکاری مالی دادند زودتر اعلام کنند. چرا که نیروی انسانی انجمن درگیر است که همه چیز با کیفیت مناسب پیش برود اما درباره حامیان مالی با ابهامهایی مواجه هستیم. اما نکته پنهانی نداریم لازم باشد شفافسازی صورت خواهد گرفت.
در ادامه شعیبی با تأکید بر پیوند فیلم کوتاه با مسائل روز، گفت: فیلم کوتاه بهواسطه پویایی ذاتیاش، همواره درگیر دغدغههای اجتماعی و سیاسی است. امسال با حجم قابل توجهی از آثار مواجه شدیم که به موضوعاتی چون مقاومت، غزه، لبنان و حتی جنگ ۱۲ روزه میپرداختند.
وی با اشاره به تصمیم جشنواره برای دیده شدن این آثار، توضیح داد: تنها کاری که میتوانستیم انجام دهیم، اختصاص یک بخش ویژه برای نمایش این فیلمها بود. این تصمیم نه از سر اجبار، بلکه با اشتیاق و احترام به تلاش فیلمسازان گرفته شد.
شعیبی با اعلام این خبر که امسال تعامل با هنرستانهای سینمایی و هنری را نیز در دستور کار قرار دادیم گفت: ما در کنار بخش نو بخشی برای همراهی با هنرجویان علاقهمند طراحی کردهایم. امسال میزبان چندین هنرستان از تهران و شهرهای مختلف خواهیم بود و همچنین هر روز قرار است که میزبان هنرجویان یک هنرستان از تهران باشیم.
به گفته وی ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمله اسکار کوالیفای بودن (مورد تایید اسکار) و برخورداری از درجه کیفی الف حاصل زحمات افراد بسیاری در ادوار مختلف است.
وی با تشریح قالب آثار ادامه داد: در میان ۹۴ فیلم پذیرفته شده از ۵۵ کشور ۱۵ اثر در بخش هوش مصنوعی، ۳۴ اثر داستانی، ۱۴ مستند، ١١ تجربی، ١٣ پویانمایی و ۷ فیلم در بخش افقهای نوظهور در منطقه منا حضور دارند.
خط قرمز آثار پذیرفته شده
شعیبی در پاسخ به پرسشی درباره خط قرمز آثار پذیرفتهشده عنوان کرد: هر اتفاقی که امروز در سینمای کوتاه رخ میدهد مدیون مدیران سابق انجمن است و بسیار جای تقدیر دارد. از کسانی که برای فیلم کوتاه تمام توانشان را گذاشتند ممنونم. اکنون نزدیک به ۶۰ دفتر در ایران داریم که اولویت این مدیران حفظ این دفاتر بود. در ادوار مختلف همه با تفکرهای متفاوت تلاششان حفظ این دفاتر بود.
دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ضمن اشاره به اولین ممیزی خود ادامه داد: اولین ممیزی من همراهی با بچههای فیلمساز بود؛ چون میدانم که هر کارگردانی با چه ذوقی اثر خود را ساخته است به همین دلیل تلاش کردیم که میزبان حداکثر آثار باشیم و شعار امسال جشنواره هم تقریبا به همین ماجرا اشاره دارد. تنها نکتهای که داشتیم این بود که آثار را حفظ کنیم و به تلاش هنرمندان اهمیت دهیم و اغلب آثار با کیفیت و قابل احترام بودند.
فیلمسازانی که به دنبال دیده شدن آثارشان هستند
وی با اشاره روحیه درخشان فیلمسازان کوتاه گفت: امیدوارم این روحیه به فیلمسازان بلند نیز تسری یابد. آنها به دنبال دیده شدن آثار خود هستند و صرفا به جایزه اهمیت نمیدهند. این تلاش مثبت و درستی است که فیلمساز میتواند برای اثر خود نشان دهد.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه ضمن اشاره به مسابقه بینالملل عنوان کرد: در بخش مسابقه بینالملل به هر حال، بحث رقابت است و برای پذیرش آثار سختگیری زیادی داشتیم، حتی سعی کردیم آثار ایرانی را با سختگیری زیادی به بخش بینالملل ارسال کنیم.
محدودیتهای سیاسی و اجتماعی در انتخاب فیلمها
شعیبی در پاسخ به پرسش درباره محدودیتهای سیاسی و اجتماعی در انتخاب فیلمها توضیح داد: فیلمسازان کوتاه به اندازهای دقیق و درست فیلم ساختند که با محدودیت خاصی مواجه نبودیم. ضمن اینکه تلاش هیاتهای مختلف این بود که فیلمها به لحاظ کیفی و مضمونی دارای عمق باشند و از سطحی بودن فیلمها در انتخاب پرهیز شده است. خوشبختانه با فیلمهایی با مضمونهای روز مواجه بودیم که با دقت زیادی ساخته شده بودند.
دعوت افرادی با نگرشهای مختلف به جشنواره
وی افزود: تا جایی که توان داشتیم و ارتباطات اجازه میداد افرادی با نگرشهای مختلف به جشنواره دعوت شدند و نمود آن در هیات داوری و انتخاب مشخص است. در تمام مراحل از افرادی متخصص استفاده شده است. برای مثال در انتخاب بخش داستانی سعی کردیم از فیلمسازان مرتبط و خوشنام در سینمای کوتاه از اقصی نقاط کشور دعوت کنیم و خوشبختانه بخش عمدهای از این فیلمسازان دعوت ما را پذیرفتند.
