«حمید بهمنی» کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی رژیم کودک کش صهیونیستی و حمله به خاک ایران، در مورد وظیفه اهالی فرهنگ و هنر، بویژه مدیران فرهنگی، اظهار داشت: بهطور معمول، کنشگریهایی که در سطح جامعه شکل میگیرندچه در سطح ملی و چه در سطح جهانی چنانچه با نگاهی مثبت بررسی شوند، میتوان دریافت که این حرکتها مبتنی بر تعهد به مفاهیم انقلاب اسلامی و باور به اصول دینی و مطالباتی است که مقام معظم رهبری برای ما ترسیم فرمودهاند. در واقع، افرادی که در این مسیر حرکت کردهاند، توفیقات قابل توجهی کسب نمودهاند.
وی افزود: در نقطه مقابل، کسانی قرار دارند که برخلاف این جریان و در جهت مخالف ارزشها و اصول مذکور عمل کردهاند. این افراد نهتنها موفقیتی کسب نکردهاند، بلکه در بسیاری موارد، ضربات سنگینی نیز به پیکره نظام، بهویژه در حوزههای فرهنگی وارد آوردهاند.
او ادامه داد: بر همین اساس، میتوان نتیجه گرفت که منشأ بسیاری از این آسیبها، مسئله نفوذ است. نفوذی که در شرایط کنونی، بهویژه در مواجهه با رژیم صهیونیستی، بهوضوح قابل مشاهده است؛ تا جایی که برخی عناصر داخلی، در کمال وضوح، به کشور خیانت کرده و آسیب وارد میکنند. برخی از این افراد از فرق ضاله مانند بهائیت هستند، برخی از مخالفان نظام به شمار میروند، و برخی دیگر سرسپردگان جریانهای بیگانهاند.
بهمنی با بیان این مطلب که دلیل وقوع چنین پدیدهای، به بخشی از ضعفهای موجود در حوزه شفافسازی مباحث انقلاب اسلامی بازمیگردد؛ تصریح نمود: ما نتوانستهایم جایگاه واقعی نظام جمهوری اسلامی در جهان و موفقیتهای راهبردی آن را با زبان فرهنگ و هنر بهخوبی تبیین کنیم. اگر در حوزههایی چون سینما، سریالسازی، نشر و سایر عرصههای فرهنگی، مسئله نفوذ بهصورت واقعی و هنرمندانه منتقل میشد، شاید امروز با کمترین میزان نفوذ مواجه بودیم.
کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با اشاره به مسئله نفوذ، بیان کرد: متأسفانه، باز بودن بیش از حد فضای جامعه در برخی موارد، موجب بروز چنین مسائلی شده است. نفوذ در چنین شرایطی میتواند خسارات جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. برای مثال، شاهد آن هستیم که برخی افراد با بهرهگیری از حمایتهای مالی نظام، اثری در دفاع از ارزشهای انقلاب تولید میکنند، اما همان شب، در فضای مجازی، مطالبی بر علیه نظام منتشر میسازند. این نمونهها نشاندهنده نفوذ جریان مخالف در بطن برخی ساختارهای فرهنگی است.
وی متذکر شد: علت عمده چنین رفتاری، به فقدان شناخت صحیح این افراد از جریان اصیل فرهنگی انقلاب اسلامی بازمیگردد. از همینرو، ضروری است که سیاستهای کلی نظام در حوزه فرهنگ، بهویژه در حوزه سینما، بهصورت اساسی بازنگری شوند.
بهمنی با بیان این مطلب که در دوران دفاع مقدس، رسانه ملی بخشی به نام «دفاع مقدس» داشت که مسئولیت تولید محتوای مرتبط با آن حوزه را برعهده داشت و تا حد قابل توجهی نیز موفق عمل کرد؛ اظهار داشت: در آن دوره، تولیدات فرهنگی متعددی از جمله کارتون، فیلم، سریال و فیلمهای کوتاه ساخته شدند که توانستند روحیه مقاومت را بهدرستی به مخاطب منتقل کنند. همچنین در حوزه سینما نیز آثاری موفق خلق شد؛ برای نمونه، فیلمهایی چون پرواز در شب به کارگردانی رسول ملاقلیپور و دیگر آثار آن دوره که عمدتاً در زمان جنگ یا اواخر آن تولید شدند، توانستند جریان حاکم بر دفاع مقدس را بهخوبی به تصویر بکشند.
این سینماگر انقلابی بازنگری در سیاست های فرهنگی را رمز موفقیت عنوان نمود و تصریح کرد: بنابراین، لازم است در شرایط فعلی، بازنگری جدی و بنیادینی در سیاستهای فرهنگی صورت گیرد. با توجه به «جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی بر علیه ایران»، باید از این رویداد به عنوان یک نقطه عطف استفاده کرده و با دقت، برنامهریزی و انسجام بیشتر، جریانی تازه و مؤثر در عرصه فرهنگ راهاندازی کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، صدها فیلمنامه در قالب سریال، فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و مستند، در دفاتر رسانه ملی و همچنین در نهادها و شرکتهایی که زیرمجموعه مجموعههای حامی نظام محسوب میشوند، بلااستفاده باقی ماندهاند. این آثار که قابلیت تبدیلشدن به ابزارهای مؤثر فرهنگی را دارند، بهدلیل نبود حمایت و برنامهریزی صحیح، بر زمین ماندهاند.
بهمنی با انتقاد نسبت به مدیران فرهنگی بیان کرد: هنگامی که یک فرد بهعنوان مدیر فرهنگی منصوب میشود، باید آگاه باشد که مسئولیتی خطیر بر عهده دارد و وظیفه اوست که به این ظرفیتها جهت و جان ببخشد. متأسفانه برخی از مدیران فرهنگی فعلی، علیرغم برخورداری از ویژگیهای انسانی مثبت و شرافت فردی، بهدلیل نداشتن درک عمیق از مسائل فرهنگی، بهویژه موضوع نفوذ، نمیتوانند اولویتهای اصلی این حوزه را تشخیص دهند.
او ادامه داد: درک جریان نفوذ فرهنگی، نیازمند دغدغهمندی، تحلیل دقیق و توان تشخیص است. مدیری که این ویژگیها را نداشته باشد، نمیتواند در مسیر مقابله با نفوذ موفق عمل کند. لازم است که نگاه فعال و جهادی در این حوزه شکل گیرد. به عنوان نمونه، با برگزاری یک فراخوان گسترده، میتوان زمینه فعالسازی ظرفیتهای بالقوه فرهنگی را فراهم کرد.
«حمید بهمنی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: چنین نگاه و حرکتی در نتیجه منجر به شکلگیری جریان تبلیغی مؤثری در راستای شناخت و مقابله با نفوذ خواهد شد. مخاطب نیز در مواجهه با این تولیداتاعم از فیلم، کتاب، سریال، مستند، انیمیشن، کلیپ و سایر ابزارهای فرهنگی به آگاهی نسبی از مسئله نفوذ دست خواهد یافت و درک خواهد کرد که این پدیده چگونه میتواند به نظام آسیب وارد کند.
ارسال نظر