کارگردان مستندهای «دنا» و «شمال از آسمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: تبعیض های مالی و معنوی در حوزه سینمای مستند بیداد می کند و بنده بارها تأکید کرده ام که رفع تبعیض بین سینمای داستانی و مستند مهمترین مسأله ای است که مدیران سینمایی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی در همین راستا ادامه داد: گردش مالی سینمای داستانی زیاد است و در عین حال هنر و زحمت کمتری نسبت به سینمای مستند دارد. در سینمای داستانی فیلمساز هرچقدر دلش بخواهد دروغ می گوید و صحنه سازی می کند و مخاطب هم راحت با آن کنار می آید و سریع ارتباط برقرار می کند. همین باعث شده تا سینمای داستانی کار بسیار راحتی باشد اما ساخت یک مستند ممکن است ۱۰ سال و حتی بیشتر طول بکشد و در نهایت عواید مالی که برای تولید اثر مستند به دست می آید غیرقابل قیاس با فیلم های داستانی است.
افشین پور تأکید کرد: این در حالی است که خروجی فیلم های مستند از خروجی فیلم های داستانی بهتر است و تماشاگر هم اقبال ویژه ای به این آثار دارد. من می خواهم این پرسش را مطرح کنم که چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان به فکر حل این معضل باشند؟
این مستندساز مطرح سپس با بیان اینکه بخش دیگری از تبعیض ها جنبه مالی ندارد و به شکل معنوی است متذکر شد: مثلاً در همین جشنواره فیلم فجر آنقدر که به سینمای داستانی اهمیت می دهند به فیلم مستند بها نمی دهند. مثلاً برای فیلم های مستند نشست خبری ترتیب داده نمی شود و اغلب در سالن های جنبی به نمایش در می آیند و یا حتی برای تولیدکنندگان این آثار نسبت به سینمای داستانی کارت های کمتری برای حضور در کاخ جشنواره صادر می شود.
وی تصریح کرد: اینجا دیگر بحث پول نیست، بحث توجه است، بحث نگاه مدیریتی است. یک نفر نیست از مسئولان سوأل کند که این را دیگر چرا از مستندسازان دریغ می کنید؟ این حقیقت تلخ همیشه وجود دارد. همیشه برای سینمای داستانی پیش بینی های خوبی شده اما برای سینمای مستند چیزی در نظر گرفته نشده و هیچ امتیازی به مستندسازان داده نمی شود. این به نوعی بی انصافی است.
افشین پور یادآور شد: مدتی قبل بچه های مستندساز جلوی آقای وزیر عنوان کردند چند ماه است برای یک وام ده میلیون تومانی در نوبت هستند. این در حالی است که برخی کارمندان ماهانه ۳۰-۴۰ تومان حقوق دریافتی شان است. من فکر می کنم مسئولان باید کمی خودشان را به جای ما بگذارند تا با مشکلات ما آشنا شوند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: ما در کشورمان طبیعت منحصر به فرد زیادی داریم. مثل خلیج فارس و جنگل های هیرکانی؛ باید از این موقعیت ها بهره گیری درست شود. باید ما فیلم های خوب حیات وحش تولید کنیم. این یک ویترین ویژه برای کشورمان است. البته در سایر ژانرهای سیاسی و پرتره و... هم ما موضوعات خوبی داریم اما حیات وحش بخشی است که می تواند در ویترین قرار بگیرد و کشورمان را به دنیا معرفی کند. ما نیروی مستعد مستندساز در کشورمان کم نداریم و امیدواریم اتفاق تازه ای در دوران مدیریت آقای فریدزاده رخ دهد و سینمای مستند بتواند به بهترین نحو دیده شود.
ارسال نظر