کارگردان فیلم سینمایی مجنون در گفت و گو با خبرنکار سینماپرس اظهار داشت: ما در بسیاری از زمینه های کشور دموکراسی نداریم اما در زمینه فرهنگ که در سطح جهانی، دموکراسی به این شکل وجود ندارد و تصمیمگیریها معمولاً به دست افراد متخصص در این حوزه انجام میشود؛ دموکراسی داریم! نوعی از دموکراسی غیرجدی که میتوان آن را حتی «احمقانه» نامید! این دموکراسی به این صورت است که ما با تولید آثار بیارزش و بیمحتوا که آنها را طنز مینامیم و شامل هجوهای سخیف و بیمحتوا مانند آثار «اطیابی» میشود، فکر میکنیم که این آثار باید در سینما وجود داشته باشند.
وی افزود: این آثار ممکن است مخاطب خاص خود را داشته باشند، اما این طور نیست که سینما باید برای یک گروه خاص از مخاطبان اینگونه فیلمها را تولید کند. این همان مخاطبی است که ممکن است فقط چند بار در سال به سینما برود و شما با ساختن فیلمهایی با محتوای بیارزش مانند «دایناسور» و «هزارپا» و دیگر آثار مشابه، سلیقه او را به پایینترین سطح ممکن میآورید. به این ترتیب، این مخاطب پول خود را صرف تماشای چنین آثاری میکند که حتی نمیتوان آنها را طنز نامید.
شاه محمدی در انتقاد نسبت به رویکرد مدیران و سیاست گذاران فرهنگی بیان کرد: ما فکر میکنیم که دموکراسی در اینجا چیز مثبتی است، در حالی که در هیچ جای دنیا چنین رویکردی وجود ندارد. هیچ کشوری به تولید هر چیزی که به ذهنش میرسد نمیپردازد و آن را به ذائقه مخاطب واگذار نمیکند. در کشورهای دیگر، افراد متخصص تصمیمگیری میکنند و اجازه نمیدهند هر نوع فیلم بیارزشی تولید شود. ممکن است برخی از آثار در پلتفرمهای مختلف یا ویآودیها نمایش داده شوند، اما هیچگاه این آثار در سطح اصلی سینما تولید و نمایش داده نمیشوند.
وی افزود: جالبتر اینکه وقتی با همین افراد که از سینما خارج میشوند صحبت میکنیم، اگر از آنان بپرسیم که از پولی که صرف دیدن فیلمهایی مانند «دایناسور» کردهاند راضی هستند؟ متوجه میشویم که چاره ای ندارند. این افراد در حقیقت نمیدانند چه میخواهند. آنها به دنبال سرگرمی هستند، به دنبال گذراندن لحظاتی خوش با خانوادههایشان و این تنها خوراکی است که ما به آنها میدهیم. چرا باید اینطور باشد؟
این سینماگر همچنین ضمن انتقاد از بدنه مدیریت فرهنگی در خصوص عوامل افول سینمای دفاع مقدس بیان کرد: در سینمای دفاع مقدس هیچ تخصصی وجود ندارد. فقط یک دغدغهای وجود دارد که مثلاً میخواهیم درباره شیرودی یا احمد کاظمی فیلم بسازیم. اما اشتباه میکنیم؛ هر دو پروژه را در یک بازه زمانی مشخص، به یک تهیه کننده میسپاریم و بعد با تمام بدهیها رهایش میکنیم. هیچ تخصصی در انتخاب کارگردان آن پروژه دخیل نیست، هیچ نظارتی بر کیفیت فیلمنامه انجام نمیشود و در ادامه نیز هیچ نظارتی بر کیفیت کار وجود ندارد.
وی افزود: نتیجه چیست؟ چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول را وارد پروژه میکنیم، اما همهاش هدر میرود. در نهایت میگوییم که «سینمای دفاع مقدس جواب نمیدهد». در حالیکه واقعیت این است که فیلم خوب ساخته نشده، برایش وقت صرف نشده است.
او ادامه داد: اتفاقی که در حال رخ دادن است، فاجعه است. بعد با این نقد مواجه می شویم که دیگر این سینما جواب نمی دهد. نه، اتفاقاً جواب میدهد، ولی شما با مدیریت غلط آن را نابود کردهاید. شما مدیریت را نمیدانید، فرهنگ را نمیفهمید.
«مهدی شاه محمدی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: من معتقدم سینمای دفاع مقدس ما قهرمان ندارد، به همین دلیل نمیتواند مخاطب را جذب کند. این قطعاً یکی از دلایل مهم است. هرجا که فیلم دفاع مقدس با اقبال مخاطب مواجه شده، ببینید که رد پای قهرمان در آن وجود داشته است.
ارسال نظر