سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۷

«سید مجید موسویان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«ممیزی‌ها» بخش اجتناب‌ناپذیر و لازم کار هستند اما بخش مهمی از مشکل به «سلیقه مدیران فعلی» برمی‌گردد/ سیاست‌گذاری‌های «سازمان صدا و سیما» با شرایط و نیازهای واقعی جامعه «تناقض» دارد

صدا و سیما

سینماپرس: «سید مجید موسویان» با انتقاد از شیوه نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی گفت: در این سیستم نظارت وجود ندارد. به‌ویژه در مراحل اولیه مثل نگارش، هیچ ناظری حضور ندارد که به طور دقیق همه سکانس‌ها و دیالوگ‌ها را بررسی کند. این نظارت نه صرفاً از نظر مسائل سیاسی یا عقیدتی، بلکه حتی در زمینه کشش دراماتیک، منطق شخصیت‌ها، پیشرفت و اوج و فرود داستان، بسیار اهمیت دارد.

«سید مجید موسویان» ناظر کیفی با سابقه تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس، با انتقاد از وضعیت نظارت بر شبکه های نمایش خانگی، اظهار داشت: این نوع نظارت از نظر من اصلا مورد تایید نیست، به هیچ وجه. خود من کم و بیش با اهالی پلتفرم ها در ارتباط هستم. در تلویزیون چندین مرحله ممیزی و کنترل وجود داشت. مدیر گروه، ناظر کیفی را تعیین می‌کرد که وظیفه‌اش کنترل پروژه از ابتدا تا انتها بود، نه از طرف تهیه‌کننده بلکه از طرف گروه تولید.

او ادامه داد: این ناظر کیفی از مرحله شروع پروژه و نگارش فیلمنامه تا فیلمبرداری و حتی تدوین، به طور مستمر حضور داشت و همه مراحل را رصد می‌کرد. مسئولیت او این بود که همه جنبه‌ها را بررسی کند؛ از مسائل مربوط به حجاب و آرایش گرفته تا محتوای دراماتیک، روند قصه، کشش داستان، منطق روایت و دیالوگ‌ها. با توجه به تجربه و دانشش، پروژه را به بهترین شکل هدایت می‌کرد و این باعث می‌شد کیفیت اثر حفظ شود.

وی با اشاره به وضعیت نظارت بر شبکه های نمایش خانگی متذکر شد: اما حالا در این سیستم نظارت وجود ندارد. به‌ویژه در مراحل اولیه مثل نگارش، هیچ ناظری حضور ندارد که به طور دقیق همه سکانس‌ها و دیالوگ‌ها را بررسی کند. این نظارت نه صرفاً از نظر مسائل سیاسی یا عقیدتی، بلکه حتی در زمینه کشش دراماتیک، منطق شخصیت‌ها، پیشرفت و اوج و فرود داستان، بسیار اهمیت دارد.

موسویان یادآور شد: متأسفانه اکنون پلتفرم‌ها با تصمیمات خودشان و بدون داشتن چنین ناظری، پروژه‌ها را جلو می‌برند. نتیجه این است که گاهی مواردی که باید رعایت شود، رعایت نمی‌شود و کیفیت آثار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ناظر کیفی مجموعه های تلویزیونی «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» در ادامه گفت و گو درباره دلایل افت کیفیت آثار تلویزیونی توضیح داد: به نظرم عوامل متعددی در این وضعیت دخیل هستند و نمی‌توان همه‌چیز را به یک عامل محدود کرد.

وی افزود: مهم‌ترین عامل به نظر من، تحولات اجتماعی و تغییر سلیقه مردم است. مردم به سمت و سوی جدیدی گرایش پیدا کرده‌اند و تلویزیون هنوز نتوانسته است این تغییر سلیقه را به‌خوبی تأمین کند. شاید یکی از دلایل این مسئله، بودجه و امکانات نباشد؛ زیرا تجهیزات نسبتاً خوبی در اختیار است، اما سیاست‌گذاری‌های سازمان صدا و سیما با شرایط و نیازهای واقعی جامعه تناقض دارد.

موسویان با بیان این مطلب که طبیعتاً وقتی نتوانیم سلیقه مخاطب را پاسخگو باشیم، مخاطب به سمت گزینه‌های دیگری مثل پلتفرم‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای یا سرویس‌هایی مانند نتفلیکس روی می‌آورد؛ تصریح نمود: به نظر می‌رسد تلویزیون هنوز نتوانسته خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و در عین حال با محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی روبرو است که مانع از آزادی عمل بیشتر آن می‌شود.

ناظر کیفی سریال های «خانه به دوش» و «وضعیت سفید» افزود: ممیزی‌ها بخش اجتناب‌ناپذیر و لازم کار هستند، اما بخش مهمی از مشکل به سلیقه مدیران فعلی برمی‌گردد. اگرچه آن‌ها مدعی همگامی با سلیقه مخاطب‌اند، ولی واقعیت این است که نتوانسته‌اند این هماهنگی را برقرار کنند.

«سید مجید موسویان» در پایان این گفت و گو با اشاره به فاصله گرفتن بسیاری از اهالی باسابقه تلویزیون وجایگزینی بعضا ناصحیح نسل جوان با آنها، خاطرنشان ساخت: متأسفانه بسیاری از چهره‌های با تجربه و پیشکسوت حوزه فیلم و سریال به دلایل مختلف خانه‌نشین شده‌اند و یا به سمت پلتفرم‌های دیگر مثل فضای مجازی و کارهای شخصی رفته‌اند. همچنین بسیاری از هنرمندان برجسته یا کنار گذاشته شده‌اند یا جذب نشده‌اند. این موضوع باعث شده تا خلأی در حوزه تولیدات تلویزیونی به وجود بیاید. طبیعی است که نسل جدید نیز باید وارد عرصه شود، اما این نسل هرچند خلاق و نوآور است، نیازمند حضور و حمایت نسل پیشکسوت است تا با هم‌افزایی بتوانند این رسانه گسترده را به پیش ببرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.