یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

نشست خبری مدیرعامل «سینماشهر» برگزار شد؛

میرزاخانی: هزینه ساخت یک فیلم لوباجت در حال حاضر ۱۵ میلیارد تومان است/ قیمت بلیت روی نمودار باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد

نشست خبری مدیرعامل سینماشهر

سینماپرس: هاشم میرزاخانی مدیرعامل سینماشهر گفت: سرور سینمایی از معضلات سینمای ایران است و دو سرور در سینما داشتیم که متوجه شدیم سرور هندی از سال ۲۰۲۵ خدماتی به این سرور نمی‌دهد و یکی از سرورها هم در اسفند ۱۴۰۱ قطع شد و مشکلاتی را ایجاد کرد که ما تلاش کردیم از سرورهای روز دنیا استفاده کنیم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری گزارش عملکرد موسسه سینماشهر در سال ۱۴۰۲ با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هاشم میرزاخانی بیان کرد: ما مهرماه برنامه‌ای داشتیم که طی آن ۳۰۰ سینمادار دور هم جمع شدند و کارگاهی برای آنها تدارک دیدیم. تلاش ما این بود تا انسجامی برای توسعه سینمای ایران داشته باشیم. از سوی دیگر کتاب «ره‌توشه» که شامل فعالیت‌های ۲۲ ماهه ماست به چاپ رسیده. موسسه سینما شهر ماموریت‌هایی داشته که شامل ۱۱ بند بوده است که بر اساس آنها شاکله فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کردیم. بحث راه‌اندازی شبکه شناسا اولویت ما بود و از طریق این شبکه توانستیم همه سینماها را به هم مرتبط کنیم و با توجه به زیرساخت‌های موجود در هر استان، اقدام کردیم.

میرزاخانی ادامه داد: در برخی از شهرها، از فیبر نوری، در برخی استان‌ها از طریق اینترنت ملی و در برخی شهرها از اینترنت و یک شبکه اختصاصی برای هر سینما استفاده کردیم. امسال ۳۳ فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بود و توانستیم علاوه بر تهران، برای همه سینماهای کشور آثار جشنواره را از طریق شناسا ارسال کنیم که برای شروع به کار، قابل قبول بود چون کل کشور در آن واحد از طریق سینماشهر می‌توانستند آثار سینمای ایران را برداشت کنند و به نمایش بگذارند.

وی گفت: ما تلاش کردیم هم از طریق اینترانت و مودم های خاصِ سرعت بالای شهر، این کار را انجام دهیم. قرار بر این است بیشترین توان برای استفاده از شناسا را بگذاریم چون این کار منجر به حذف هارد و مسائل مبتلا به آن می‌شود. بحث سرور سینمایی یکی از دغدغه‌های جدی سینمای ایران بود. در کشور، دو سرور فعالیت می‌کرد که مطلع شدیم یکی از کمپانی‌ها برای سال ۲۰۲۵ دیگر نمی‌خواهد خدماتی به این سرورها بدهد و آن دیگری هم دچار مشکل شده بود که ۳۰۰ پرده را دچار اختلال می‌کرد از این رو سرورهای مختلفی مورد رصد قرار گرفتند و در نهایت از چندین سرور به روز دنیا استفاده کردیم؛ البته برخی سرورها امنیت نداشت و ما از آنها استفاده نکردیم. قیمت تجهیزات سرور را هم به یک‌پنجم رساندیم و کیفیت نمایش را از اچ‌دی به تو.کی ارتقا دادیم. اکثر سینمای ایران، فیلم‌ها را با کیفیت اچ‌دی به نمایش می‌گذارند و حیف است که تلاش سینماگران دیده نشود. این جزو دغدغه ماست که در نظر داریم کیفیت فیلم‌ها به سطح ۴k برسد و اوایل سال آتی این اتفاق رخ بدهد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: بحث سینماکارت، دیگر مساله ماست. در بازه‌هایی بسیاری برای حمایت از اقشار خاص و دعوت از آنها برای حضور در سینما فعالیت کردند. تکنولوژی زمانه به گونه‌ای بود که این امر، ابتدا با کارت اعتباری شکل می‌گرفت که یک پروسه عجیب و غریب بود. ما تلاش کردیم از طریق سمفا نسبت به تخفیفات ارگانی اقدام کنیم حالا دو دوره است که تلاش کردیم تخفیفات ارگانی بدهیم تا مثلا بازنشستگان امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند. به این‌گونه که شماره تلفن افراد شارژ می‌شود و آنها امکان دریافت بلیت سینما به شکل تخفیف‌دار را دارند. این موضوع عین کد تخفیف‌دار است. این اتفاق باعث توسعه حضور مخاطبان می‌شود. من امسال از شکل ارایه سینما کارت به دستگاه‌های دولتی راضی هستم و امید داریم با توجه به تبلیغات و نامه‌هایی که زده‌ایم جامعه خاموش به سینما بیایند.

