دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

نشست واکاوی بایسته‌های رسانه تراز نظام انقلابی در ساترا برگزار شد؛

شهبازی: هویت، عدالت‌خواهی و امیدآفرینی۳ وظیفه اصلی رسانه ملی

ساترا

سینماپرس: روز گذشته نشست «واکاوی بایسته‌های رسانه تراز نظام انقلابی» در سالن نشست‌های ساترا برگزار شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز گذشته نشست «واکاوی بایسته‌های رسانه تراز نظام انقلابی» در سالن نشست‌های ساترا برگزار شد؛ در این برنامه برخی اساتید و کارشناسان حوزه رسانه و اقتصاد، یک عضو شورای سیاستگذاری عماریار و همچنین معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا حضور داشتند.

عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: برخی اعتقاد دارند که باید درخصوص مسائل اجتماعی همه چیز را رها کنیم تا نظم خود ساخته ایجاد شود اما امروز در تمام دنیا اموری مانند رسانه‌داری را واگذاری نمی‌کنند و حاکمیت به معنای نهاد دارای قدرت برای خود نقش تعیین کننده لحاظ می‌کند.

در ادامه این نشست صفیه رضایی، مسئول اندیشکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: از آن جهت که در امر توسعه و پیشرفت ایرانی اسلامی، رسانه نقش کلیدی ایفا می‌کند در اندیشکده سبک زندگی، توجه و تمرکز خود را بر موضوع رسانه تراز قرار دادیم.

وی تصریح کرد: در این چهارچوب بنظر می‌رسد که طراحی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای جهت‌دهی شوند که رسانه‌ها از حالت تاثیرپذیر و روندپذیر به یک قله تاثیرگذار و روندگذار تبدیل شود. بنابراین سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی باید خلاء‌های موجود را با امر سیاست‌گذاری سازماندهی کنند تا رسانه به عنوان یک نقطه دارای منشا اثر در خدمت نظام انقلابی قرار بگیرد.

در ادامه عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نکات خود را با مروری بر امر رسانه‌داری در جوامع انقلابی آغاز و بیان کرد: یکی از معضلات ما در دوران پس از انقلاب اسلامی این بود که چون رسانه را به‌صورت وارداتی از کشورهای مترقی به جامعه خود آورده بودیم، نظام فکری آن را نیز که بعضا با جامعه ما تطابق نداشت پذیرفتیم.

اسدی گفت: در واقع انقلاب اسلامی نتوانست در حوزه تولید نظام فکری متناسب با جامعه انقلابی خود اقدام کند و این مسئله بر ترویج سبک زندگی غیر مرتبط با اهداف او اثرگذار شد و امروز با این وضعیت مواجهیم که حاکمیت در یک سرگیجه اساسی پیرامون مسائل فرهنگی و ارتباطی قرار دارد.

عباس اسدی در بخش انتهایی صحبت‌های خود با برشمردن راه‌های پیش رو تصریح کرد: راز موفقیت جمهوری اسلامی در مرحله موسوم به گام دوم این است که بتواند منظومه فکری و نظام ارزشی خود را در حوزه رسانه و فرهنگ طراحی کند. البته این موضوع به معنای سانسور و حذف رسانه‌ها نیست، بلکه باید به سمت تولید حرکت کنیم.

وی ادامه داد: به‌نظر من مهم‌ترین سرفصل موضوعی در تولیدات رسانه تراز انقلابی این است که با فساد به‌عنوان یک پدیده پیچیده و چند وجهی مقابله شود. در واقع رسانه‌ای می‌تواند در نظام انقلابی دارای اهمیت باشد که همت و امکانات خود را در مسیر مقابله و مواجهه با فساد صرف کند.