تغیر شیوه برگزاری نشستهای امسال
دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به پرسشی درباره نشستهای تخصصی بیان کرد: نشستهای امسال به شیوه گذشته نیست. در واقع نشستها در بخش ملی به شکل قبل برگزار نخواهد شد و صرفا برای معرفی است. از طرفی در بخش فیلم اولیها نشستهای تخصصی داریم که تحت نظارت مستقیم آرش رصافی، معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران است. همچنین نشستهایی برای معرفی فیلمها خواهیم داشت.
شعیبی خاطرنشان کرد: همچنین باید از صداو سیما و محسن برمهانی، معاون سیما تشکر کنم، چرا که پس از رایزنیها تصمیم بر این شده که هر شب برنامههای مرتبط با جشنواره را پوشش دهند. همچنین پلتفرمها نیز با ما همکاری دارند و همین سبب شد که مجموعهای کامل از نقد و بررسی آثار جشنواره را در زمان برگزاری آن داشته باشیم.
کیفیت بالای آثار امسال به دلیل پختگی
شعیبی در پاسخ به این پرسش که موضوع آثار تا چه اندازه جسورانه و نقادانه است؟ اظهار داشت: مطرح کردن موضوعات اجتماعی اگر زبان و ادبیات درام پیدا نکند، تبدیل به یک مقاله یا خبر سطحی میشود. آن چیزی که امسال با آن رو به رو هستیم، پیدا کردن زبان مناسب برای بیان موضوعات اجتماعی بود. ویژگی آثار امسال این است که به یک پختگی در آثار رسیدند و به همین جهت آثار بسیار با کیفیت است. فیلمسازان جسارت خودشان را با کیفیت بالای آثار خود نشان دادند که دستکم برای من بسیار هیجانانگیز است.
دبیر این رویداد پیرامون حمایت از فیلمسازان جوان توضیح داد: ما در زمینه مالی و هزینه باشگاه یک رویهای داریم که محدود به جشنواره نیست. وظیفه ما این است که از فیلمسازان جوان حمایت کنیم. به همین دلیل هم رقمی که برای اعضای باشگاه در نظر گرفتیم با رعایت احتیاط و به نفع اعضای باشگاه بود، نه به نفع انجمن، اما با تمام این شرایط اگر بازهم نیازی به کمک باشد ما وظیفه داریم که کنار فیلمسازان باشیم.
شعیبی در پاسخ به پرسشی درباره بروز سلیقه شخصی داوران در ادوار گذشته بیان کرد: اسمهای نامداری در سینمای کوتاه به عنوان داور انتخاب شدهاند. سابقه فعالیت در سینمای کوتاه برای ما اولویت داشت و تلاش کردیم تنوع وجود داشته باشد. از استاد خودم حمید نعمت الله و دیگران استفاده شده است. تلاش کردیم داوران دارای کیفیت مطلوبی باشند. سعی کردیم در انتخاب و داوری از یکسونگری اجتناب کنیم که اسامی موجود در هیات داوران گویای این تلاش و پیگیری است.
جایزه معاونت زنان و خانواده
دبیر جشنواره درباره جوایز نهادی بیان کرد: ما امسال از جانب نهاد و ارگانی حمایت ویژهای نداشتیم، لذا جایزه دیگری هم در جشنواره نداریم تنها جایزه ای توسط معاونت زنان و خانواده و خانم بهروز آذر به عنوان اعضای هیات امنای انجمن اهدا خواهد شد. بخت خوب من این بود که خانم بهروز آذر بسیار همراه ما بودند و از طرفی هم همه اعضا انجمن دغدغه دارند و خودشان نیز روی روند جشنواره دقت ویژهای دارند.
در آثار امسال مساله حجاب نبود
دبیر جشنواره در خصوص بحث حجاب در فیلمها و ممیزیها توضیح داد: در میان آثاری که ارسال شد مساله حجاب وجود نداشت و فیلمسازان در خصوص این موضوع با ظرافت عمل کرده بودند و همچنین آثار آنها دارای پختگی خاصی بود. همچنین شاید برخی از این فیلمسازان آثار خود را ارسال نکرده باشند.
شعیبی ادامه داد: به عقیده من جسارت فیلمساز در قصه و حرفی است که فیلمساز مطرح میکند و این موضوع قابل تقدیر است، اما باید بگویم فیلمی نبود که به دلیل مسئله حجاب از جشنواره کنار گذاشته شده باشد، همچنین فیلمی به دلیل مسائل سیاسی کنار گذاشته نشد.
دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: تنها دو فیلم بودند که به لحاظ تکنیکی کیفیت خوبی داشتند اما دارای بیان سطحی و استفاده از کلمات رکیک و نگاه نامناسب به خانمها بودند و حائز آرا شناخته نشدند. فیلم کوتاه شأن و جایگاهی برای خود دارد که اجازه نمیدهد هر فیلمی وارد جشنواره شود. ضمن اینکه در ساعات در نظر گرفته شده برای جشنواره مسئله ترافیکی وجود ندارد.
ارسال نظر