میرزاخانی مطرح کرد: بحث تارنمای موسسه هم مطرح است که مدت‌هاست کار نمی‌کند. پیش از این فضایی برای تجمیع سالن‌های سینمایی کشور، اطلاعات آنها، خدمات آنها و... را نداشتیم تا افراد بتوانند فراوانی سینماها را روی نقشه ببینند و ما توانستیم اطلس سینمای ایران را بارگذاری کنیم و تلاش ما این است که فرمت سینما، ابعاد پرده، امکانات کافی‌شاپی‌ و... را در آن بارگذاری کنیم و درجه‌بندی سینماها دیده شود. ضمن اینکه می‌خواهیم آموزش‌های فنی از راه دور داشته باشیم‌ همچنین قیمت‌گذاری سینماها را هم از طریق این سامانه ارائه کنیم. گزارش فروش سینمای ایران روی سمفا مشاهده می‌شود و می‌خواهیم به صورت نموداری و تحلیلی هم نشان بدهیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر افزود: اتفاقی در دوره آقای انتظامی صورت گرفت و برنامه‌ریزی شد؛ اطلاعات تجمیع شود. به محض راه‌اندازی، به کرونا خورد و شرایط راه‌اندازی به شکل سکون درآمد. بعد از آن شروع به فعالیت کردیم. سامانه سمفا اما الان بالای ۱۲۰ آپدیت داشته و تلاش ما این بوده این سامانه امکان ارایه خدمات راحت‌تر را برای تهیه‌کنندگان، سینماداران و... را داشته باشد. تلاش کردیم دامنه فروش را گسترش دهیم. خودمان آی تیکت را راه‌اندازی کردیم که فروشندگان را به هم متصل می‌کند.‌ تجربه ثابت کرده است سوپراپلیکیشن‌ها، علاقه چندانی به ارائه خدمات این‌چنینی ندارند چون عدد و رقم‌های ما برای آنها خرد به شمار می‌آید. تلاش کردیم خودمان این موضوع را راه‌اندازی کنیم و کمپین فروش را توسعه دهیم. امیدواریم سوپراپلیکیشن‌های اصلی وارد میدان شوند چون این موضوع به ما و فروش فیلم‌ها خیلی کمک می‌کند و به راحتی می‌شود جامعه هدف سینما را گسترش داد. البته تفاهم‌نامه‌ها امضا شده اما هنوز آن التهاب و جریان‌سازی آغاز نشده است.

وی گفت: بحث گیشه سیار را هم داریم که امکان ارائه همه خدمات را دارد. این گیشه سیار در مراکز پرتردد امکان نصب دارد. تلاش ما این است این گیشه در عید، در مراکز بزرگ و پرتردد راه‌اندازی شود. برای این امر هم می‌خواهیم تبلیغات مفصلی داشته باشیم.

وی گفت: بحث تقسیم سهام هر صاحب اثر، صاحب سینما و ... از مبدا جزو برنامه‌ریزی‌های ماست ما در سمفا و آی‌تیکت به این موضوع فکر کردیم و با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم. جلسات متعددی با انجمن سینماداران، کانون پخش‌کنندگان و جامعه تهیه‌کنندگان داشتیم، برنامه این است در سال آتی با تجمیع حساب‌ها اقدام شود و ما هم ماژول سمفا را برای آنها فراهم کنیم.

میرزاخانی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌هایی که گودبرداری شده و سالیان سال است که خاک می‌خورد، کم نداریم. این موضوع ناشی از تکثر پروژه‌ها در کشور و متغیر بودن قیمت‌هاست پس مقرر شد ما از همه ظرفیت‌های نمایشی استفاده کنیم. به هر حال هر شهری یک آمفی‌تئاتر دارد که بیشتر برای برنامه‌های جنبی و جلسات تودیع و معارفه استفاده می‌شود اما با سفرهای استانی و دست‌فرمان سازمان سینمایی توانستیم این توافق را با استاندارها داشته باشیم و از آمفی‌تئاترها برای تبدیل به سالن سینما استفاده کنیم؛ با این کار مثلا اتفاق عجیب و غریبی در کاشمر رخ داد و بالای یک میلیارد به فروش آنها افزوده شد چون شهری بود که سینما نداشت.

مدیر موسسه سینماشهر مطرح کرد: ما می‌خواستیم که در تمامی سینماهای سراسر کشور، سهمی داشته باشیم؛ چه در سرور، چه در کف‌پوش و... پس تلاش ما این بود که کل کشور از این موضوع بهره ببرند. پیش از این، حمایت‌های میلیاردی از برخی سینماها می‌شد اما تلاش کردیم به شکل خرد، از بسیاری از سینماها پشتیبانی‌ کنیم چون سبب جریان‌سازی فرهنگی می‌شود. ضمن اینکه هزینه لابراتوری تمام فیلم‌های اکرانی را می‌دهیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است درواقع می‌خواهیم همه سینماها از ظرفیت تبلیغات استفاده کنند. در مجموع ۱۵ سینما تبلیغات می‌گیرند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امر بی‌بهره‌اند. وقتی از عدالت فرهنگی صحبت می‌کنیم باید همه بتوانند از این امر استفاده کنند. پس از طریق شناسا می‌خواهیم امکان نمایش تبلیغات در همه سینماها را داشته باشیم البته بهره اقتصادی آن به سینماها تعلق می‌گیرد. تلاش ما این است که قراردادها را تسهیل کنیم. از سوی دیگر با انجمن سینماداران هم تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم چون برنامه‌ریزی ما این است که در نوروز، این تبلیغات انجام شود. ما می‌خواهیم هزینه‌های جاری سینماها را از این طریق احصا کنیم تا از درآمد آن استفاده کنند.

