«امید قادریان» فعال فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به نقش اینفلوئنسرها و اهالی رسانه بویژه کنش گران فضای مجازی در جهت مبارزه با حملات رسانه ای دشمن اظهار داشت: ما در زمینه ساخت موشکها و تسهیلات نظامی عملکرد بسیار خوبی داشتهایم و اکنون شاهد هستیم که این توانمندیها تا چه اندازه میتواند برای دفاع از مرزها، خاک و ناموس کشورمان ارزشمند باشد.
وی افزود: در همین راستا، در حوزه رسانه نیز باید با قدرت و قاطعیت عمل کنیم. اگر بتوانیم مدیریت صحیحی بر فضای رسانهای در این روزهایی که کشور به آرامش، صبر و تقویت روحیه نیاز دارد، به ویژه در شرایط مقاومت، داشته باشیم، قطعاً تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت.
قادریان با بیان این مطلب که این جنگی که آغاز شده و مقام معظم رهبری آن را به درستی «جنگ» نامیدهاند، ممکن است روزها، هفتهها یا حتی ماهها به طول انجامد؛ تصریح نمود: احتمالاً با کمبودهایی از جمله سوخت، برق، گاز و بنزین مواجه خواهیم بود که باید از طریق رسانه بتوانیم آرامش را به جامعه منتقل کنیم. همچنین باید قدرت نمایی ایران در عرصه جنگ را به گونهای واقعی و درست بیان کنیم؛ نه اینکه به شکلی اغراقآمیز مردم را دچار هیجان کاذب کنیم و نه اینکه از بیان توانمندیهای کشور کوتاهی کنیم.
این بلاگر اینستاگرام با پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف رسانه ای در مواجهه با جنگ تحمیلی رژیم صهیونیبر علیه ایران، بیان کرد: اگر بتوانیم در فضای رسانهای به درستی عمل کنیم و حقایق را با دقت و صداقت منتشر کنیم، بسیار موفق خواهیم بود. با مدیریت ساده و اصولی و شبکهسازی مؤثر میتوانیم فعالان فضای مجازی را کنار هم قرار دهیم. اکنون که بحث جنگ مطرح است، میبینیم درصد بالایی از کاربران فضای مجازی با هر عقیده و سلیقهای پای کار آمدهاند. این وحدت در دفاع از وطن، از خصوصیات بارز مردم ایران است.
وی افزود: امروزه مردم بیشتر از تلویزیون، اخبار را در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی دنبال میکنند؛ چرا که این فضا امکان دریافت اخبار دست اول را فراهم میکند. البته در این میان بازار اخبار جعلی نیز رونق یافته است که باید با مدیریت مناسب آن را کنترل کنیم.
وی تاکید کرد: به نظرم در این شرایط سیستم یکپارچه و منسجم رسانهای، به ویژه در فضای مجازی، بسیار ضرورت دارد تا بتوانیم با کمپینها و هشتگهای متحد، پیامهای مؤثر و هماهنگ را منتقل کنیم. شاید در آینده کشور به حمایتهای مختلفی از جمله خون و دیگر منابع نیاز پیدا کند که میتوان از طریق رسانه و فضای مجازی، همدلی و همکاری مردم را افزایش داد.
قادریان با بیان این مطلب که به نظر من بزرگترین خطای راهبردی که ممکن است کنشگران، از جمله اینفلوئنسرها و افرادی که در فضای رسانه فعال هستند، مرتکب شوند، عدم شناخت درست و دیدگاه نادرست نسبت به اتفاقات جاری است؛ اظهار داشت: همه این موارد به این برمیگردد که خود تولیدکننده محتوا، چه به عنوان یک سلبریتی، فعال رسانهای یا اینفلوئنسر، چقدر نسبت به مسائل روز آگاهی و توان تحلیل دارد.
وی یادآور شد: گاهی مشاهده میکنیم که تولیدکننده محتوا، بدون داشتن درک کافی، مطلب یا خبری را منتشر میکند که ممکن است بعداً به فیکنیوز تبدیل شود. بنابراین، به نظر من ضروری است که این افراد در قالب یک شبکه منسجم مدیریت شوند. البته این بینظمی مطلق نیست، بلکه در حال حاضر فضای رسانهای به نوعی تقسیمبندی شده است؛ مثلاً فعالان انقلابی بیشتر توسط بسیج مدیریت و ارتباط برقرار میشوند و فعالان با گرایشهای خاکستری نیز تحت نظر مجموعهای دیگر هستند.
او ادامه داد: اگر بتوانیم با برگزاری دورههای آموزشی، کارگاهها و ارائه محتواهای تخصصی، این افراد را ملزم کنیم که حداقل چارچوبهای کلی و تحلیلهای نسبی از مسائل روز را فرا بگیرند، قطعاً تاثیرگذاریشان بسیار بهتر خواهد بود. به نظر من، این هزینه آموزشی نه از نظر مالی، بلکه صرف وقت و انرژی است تا این افراد به عنوان الگویی برای جامعه، مسئولیتپذیری بیشتری در انتشار محتوا داشته باشند.
«امید قادریان» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: بسیاری از مخاطبان جوان، به شدت تحت تأثیر حرفها و مطالب منتشر شده قرار میگیرند و ممکن است تحریک شوند. بنابراین، حداقل لازم است که اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا، چارچوبها و اصول اولیه را بدانند تا مطمئن شویم محتوایی که ارائه میدهند، هیجانی، نادرست یا مخرب نیست.
ارسال نظر