«علیرضا اسحاقی» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در آستانه سالگرد شهادت سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین با انتقاد از عملکرد یکساله وزارت ارشاد بیان داشت: متأسفانه از زمان شهادت سید حسن نصرالله تاکنون فرصت کافی وجود داشته، اما وزارت ارشاد همواره مانند یک ماهیگیر عمل میکند که منتظر است دیگران برایش طرح بیاورند. برای چنین وقایعی هیچگاه برنامه از پیش آماده نداشته و مسئولیت و رسالتی برای خود قائل نیست. وزارت ارشاد بهویژه در مأموریتهای مرتبط با حوزه مقاومت همیشه کمکار بوده؛ مگر در مواردی که فیلمسازان به دلیل احساس دین، از سر اجبار و وظیفه وارد عمل شدهاند و اثری ساختهاند.
وی افزود: گاهی جدی میشوند تا کاری کنند، اما این اتفاق صرفاً از سر اجبار رخ داده و بعد هم گفتهاند: «بگذار این موضوع هم در سبد کاریمان باشد». همینجاست که نقد جدی من به وزارت ارشاد وارد است، چراکه اساساً در این موضوعات کاری اساسی انجام نداده و همچنان هم انجام نمیدهد. بنابراین باید به پاسخی روشن برسیم که موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال این مسائل چیست و چرا هیچگاه برنامهای جدی در حوزه مقاومت ندارد.
بازیگر فیلم های سینمایی «دکل» و «بر بال فرشتگان» با بیان این مطلب که همین کمکاری متأسفانه در تلویزیون هم به شکلی دیگر دیده میشود؛ اظهار داشت: البته آنجا بهدلیل ماهیت آثار مستند، اخبار و اطلاعات، چنین به نظر میرسد که مأموریتی در حال انجام است و اطلاعرسانی جریان دارد. اما اینکه چرا این مسائل در قالب آثار نمایشی یا سریال بازآفرینی نمیشود، موضوعی است که سالها دربارهاش سخن گفته شده. بخشی از این مشکل به بیبرنامگی بازمیگردد؛ همیشه باید یک اتفاق رخ دهد تا بعد تازه به فکر ساخت اثر بیفتیم.
او ادامه داد: در حوزه مقاومت نیز همین وضعیت برقرار بوده؛ بهطور مثال خود من سالها برای تولید یک اثر تلاش کردم و پس از بارها بازنویسی و بالا و پایین، امسال توانستم پروژهای با موضوع مدافعان حرم را به تولید برسانم؛ فیلمی با عنوان بیگانگان که اکنون در حال ساخت است. اما رسیدن به همین مرحله هم مستلزم تلاش فوقالعاده و تکاپوی فراوان بود. چراکه مسائل مربوط به مقاومت، بیشتر در سوریه، عراق، لبنان و خارج از مرزهای ما رخ میدهد و موضوعاتی همچون زبان، هزینه و بهویژه لوکیشن، در بازسازی این رویدادها بسیار تأثیرگذار است.
اسحاقی همچنین با انتقاد از نهادهای فرهنگی تصریح نمود: واقعیت این است که ما به یک نوع سازمانبندی نیاز داریم. منکر این نمیشوم که در برخی مدیران، عزم و دغدغه وجود داشته، اما چون خروجی قابل توجهی نمیبینیم، غالباً این مسئله را ناشی از بیبرنامگی میدانیم. شاید ارادهای در پشت پرده وجود داشته باشد، اما مکانیزمی که طی آن یک اثر از مرحله طراحی و تحقیق تا نگارش و سپس تولید شکل بگیرد، وجود ندارد. این نظاممندی تقریباً غایب است.
وی تاکید کرد: حتی در رسانه ملی نیز، اگرچه بهدلیل نیاز به همگامی با اخبار روز، تکاپوی بیشتری به چشم میخورد، اما سازوکاری که باید برای تحقق این امر طراحی شود اساساً درست شکل نگرفته است. به همین دلیل است که آن «ماهیگیری» همواره ادامه دارد.
این بازیگر با اشاره به پیشتاز بودن سینمای غرب و انفعال سینمای کشور پیرامون اتفاقات و تصمیمات سیاسی پیش رو اظهار داشت: وزارت ارشاد منتظر طرح مانده تا آن را تایید کند یا رد نماید. این درست نیست. در واقع وزارت ارشاد، نهادهای وابسته به آن یا سایر مراجع فعال در چرخه رسانه، مثل سازمان اوج، مؤسسه شهید آوینی و دیگران، باید از قبل برنامه و طرح داشته باشند. ما اکنون در جنگ رسانهای هستیم. طرف مقابل سالها قبل برای ساخت فیلمهایی مانند تاپگان که هدف آن حمله به تأسیسات هستهای ما بود از قبل برنامهریزی کرده، نشسته و فکر کرده و چند سال پیش فیلمش را ساخته تا ذهنیتها را آماده کند و شدنی بودن رؤیای خود را عینیت ببخشد.
وی متذکر شد: اما متأسفانه ما، با وجود آنکه در رأس جریان مقاومت قرار داریم، در عرصه فرهنگ بهشدت عقبمانده و ضعیف عمل میکنیم. همانند ماجرای شهادت سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین که یک سال از وقوع آن گذشته اما هنوز هیچ فکر، برنامه یا تکاپویی برای بازتاب رسانهای در قالب فیلم و سریال پیدا نکرده است.
علیرضا اسحاقی در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: فرض کنید جنگ بعدی ما با دشمن محتمل است. آیا نباید از حالا فکر کنیم که شکل و ابعاد آن چه خواهد بود و برای تقویت آمادگی چه باید کرد؟ متأسفانه وزارت ارشاد همیشه در جایگاه «ماهیگیر عقبافتاده» باقی مانده؛ بدون هیچ برنامهای برای آینده.
ارسال نظر