چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲

بهروز شعیبی:

آماده ساخت فیلم مشترک با هنرمندان روس هستم

بهروز شعیبی

سینماپرس: نمایندگان صنعت فیلم‌سازی کشورهای عضو گروه بریکس در نشستی در خانتی مانسیسک روسیه درباره چشم‌انداز تولید فیلم مشترک و توسعه گستره پخش فیلم‌های سینمایی گفت‌وگو کردند.

به سینماپرس، برخی از سینماگران و فعالان فرهنگی هنری از روسیه، جمهوری اسلامی ایران، هند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و مصر در این نشست به تبادل نظر در این باره پرداختند.
نمایندگان کشورهای بریکس در این نشست درباره چشم انداز تولید فیلم مشترک در جشنواره روح آتش گفت و گو کردند.
روسیه به عنوان رئیس‌ دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، جشنواره بین‌المللی روح آتش که از سال ۲۰۰۳ در خانتی مانسیسک برگزار می شود، را در رویدادهای این گروه در سال جاری میلادی گنجانده است.
در این نشست از همکاری‌ بین‌المللی در عرصه سینما، تولید مشترک فیلم، ایجاد سازوکار آموزش فیلم‌سازی در کشورهای بریکس و و نقش صنایع خلاق به عنوان عاملی مهم در رشد اقتصاد ملی به عنوان محور نشست‌های جانبی این جشنواره بین‌المللی به میزبانی خانتی مانسیسک روسیه یاد شد.

سینمای روسیه، ایران و به طور کلی شرق، جهان را شگفت‌زده می‌کند
دبیر جشنواره بین‌المللی روح آتش در سخنانی در جمع نمایندگان و فعالان صنعت سینما گروه بریکس گفت: این جشنواره بستری عالی برای فیلمسازان جوانی است که با ایده های خود شگفتی می‌آفرینند.
اِمیر کوستوریکا افزود: من فکر می کنم که سینمای روسیه، ایران و به طور کلی سینمای شرقی قرار است جهان را با مضامین اصیل و شکل بیان منحصر به فرد شگفت زده کند.

توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت سینما
بنا بر این گزارش، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در سخنانی ویدیوکنفرانسی در این نشست تاکید کرد که یکی از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور تولید فیلم های مشترک فیلمسازان ایرانی و روسی است.
کاظم جلالی افزود: روابط ایران و روسیه در همه عرصه‌ها از جمله صنعت سینما به سرعت در حال توسعه است.
وی یادآور شد: کارگردانان ایرانی تاکنون در رویدادهای مشترک مختلف از جمله جشنواره بین المللی فیلم مسکو حضور فعال داشته اند. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ روسیه تفاهم نامه همکاری در زمینه سینما امضا کرده‌اند.

بریکس، بستر مناسبی برای تعامل کشورها با ارزش‌های اخلاقی مشترک است
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این نشست، گروه بریکس را بستر مناسبی برای ایجاد تعامل موثر بین کشورها دانست.
مسعود احمدوند خاطرنشان کرد: کشورهای عضو گروه بریکس دارای ارزش‌های اخلاقی مشترک و دیدگاه یکسان در مورد بسیاری از موضوعات هستند که این ویژگی‌ها، امکان ساخت فیلم مشترک را فراهم آورده است.

کارگردان ایرانی: آماده ساخت فیلم مشترک با هنرمندان روس هستم
بهروز شعیبی هنرپیشه و کارگردان ایرانی نیز در نشست عمومی گفت‌وگوی فیلم روسیه و ایران اعلام کرد که آماده ساخت فیلم‌های مشترک با کارگردانان روسی است.
وی افزود: ما باید فرصت‌های پیش‌رو را برای تحقق این ایده بررسی کنیم.
سرفراز عالم صفو تهیه کننده هندی که با شرکت فیلم روسی قرارداد امضا کرده است نیز در این نشست گفت که بازیگران هندی و روسی در فیلم مشترک دو کشور ایفای نقش خواهند کرد و فیلمبرداری آن در هر دو کشور انجام خواهد شد.

دوره قبلی جشنواره بین المللی فیلم "روح آتش" با موضوع جشنواره "فرهنگ ملل کوچک" در خانتی مانسیسک روسیه برگزار شد که فیلم‌هایی از کشور میزبان، چین، ژاپن، فرانسه، ایران، هند و آرژانتین در بخش بین‌المللی آن با یکدیگر رقابت کردند.
بنا بر گزارش منابع خبری، جایزه اصلی این جشنواره در سال ۲۰۲۳ به فیلم "خانه ماهرخ" به کارگردانی شهرام ابراهیمی از ایران تعلق گرفت.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و آرژانتین برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و بیش از ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب میزبانی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.