میرزاخانی با اشاره به گزارش فروش سال عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ده استان، نود درصد فروش‌ها را داشت که تهران در رتبه نخست بود.‌ در سال ۱۴۰۱ هم پنج استان بالای ۸۲ درصد فروش را داشتند که باز هم رتبه نخست به تهران تعلق داشت. در سال ۱۴۰۲ هم پنج استان اول، جزو پیشتازان بودند که ۷۷ درصد فروش متعلق به آنها بود این نشان می‌دهد که اگر سالن‌ها در شهرستان‌ها تجهیز شوند، مخاطبان از آنها استفاده می‌کنند و آمار مخاطبان بالا می‌رود. تلاش ما این است که شهرهای فاقد سینما، صاحب سینما شوند. امسال ما توانستیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم که امیدوارم شاهد رشد بیشتری در سال آینده باشیم.

وی درباره مالکیت سینما فرهنگ توضیح داد: ما طرحی برای توسعه آن داشتیم چون زمین درخور و قابل استفاده‌ای است. حتی این بحث مطرح بود که خانه جشنواره‌ها شود. مالکیت این سینما برای فارابی است.

میرزاخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وظیفه دولت، تنظیم‌گری تمامی امور است. وقتی قرار است کاری انجام شود، مجرا یکی است و همه باید از همان عبور کنند و این، انحصار ایجاد می‌کند. همین می‌شود که انحصار سینمای ایران در بحث فنی جدی می‌شود. ما حتی در این موضوع با یک مافیا روبه‌رو بودیم. اما الان می‌گوییم هر کسی سینما ساخت، بیاید و پرده سینمایی آن را از ما هدیه بگیرد.‌

میرزاخانی درباره قاچاق «فسیل» بیان کرد: این فیلم در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی بود. این مساله خیلی مهم و حیاتی است اینکه فیلم‌های روی پرده، کپی‌برداری شود، یک مساله است و اینکه فیلم با کیفیت بالا قاچاق می‌شود، یک مساله دیگر است که امنیت سینما را به خطر می‌اندازد. از روز اول که قاچاق «فسیل» مطرح شد پلیس فتا، سازمان سینمایی و بخش صیانت وارد عمل شد. اینکه بتوانیم کپی را از سرور داشته باشیم برای سینماشهر بسیار حیاتی است. کامران حجازی به عنوان تهیه‌کننده «تمساح خونی» که قرار بود به اکران بپیوندد هم نگران بود. ما جلسه‌ای با نماینده کانون پخش‌کنندگان، تهیه‌کننده «فسیل» و... داشتیم تا ببینیم فیلم چگونه قاچاق شده است ما سرورها را بررسی کردیم و تیم فنی مستقر شدند. برخی مجموعه‌ها، سرورهای خود را برای بررسی به ما دادند اما یکی از مجموعه‌ها، سرور خود را برای تست به ما نداد و مورد خطا واقع شد پس قرار شد دیگر به آن مجموعه فیلمی داده نشود. البته این به معنای آن نیست که حتما محل خروج «فسیل» آن‌ مجموعه باشد. آن سرور و یک سرور دیگر را که مشکوک بودیم را از دایره خدمات دهی خارج کردیم.

وی اذعان کرد: در قاچاق فیلم، همواره عنصر انسانی دخیل بوده، یعنی بحث فنی مطرح نبوده و خانواده سینما این کار را نکرده‌اند چون می‌دانند این ضرر به کل سینما وارد می‌شود.

میرزاخانی اظهار کرد: هزینه ساخت یک فیلم لوباجت در حال حاضر، ۱۵ میلیارد تومان است که باید ۴۵ میلیارد بفروشد تا هزینه اولیه را برداشت کند. راه این موضوع هم فقط فروش بلیت است. الان قیمت بلیت روی نمودار باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد و اگر مقاومت سازمان سینمایی نبود، این اتفاق رخ می‌داد.

مدیر موسسه سینماشهر درباره سینماکارت نیز گفت: کل فروش گروهی و ارگانی جشنواره فجر امسال و سال گذشته، از ماژول سینماکارت ایجاد شد.

میرزاخانی همچنین درباره سهم فروش آی‌تیکت گفت: این سامانه از سینماداران، هیچ درصدی نمی‌گیرد و خدمات دولتی می‌دهد. این سامانه، یک کار ترمینالی هم می‌کند. تلاش ما این است که فروش سوپراپلیکشن‌ها را از طریق این سامانه تجمیع کنیم. آی‌تیکت توسعه‌دهنده است و دنبال جذب بازار نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.