سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

«معاون سابق ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

آثار «بخش خصوصی» کمک بیشتری به جذابیت و بالندگی سینمای کشور خواهند کرد

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ سعید رجبی فروتن

سینماپرس: سعید رجبی فروتن بیان کرد: چه دولت به عنوان نهاد سیاست گذار و چه نهاد ها به عنوان حمایت گر باید به گونه ای عمل کنند که بستر برای سینماگران مستقل و بخش خصوصی فراهم شود.

«سعید رجبی فروتن» کارشناس فرهنگی و معاون پیشین ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس به تشریح علل افول و ضعف کیفی ادوار اخیر جشنواره فجر پرداخت و بیان کرد: نفس برگزاری جشنواره مهم و توالی برگزاری چهل و دو دوره از جشنواره و روشن نگه داشتن چراغ این جشنواره مهم فرهنگی قابل احترام است. اگر نگاهی اجمالی به ادوار مختلف جشنواره داشته باشیم متوجه می شویم که جشنواره در دوره های مختلف دارای فراز و نشیب های کیفی و کمی بوده است. گاهی آثار خوب غالب بوده و گاهی تعداد آثار متوسط در اکثریت بوده است. اما زمانی اوضاع بدتر می شود که مجموع آثار ضعیف در قیاس با آثار متوسط و خوب زیاد جلوه می کند. متاسفانه در چند دوره از جشنواره نیز شاهد چنین شرایطی بوده ایم و شائبه هایی مبنی بر اینکه چرا چنین آثاری در جشنواره حضور دارند بوجود آمده است.
وی ادامه داد: اما چرا چنین اتفاقی برای جشنواره فجر رخ می دهد؟ به اعتقاد من مادامی که مسئولین و سیاستگذاران برگزاری جشنواره نگاه عدد و رقمی داشته باشند که ما تحت هر شرایطی قصد داشته باشیم تا بیست و دو اثر در سودای سیمرغ و یازده اثر در بخش نگاه نو داشته باشیم مشکلاتی از این دست خواهیم داشت.
این فعال فرهنگی افزود: حتی در چنین شرایطی این نقد وارد می شود که اگر مجموع سی و سه کار برگزیده جشنواره چنین کیفیتی داشته اند پس سایر آثار متقاضی در چه سطحی بوده اند. اما اگر الزامی برای رسیدن به یک حد نصاب وجود نداشته باشد. مانند جشنواره سال ۹۹ که شانزده اثر در جشنواره حضور داشت تا حد زیادی می تواند به بهتر شدن کیفیت جشنواره کمک کند و انتقاد ها را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین می تواند برای خود یک تراز و کیفیتی را تعریف کند که تنها آثاری که در آن سطح بودند در جشنواره حضور داشته باشند و به این ترتیب سطح جشنواره از سطحی که مد نظر هست پایین‌تر نیاید.
در پایان گفت و گو فروتن به الزام حمایت بخش خصوصی در سینمای کشور پرداخت و تصریح کرد: در این که نهاد های سینمایی نقش بسیار مهمی در کیفیت و تاثیر گذاری آثار سینمایی دارند شکی نیست. اما بنظر من چه دولت به عنوان نهاد سیاست گذار و چه نهاد ها به عنوان حمایت گر باید به گونه ای عمل کنند که بستر برای سینماگران مستقل و بخش خصوصی فراهم شود. به عقیده من باید به دوره هایی از جشنواره که فیلم های بخش خصوصی به لحاظ کمی تعداد بیشتری از آثار نهاد ها داشتند افتخار کرد و قطعا این آثار کمک بیشتری به جذابیت و بالندگی سینمای کشور خواهند کرد. اما اگر بخش خصوصی را در حاشیه و انزوا قرار دهیم نمیتوانیم چشم انداز خوبی از جشنواره آن دوره داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.