در ادامه این نشست محمد صادق شهبازی، عضو شورای سیاست گذاری سکوی عمار یار و قائم مقام جبهه فرهنگی انقلاب با تشریح اهداف و ضرورت‌های ایجاد رسانه عماریار گفت: یکی از معضلات ما در جامع این است که با ۲ جریان تحریف و توجیه مواجه هستیم که جریان تحریف گذشته و آینده ما را از این حیث که گویی انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی نداشته برای مخاطبین باز طراحی می‌کند و جریان توجیه نیز وضعیت را به گونه‌ای متبادر می‌کند که تمام شاخص‌ها در بهترین شرایط خود قرار دارند.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی گفت: در جبهه فرهنگی ۳ وظیفه اصلی را برای امر رسانه ترسیم می‌کنیم: اول هویت، دو عدالت‌خواهی و سوم امیدآفرینی. با این نگاه رسانه انقلابی هدف و کارکرد خود را تحقق عدالت می‌داند و به این منظور در قدم اول در لایه تولید زمینه را برای ظهور و بروز محتوای همگانی و صداهای خاموش حرکت می‌کند و سپس در زمینه مصرف نیز می‌کوشد تا در دورترین نقطه نیز پیام را به مخاطب خود برساند.

وی ادامه داد: به همین منظور در سال های گذشته با این آسیب شناسی به سمت راه اندازی جشنواره‌ای حرکت کردیم که از جنگ نرم و اقتصادی سخن می‌گفت و سراغ سوژه‌هایی می‌رفت که سال‌ها از منظور تولیدکنندگان دور مانده بود.

قائم مقام جبهه فرهنگی انقلاب در خصوص گسترش شبکه مصرف محتوا نیز خاطرنشان کرد: پس از تمرکز بر تولید آثاری که دارای اولویت و اهمیت بودند مسئله گسترش شبکه پخش‌کنندگان و شکستن انحصارها رفتیم. امروز در رسانه عماریار ما دیگر نمی‌خواهیم مردم را به سینما بکشیم، بلکه هدف ما این بود که سینما را نزد مردم ببریم؛ به همین منظور در شبکه توزیع کنندگان آثار ما سراغ بسیج مردمی رفتیم به نحوی که افراد در روستاها و نقاط دور افتاده گاه با یک لپ‌تاپ به پخش مستندها و تولیدات در مساجد می‌پرداختند.

در انتها این نشست نیز دکتر محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا با برشمردن مجموعه اقدامات این نهاد در حوزه تنظیم‌گری گفت: اقدامات ساترا به دو بعد تنظیم‌گری و تسهیل‌گری تقسیم می‌شود. در بعد تنظیم‌گری هدف ما این است که با استفاده از تنظیم‌گری حقوقی و همچنین مشارکت اجتماعی به سمت جلوگیری از تولیداتی برویم که آثار سوء بر اجتماع دارد اما در بخش تسهیل‌گری صرفا مسئله ما عبور نکردن از خطوط قرمز نیست، بلکه خطوط سبزی را طراحی کردیم تا تولیدکنندگان و سکوها به سمت خلق این آثار بروند.

معاون ساترا افزود: تسهیل‌گری سازمان هم در بعد مالی و مادی قرار دارد و هم از حیث ایجاد دغدغه در تولید کنندگان و صاحبان اثر تعریف می‌شود. بنابراین همت ما این است که بتوانیم با ایجاد جنبش گفت و گو و نقد و بررسی آثار، هم انگیزه را در تولیدکنندگان برای تقویت آثار خود و تولید پیام‌های اثربخش در جامعه افزایش دهیم و هم از طرفی بتوانیم به خانواده‌ها این کمک را بکنیم تا پیش از تماشای یک اثر اطلاعات خود در مورد آن را تکمیل کنند.

در انتها افراسیابی خاطر نشان کرد: امروز شاید نتوانیم ادعا کنیم که در اوج نقطه تنظیمگری مطلوب شبکه نمایش خانگی قرار داریم اما حتما کیفیت و رعایت فرهنگ ایرانی_ اسلامی در آثار تولیدی شبکه نمایش خانگی با فعالیت مستمر ساترا ارتقاء پیدا کرده و حتما با جرات میتوانیم بگوییم به سمت جلو و پاسخ به مطالبات خانواده های ایرانی حرکت کرده ایم.

در پایان این نشست، مهمانان با بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا در جریان دستاوردها و اقدامات سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی طی یک سال گذشته قرار گرفتند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را به منظور ارتقاء جایگاه تنظیم‌گری در تولیدات رسانه‌ای اعلام کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.